استیضاح سوم، حمله جدید مجلس

نویسنده
حسین محمدی

» نوبت به وزیر اقتصاد رسید

با به جریان افتادن استیضاح علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، به نظر می‌رسد دور جدیدی از اختلاف نظرها میان دولت یازدهم و برخی نمایندگان مجلس نهم آغاز شود. این سومین باری است که یکی از وزرای دولت روحانی برای استیضاح به مجلس می‌رود.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت روحانی، پیش از این دو کارت زرد از نمایندگان مجلس نهم گرفته بود. او برای پاسخ به دو سوال مهرداد بذرپاش - از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد و مدیرمسئول روزنامه وطن‌امروز - به مجلس احضار شده بود، اما پاسخ‌های او نظر نمایندگان را جلب نکرد و او کارت زرد سوم را دریافت کرد.
بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دریافت سه کارت زرد توسط وزرا در پاسخ به سئوال‌های مجلس، به منزله به جریان یافتن استیضاح وزیر مربوطه است که باید با رعایت اصل ۸۹ قانون اساسی انجام شود؛ یعنی حداقل ۱۰ متقاضی برای استیضاح وزیر موجود باشد.
در صورت تشکیل جلسه استیضاح این سومین باری خواهد بود که یکی از وزرای دولت روحانی برای کسب رای‌اعتماد مجدد به مجلس می‌رود. پیش از این رضا فرجی‌دانا وزیر علوم و علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، توسط نمایندگان استیضاح شده بودند. فرجی‌دانا موفق به کسب رای اعتماد مجدد نمایندگان نشد، اما فانی در سمت خود ابقا شد.
ماه گذشته معاونت نظارت مجلس پس از پایان سال سوم این دوره، اقدام به انتشار گزارشی از رابطه میان مجلس نهم و دولت یازدهم کرده بود که براساس آن نمایندگان مجلس نهم در سال گذشته ۴۸۵۰ بار به هیات دولت تذکر داده‌ و ۹۷۰ بار نیز ازکابینه سئوال پرسیده‌اند.
تاکنون علی طیب‌نیا (سه کارت) علی‌اصغر فانی، علی جنتی و محمدرضا نعمت‌زاده (دو کارت) و عبدالرضا رحمانی‌فضلی، محمود واعظی و رضا فرجی‌دانا (یک کارت) از نمایندگان مجلس دریافت کرده‌اند.
با این حال استیضاح وزیر اقتصاد با مخالفت‌هایی نیز مواجه شده. از جمله غلام‌محمد زارعی، نماینده مجلس، گفته است که شرایط فعلی “شرایط گفتمان و مذاکره است نه بحث و جدل”. هم‌زمان ابوذر ندیمی، دیگر نماینده مجلس نیز پیرامون این مساله گفته است: “اعضای کمیسیون موافق استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی نیستند و استیضاح وزیر نه در کمیسیون و نه در صحن علنی مجلس رأی نمی آورد و حتی بنده معتقدم که استیضاح به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز نمی رسد”.
حامیان روحانی در سال‌های گذشته از مجلس نهم انتقاد می‌کردند که چرا پس از چند سال سکوت در برابر دولت محمود احمدی‌نژاد و اقدام‌های وی، اکنون تلاش می‌کنند چوب لای چرخ دولت بگذارند. آنان از نمایندگان عضو جبهه پایداری، به عنوان مخالفان اصلی دولت در مجلس نام می‌برند؛ مساله‌ای که با تاییدبرخی اصول‌گرایان نیز روبه‌رو شده است. احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان “خط امام و رهبری” درباره سئوال‌های نمایندگان مجلس از وزرای دولت روحانی و احضار آن‌ها به مجلس، گفته بود: “بیشتر نمایندگان موافق استیضاح از دو گروه پایداری و جمعیت ایثارگران هستند. متاسفانه این دو گروه در کار خود تعادل ندارند… تعدادی از نمایندگان هستند که برای هر موضوعی که اتفاق می افتد سئوالات خود را مطرح می کنند و به استیضاح رو می آورند”.
پیش از این خبرآنلاین، وب‌سایت حامی علی لاریجانی، از احضار وزرا به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سئوال از اعضای کابینه یاد کرده بود.
اعضای اصلی جبهه پایداری را وزرا، نزدیکان و حامیان پیشین محمود احمدی‌نژاد تشکیل می دهند. این جبهه سیاسی بهارسال ۹۰ اعلام موجودیت کرد و از محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی آن یاد می‌ شود. این گروه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از لنکرانی ـ وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد - و سپس از سعید جلیلی حمایت کرد؛ رفتاری که باواکنش دیگر اصول‌گرایان مواجه و از آن با عنوان “وحدت‌شکنی” یاد شد.
فراکسیون جبهه پایداری در مجلس حدود ۳۵ عضو دارد و رسایی، حسینیان، کوچک زاده، سالک، طلا، آقاتهرانی، کریمی قدوسی، قاضی زاده، زارعی، سلیمانی و میرکاظمی از جمله اعضای آن هستند.