دروغ‌پردازی خبرگزاری فارس از قول دانشجویان

نویسنده

khabargozarifars.jpg

مریم زمانی

در آستانه حضور خاتمی در دانشگاه تهران، دو جریان فعال دانشجویی خواستار آن شدند که نمایندگانشان اجازه یابند به طور مستقیم با رئیس‌جمهور سابق گفت‌وگو و سوالات خود را مطرح کنند. در این حال خبرگزاری اصولگرای فارس که این روزها تخریب خاتمی را در محور کارهای خود قرار داده، به انتشار متنی جعلی و منتسب کردن آن به دانشجویان طیف دموکراسی‌خواه پرداخت؛ حال آنکه دانشجویان این خبر را از اساس تکذیب و خبرگزاری فارس را نیز به دروغ‌پردازی، جعل و شنود متهم کردند.

امروز سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق و نامزد احتمالی انتخابات بعدی، در شرایطی قرار است به جمع دانشجویان دانشگاه تهران برود که فضای عمومی دانشگاه در وضعیتی معلق بین حمایت و انتقاد از خاتمی قرار دارد و دانشجویان با وجود مخالفت جدی و آشکار با احمدی‌نژاد، معتقدند که خاتمی و اصلاح‌طلبان هم هنوز به سوالات دانشجویان و انتقادات آنها از عملکرد هشت ساله دولت اصلاحات پاسخ درستی نداده‌اند.

در چنین شرایطی رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد هم به شدت در تلاش‌اند تا این گفت‌وگوهای انتقادی را اختلافاتی بی‌نتیجه و لاینحل معرفی کنند و دراین راستا حتی از خبرسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌هاهم پروایی ندارند.

جدیدترین نمونه از این روش جدید خبرنویسی رسانه‌های مدعی اصولگرایی، مصاحبه‌ای است که خبرگزاری فارس صبح دیروز از قول علی مزروعی منتشر کرد و در تیتر و متن آن به صراحت به عبارت “رجبعلی مزروعی در گفتگو با خبرنگار سیاسی فارس” اشاره شده است؛ حال آنکه مزروعی دیروز در گفت‌وگو با نوروز، سایت خبری جبهه مشارکت، به صراحت “انجام هرگونه مصاحبه و گفت‌وگو با خبرگزاری فارس” را تکذیب کرد و اخبار خبرگزاری فارس را نیز “بی‌اعتبار” دانست.

وی گفت: “مسئولان این خبرگزاری که در خبرسازی و تحریف اخبار و موضع های جانبدارانه شهره خاص و عام می باشند بخوبی براین موضوع آگاهند که اعضای جبهه مشارکت بدلیل عملکرد غیرخبری این خبرگزاری با آن مصاحبه نمی کنند و از اینرو این خبرگزاری برخلاف تمام قواعد حرفه ای و اخلاقی مبادرت به جعل خبر از قول اعضای مشارکت می نماید تا بدینوسیله برای خود کسب اعتبار و آبرو نماید.”

گفتنی است خبرگزاری فارس چند ساعت بعد، این مطلب جعلی را از خروجی خود حذف و محتویات صفحه اختصاصی این خبر را نیز پاک کرد؛ اما بدون هیچ توضیحی. کاری که هنوز در مورد خبر جعلی دیگری که در همین روز علیه خاتمی و دانشجویان دموکراسی‌خواه منتشر کرد، صورت نداده است.

دانشجویان و تهدید خاتمی؟!

ظهر دیروز خبرگزاری فارس در خبری جعلی، ادعا کرد که دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران خاتمی را در خصوص حضورش در دانشگاه تهدید کرده‌اند و از قول طیف دموکراسی‌خواه نوشت که: “خاتمی فردا در صورت عدم پاسخگویی به سوالات، منتظر خروش تاریخی دانشجویان دموکراسی‌خواه باشد!”

در این خبر دروغین که خبرگزاری اصولگرای فارس با تیتر “تهدید خاتمی توسط طیف دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران” آن را منتشر کرده، ادعا شده که دانشجویان خاتمی را “فرصت‌سوز بزرگ” لقب داده‌اند و با استفاده از واژه “نشست فرمایشی” برای جلسه لغو شده هفته قبل خاتمی با دانشجویان، از قول دموکراسی‌خواهان نوشته شده که: “خاتمی فردا در حالی به دانشگاه می‌آید که قبل از حضور وی، افرادی که با اتوبوس به دانشگاه تهران آورده می‌شوند، فضا را پر می‌کنند. آیا خاتمی هنوز فکر می‌کند که دانشجویان ایرانی نقش عروسک‌های صحنه نمایش افتضاحات او را دارند؟”

جالب اینجاست که خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی که بسیاری از خبرها و اظهارنظرهای مخالفان و حتی منتقدان احمدی‌نژاد را سانسور می‌کند، در یک نقل قول دروغین از دانشجویان، از قول آنها خاتمی را “عروسک خیمه‌‌شب‌بازی رژیم” توصیف کرده است.

جالب‌تر از نکته قبلی هم، این است که یک بررسی ساده در متن نامه سرگشاده انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه تهران خطاب به خاتمی که ساعاتی پس از جعل خبر از سوی خبرگزاری فارس، در سایت خبرنامه امیرکبیر منتشر شده و نیز متن نامه دانشجویان لیبرال دانشگاه تهران به خاتمی که در سایت ادوار نیوز منتشر شده، نشان می‌دهد که هیچ‌یک از کلماتی که خبرگزاری فارس در خبر مجعول خود از آنها استفاده کرده بود، در این دو متن دیده نمی‌شود و واژه‌هایی همچون خیمه‌شب‌بازی رژیم، فرصت‌سوزی بزرگ، افتضاحات، خروش تاریخی و فریفتن دانشجویان، در هیچ جایی از این دو بیانیه به کار نرفته است.

تکذیب صریح دانشجویان دموکراسی‌خواه

در واکنش به خبر جعلی خبرگزاری محافظه‌کار فارس که از سوی خبرنامه امیرکبیر به “تلاش خبرگزاری فارس جهت ایجاد اختلاف در میان دانشجویان منتقد” تعبیر شد، نایب دبیر انجمن دموکراسی‌خواهان در گفت‌وگو با این خبرنامه، صراحتا اعلام کرد که هدف این انجمن از نگارش نامه به خاتمی این بوده که “از این طریق درخواست‌ها و انتقادات خود را با ایشان مطرح کند” و همچنین تاکید کرد که: “این نامه هیچ‌گونه لحن توهین‌آمیز و تهدیدآمیزی ندارد.”

این فعال دانشجویی با بیان اینکه “متن این نامه تنها به بیان خواسته‌ها و مطالب دانشجویی با ادبیاتی کاملا متفاوت از آنچه خبرگزاری فارس به کار گرفته می‌پردازد و هیچگاه از دایره ادب خارج نمی‌شود”، سوال کرد: “چگونه می‌شود که خبرگزاری فارس پیش از اینکه این نامه حتی چاپ و توزیع شود، بدون دیدن نامه و تنها از طریق شنود خبری، این خبر را منتشر ساخته؟ طبیعی هم هست که به دروغ می افتند و حرف هایی هم می زنند که کاملا عاری از واقعیت است.”

وی همچنین تاکید کرد که دانشجویان این طیف چه امکان سوال از خاتمی را بیابند و چه نیابند، “هیچگونه رفتار غیردموکراتیکی از انجمن دموکراسی خواه دیده نخواهد شد و این مجموعه در هیچ صورتی در روند اجرای برنامه خللی ایجاد نخواهد کرد… ما در این نامه از همان ابتدا گفته‌ایم که خط ما از خط خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان جداست و ما به دنبال آشوب و ایجاد جنجال نیستیم.”

دانشجویان خواستار گفت‌وگوی مستقیم با خاتمی

در نامه‌های جداگانه‌ای که دو طیف فعال دانشجویی دانشگاه تهران در آستانه حضور خاتمی در این دانشگاه خطاب به وی منتشر ساخته‌اند، هر دو گروه خواستار آن شده‌اند که خاتمی وقتی در اختیار نماینده این گروهها بگذارد تا آنها به طرح پرسش‌ها و انتقادات خود بپردازند.

دانشجویان لیبرال دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در موضع دشمنی و مخالفت نیستند و به عنوان منتقد دلسوز می‌خواهند به اندازه ده دقیقه به طرح دغدغه‌های خود بپردازند، از خاتمی خواسته‌اند که با توجه به شعار خود “زنده باد مخالف من”، نشان دهد که تحمل شنیدن صدای منتقدان و پرسش‌های آنان را دارد و اجازه دهد که دانشجویان به طور علنی سوال‌های خود در مورد عملکرد هشت ساله و برنامه آینده او را مطرح کنند.

انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی‌خواه این دانشگاه هم در نامه تفصیلی خود به خاتمی، با یادآوری دو حضور متفاوت خاتمی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در سال‌های 76 و 83 خاطرشان کرده‌اند که: “این بار در شرایطی به دانشگاهمان می آیید که آموخته ایم برای پیشبرد دموکراسی نه باید شیفته بود و نه متنفر. آموخته ایم که قهرمانی که نقد نشود به ضد خود بدل می شود و اکنون نه قهرمان می خواهیم، نه رئیس جمهوری محبوب که تنها کوله باری از حرف های شیرین باشد با عبایی شکلاتی!”

دانشجویان طیف دموکراسی‌خواه با تاکید بر اینکه “انتهای راه بر مسند ریاست جمهوری نشستن یک «خاتمی» نقدنشده و سوار بر موج نارضایتی ها از عملکرد دولت نهم قطعا بن بست خواهد بود”، در نامه خود آورده‌اند که: “ما بر این نظریم اگر خاتمی می‌خواهد بیاید، لازم است پاسخگوی عملکرد ۸ سال ریاست‌جمهوری‌اش باشد و انتقادات دانشجویان و منتقدین را پاسخی درخور داده باشد.”

در نامه این طیف دانشجویی همچنین به بیان دغدغه‌های دموکراسی‌خواهان دانشگاه درباره سرفصل‌هایی همچون: تدارکاتچی نبودن رئیس‌جمهور و تلاش برای اجرای قانون اساسی، بهبود وضعیت دانشگاه، ایستادگی در مقابل سنگ‌اندازی اقتدارگرایان، جامعه مدنی، ایستادگی در پیشبرد اصلاحات، عبور به سلامت از بحران‌های متعدد داخلی، به رسمیت شناختن حق اعتراض، بهبود وضعیت فرهنگی- علمی با استفاده از کابینه‌ای قوی، اصلاح چهره ایران در عرصه بین‌المللی و تنش‌زدایی و همچنین پرونده هسته‌ای پرداخته و سپس خطاب به خاتمی گفته شده که: “در زمین بازی انتخابات ریاست جمهوری جایی برای دو دلی و تعلل نیست. عرصه ی ریاست جمهوری عرصه ای مجازی و انتزاعی نیست که با سخنانی زیبا و کلی بتوان چند سال دیگر نیز بر مسند آن تکیه زد. دانشگاه تشنه ی انسانی است که رویکرد حل مساله داشته باشد.”

دانشجویان دموکراسی‌خواه دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران در پایان خطاب به خاتمی گفته‌اند: “پیشنهاد ما به شما این است که اگر جواب شما به سوال های ما و درخواست ما برای تغییر منفی است وارد عرصه ی انتخابات نشوید. ما در این سال ها تحت سخت ترین فشارها بسیار با تجربه تر شده ایم و رشد کرده ایم. آموخته ایم که چگونه در این شرایط سخت حافظ بقایمان باشیم و اهدافمان را پیش ببریم. لذا از شما می خواهیم اگر نمی‌توانید شرایط را بهبود بخشید با آمدن خود امیدهای بسیاری را به یأس تبدیل نکنید.”

آنها همچنین به خاتمی گفته‌اند: “ما از شما شعارهای حداکثری نمی خواهیم. ولی انتظار داریم اگر می‌خواهید مجددا بر مسند ریاست جمهوری تکیه زنید به شعار های حداقلی خود وفادار باشید و اگر وفادار نبودید این حق را برای ما به رسمیت بشناسید که چون ۱۶ آذر ۱۳۸۳ به دیدار شما بیاییم. آقای خاتمی؛ اگر می خواهید بیایید، یک‌دل و استوار بیایید و کاری نکنید که اگر دوباره برگزیده شدید، از پس شما احمدی‌نژادها و بدتر از احمدی‌نژادها نصیب این ملت شود.”