تحریم‌های جدید و حق غنی‌سازی ایران

نویسنده

» گزارش راشا تودی از مذاکرات هسته‌ای

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در دیپلماسی هسته‌ای با ایران از سیاستمداران آمریکایی خواسته است تا تحریم‌های جدید علیه تهران را متوقف کنند. در همین حال نمایندگان مجلس ایران بر دفاع از «حق سلب‌ناشدنی» تحقیقات هسته‌ای در مذاکرات 1+5 تاکید دارند.

وندی شرمن، معاون وزیرخارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مصاحبه تلویزیونی، دیپلماسی را ممکن خواند و از کنگره خواست تا تحریم‌های بیشتر علیه تهران را به تعویق بیندازد.

وی گفت: “به نظر ما زمان توقف است تا ببینیم مذاکرات به نتیجه می‌رسد یا خیر. نمی‌خواهیم کنگره را کنترل کنیم اما ما در حال مذاکراتی بسیار جدی هستیم… نیاز داریم که آنها برای رسیدن به نتیجه مثبت با ما مشارکت کنند و مطمئن هستیم که این کار را خواهند کرد.”

تحریم‌‌های کنونی از سال 2011 وضع شده‌اند اما شرمن گفت که دولت مشغول صحبت با سنا و کنگره است تا تحریم‌ها را به تعویق بیاندازد.

مذاکرات جدید قرار است در تاریخ 7 نوامبر در ‍ژنو پیگیری شود.

مسکو پیشنهاد کرده است در صورتیکه ایران برنامه هسته‌ای خود را تحت کنترل جامعه بین‌المللی درآورد، تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه علیه ایران لغو شوند.

دنی دانون، معاون وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه در مصاحبه با یو اس ای تودی بار دیگر تهدید کرد که اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد. بیانات وی در پی گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌المللی عنوان شد مبنی بر اینکه ایران در عرض یک ماه می‌تواند برای ساخت یک بمب هسته‌ای مواد آماده کند.

این گزارش می‌گوید، ایران با استفاده از سانتریفیوژهای جدید در صورت بکار بردن تمام اورانیوم غنی‌شده با درجه پایین خود، ‌می‌تواند در مدت یک ماه تا یک ماه و نیم مقدار قابل توجهی اورانیوم با درجه خلوص تسلیحاتی تولید کند.

تنها اسرائیل ابراز نگرانی نکرده است. روز جمعه رهبر اکثریت کنگره آمریکا، اریک سانتور نیز این گزارش را “بسیار هشداردهنده” خواند. کانتور می‌گوید: “اینکه ایران بتواند در یکماه مقدار کافی اورانیوم برای تولید بمب داشته باشد بسیار هشداردهنده است. چه یک ماه چه یکسال، توانایی ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای برای آمریکا و متحدان ما تهدیدی جدی است.”

 اما دولت اوباما می‌گوید تحریم‌ها می‌تواند تا بعد از مذاکرات هسته‌ای به تعویق بیافتد.

کیتلین هیدن، یک سخنگوی شورای امنیت ملی پرزیدنت اوباما گفت، کاخ سفید با کنگره حرف خواهد زد تا اقدامات آنها با استراتژی مذاکرات هم‌ راستا باشد.

در ایران حسین نقوی حسینی، نماینده محافظه‌کار مجلس و سخنگوی کمیسیون روابط خارجی روز پنجشنبه گفت که ایران به طور موقت تولید اورانیوم با درجه خلوص 20 درصد را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از حسینی: “اصلا هیچ تولیدی وجود ندارد… در حال حاضر نیازی به تولید اورانیوم 20 درصدی نیست.”

اما روز شنبه یک مقام عالیرتبه ایرانی توقف تولید اورانیوم 20 درصدی را رد کرد. علاءالدین بروجردی نماینده مجلس گفت: “فعالیت‌های هسته‌ای ایران تغییری نکرده است و غنی‌سازی 20 درصدی ادامه دارد.”

منصور حقیقت‌پور، معاون کمیسیون امنیت ملی و روابط خارجی مجلس گفت: “غنی‌سازی اورانیوم برای ما حقی سلب‌ناشدنی است و تحت هیچ شرایطی از آن روی گردان نیستیم. فوردو هرگز بسته نخواهد شد و به کار خود ادامه می‌دهد. ما در مجلس اجازه چنین چیزی را نمی‌دهیم.”

اوایل این هفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران علی اکبر صالحی اعلام کرد که ایران قصد دارد برق بیشتری از طریق انرژی هسته‌ای تولید کند. ایران تخمین می‌زند که تا سال 2020 نیاز دارد 20000 مگاوات برق از طریق برنامه هسته‌ای خود تولید کند و از این رو 34 سایت بالقوه را برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای اضافی در نظر گرفته است.

منبع: راشا تودی - 26 اوت 2013