جشنواره به روز چهارم می رسد و در روز معنا گراها مسعود ده نمکی ستاره می شود. از علی نصیریان و یداله صمدی تجلیل می کنند، همه حرف علی سنتوری را می زنند و فیلم ها هنوز بی بوخاصیت است.
روز چهارم جشنواره
ستاره ای به نام مسعود ده نمکی
روز چهارم جشنواره روز فیلم های معنا گرا و البته فیلم مسعود ده نمکی است. شنیده می شود بلیت های فیلم یکی از سران گروه فشار که مدتی روزنامه نویس بود و بعد تصمیم گرفت فیلمساز شود تا 20 هزار تومان دادوستد شده است.
اما فیلم ها همچنان بی رمق هستند. بسیاری از نویسند گان مطبوعاتی تصمیم گرفتند این روز را به استراحت در منزل یا حضور در محل کار بگذرانند. تنها امید این روز فیلم مخمصه بود که آان هم نرسید. به هر حال اینگونه که به نظر می رسد برنامه سینمای مطبوعات کاملا با هدف قبلی تنظیم شده است. مسئولین احتمالا می ترسیدند اگر فیلم های چند روز نخست را در پایان جشنواره نمایش می دادند کسی به تماشای آنها ننشیند. اگرنه فیلم هایی همانند اتوبوس شب و…. همگی اماده نمایش هستند. راستی تهیه کننده سنتوری گفته است که امکان دارد فیلم با 7 مورد اصلاحیه از امروز نمایش خود را در سینما های جشنواره فیلم فجر اغاز کند. اما هنوز مسئولین جشنواره چیزی دراین باره اعلام نکرده اند.
درحاشیه نشست های مطبوعاتی
- سعید پورصمیمی طبق معمول درجلسه فیلم تک درخت ها حضورنداشت.
همایون پایورازکیفیت تصویروآپارات به شدت شاکی بود. مهدی احمدی درطول نشست مشغول کشیدن نقاشی بود.
صدای هوشنگ مرادی کرمانی ولحظه ای کوتاه تصویرش درفیلم دیده شد. به گفته خودش چون می دانسته فیلم شش سال بعد پخش می شود، می خواسته ببیند که شش سال قبل چطوری بوده است.
- اردشیر شلیله درنشست مطبوعاتی فیلم پاپیتال گفت: پاپیتال یک گیاه پیچیده است که بردوردرخت می پیچد تادرخت را خشک کند.
مسعود رایگان بعلت بیماری نتوانست درجلسه حاضرشود.
فریدون فرهودی درزمان نمایش فیلم درسالن حاضربودواما به دلیل قراری که داشت درنشست شرکت نکرد.
اردلان شجاع کاوه وسید جلال میرزایی “سرمایه گذار” هم درجلسه حضورنداشتند.
نگارفروزنده صحبت هایش رابا گلایه ازصدای موبایل وخنده بیننده ها درسالن نمایش شروع کرد. هرچند که کمی تند بود وبعد ازآن با شیرین نادری شروع به حرف زدن کرد.
حسن آقا کریمی گفت: مسئله ای که درخصوص این گونه فیلم ها مطرح است. متاثرازسیاست کلی حاکم برتولید سالانه آنهاست که این امکان رانمی دهد تااین نوع فیلم ها، که نیازفوری جامعه به شمارمی روند، به راحتی اکران شوند.
آفتاب برهمه یکسان نمی تابد
- در جلسه فیلم آفتاب بر همگان یکسان نمی تابد، وقتی مجری جلسه ازعوامل فیلم درخواست کرد که درجای خودقراربگیرند، مریلا زارعی گفت: شما باید ابتدا عوامل فیلم رادعوت کنید که آنها باید درجایی بنشینند.
لاله اسکندری باتاخیروتقریبا دراواخرنشست حاضرشد وزیرلب ازشرکت کنندگان جلسه عذرخواهی کرد.
لاله اسکندری ومریلا زارعی فکرنمی کردند این فیلم دربخش معنا گرا قرارگیرد.
- در آخرین سانس نمایش فیلم “پاداش سکوت” ساخته مازیار میری در سینما آفریقا، ازدحام وهجوم تماشاگران به داخل سالن انتظارسینما باعث اخلال وپخش با تاخیرفیلم شد. بعضی ازتماشاگرانی که موفق به ورود نشده بودند پلاکاردهای تبلیغی جشنواره رادرجلوی درب سینما به آتش کشیدند. دراین اتفاق به کسی آسیبی نرسید واغتشاش گران توسط ماموران متفرق شدند.
نکو داشت سینمای ایران
مراسم نکوداشت سینمای ایران شب گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور سینمایی، دبیر جشنواره، رئیس شرکت ملی فرش ایران و جمعی از دستاندرکاران و هنرمندان سینما در تالار وحدت برگزار شد.
محمدحسین صفار هرندی در بخشی از این مراسم گفت: امسال سالی پرخیر و برکت برای سینمای ایران بود، سالی پرامید که احساس آرامش و امنیت، نزد هنرمندان و مردم هنردوست تجلی پیدا کرد و این فضای پر از تفاهم، ما را به آینده سینمای ایران امیدوارتر کرد.
هیئت داوران بخش تبلیغات محیطی و اطلاع رسانی شامل امیر عابدی، سیفالله صمدیان، علی وزیریان و محمد احمدی بهترین های این بخش را معرفی کردند: تبلیغات محیطی: دیپلم افتخار: بهزاد خورشیدی برای فیلم “آتشبس”.
بخش پوستر: دیپلم افتخار: جواد آتشباری برای فیلم “چهارشنبه سوری”
دیپلم افتخار: حمید شریفی برای فیلم “ابراهیم خلیل الله”
بخش عکس: سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار: علی زارع برای فیلم “وقتی همه خواب بودند”
بخش آنونس: سیمرغ بلورین: آرش معیریان برای فیلم “تقاطع”
در ادامه مراسم، نماهنگی درباره درگذشتگان سینمای ایران در یک سال و نیم اخیر با تصاویری از بابک بیات، جعفر بزرگی، شهریار پارسی پور، سروش خلیلی، حسین دردشتی، حسین سبزیان، رضا سعیدی، احمد قدکچیان، مرتضی ممیز، فریدون گله، پوپک گلدره، مجتبی میرزاده، ملیحه نظری، عبدالعلی همایون، یوسف یوسف پشندی، حسین کسبیان و… روی پرده رفت.
در بخش نکوداشت یک دیپلم افتخار به امضاء معاونت سینمایی و دبیر جشنواره و سیمرغ طلایی به علی نصیریان اهدا شد. وی پس از دریافت هدایای خود گفت: “سینما امروز یک تفریح نیست. سینما یک نیاز روحی و روانی است و ما باید با ارائه کارهای فرهنگی صحیح و با کیفیت، به نیاز جامعه پاسخ گوییم.”
در ادامه مراسم پرویز پرستویی با ذکر خاطراتی از همکاری با علی نصیریان و عزت اله انتظامی در فیلم “دیوانه ای از قفس پرید” گفت: “اخلاق بازیگری چیزی است که ما باید الگوی خود قرار دهیم. علی نصیریان در این فیلم حتی اجازه نمی داد به لباسی که برای ایفای نقش پوشیده چروک بیفتد، چرا که صحنه بازیگری برایش مقدس و ارزش زیادی برای آن قائل بود.”