گرم بودن تنورفتنه در انتخابات خبرگان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» حمله سایت هاشمی به متجران و منحرفان

نزدیک به سه ماه پس از ابراز رضایت اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد کناره گیری از ریاست مجلس خبرگان رهبری، سایت شخصی او از انتخابات قبلی هیات رئیسه این مجلس با تعبیر “فتنه” یاد کرد.

سایت شخصی و رسمی هاشمی رفسنجانی در یادداشتی، “جریان تحجر” را به قرار گرفتن “در خدمت اهداف جریان انحرافی با تمام توان” متهم کرد و افزود: “این جریان در گرم‌ کردن تنور فتنه در انتخابات هیات رئیسه خبرگان پررنگ‌ترین نقش را ایفاء نمودند.”

اکبر هاشمی رفسنجانی پس از حدود سه سال ریاست بر مجلس خبرگان رهبری در جلسه روز سه شنبه 17 اسفند 1388 با اعلام کناره گیری از این سمت، میدان را به محمدرضا مهدوی کنی واگذار کرد تا دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در انتخاباتی بدون رقیب به عنوان رئیس جدید این مجلس برگزیده شود.

هاشمی در آن جلسه گفت که “اگر آیت الله مهدوی کنی حاضر باشد مسئولیت ریاست این مجلس را بپذیرد، بنده نامزد نمی شوم تا از این طریق رفع اختلاف شود.”

پیش از آن، بسیاری از طرفداران دولت محمود احمدی نژاد و بخصوص روحانیون شاخص حامی رهبر جمهوری اسلامی برای ماه ها بر لزوم برکناری هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری تاکید کرده بودند.

 

از “رضایت” تا “فتنه”

آنگونه که هاشمی رفسنجانی تاکنون بارها اعلام کرده، اختلاف میان او و آیت الله خامنه ای همواره وجود داشته است اما این اختلافات در ماجراهای پس از انتخابات جنجالی دوره دهم ریاست جمهوری در 22 خرداد 1388 به وضوح نمایان شد.

پس از اعلام نتیجه انتخابات سال 1388، در حالیکه آیت الله خامنه ای حتی پیش از تکمیل روند قانونی اعلام نتیجه انتخابات، گزینش دوباره محمود احمدی نژاد را مورد تایید قرار داد و در سخنانی در نخستین نماز جمعه پس از انتخابات، خود را طرفدار نظرات احمدی نژاد معرفی کرد، هاشمی رفسنجانی هرگز نتیجه این انتخابات را رسما تایید نکرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه های آخرین نماز جمعه تهران که امامت آن را برعهده داشت، اعتراضات پس از انتخابات را یک بحران سیاسی برای جمهوری اسلامی خواند و خواستار تلاش برای حل و فصل این بحران از راه های مسالمت آمیز شد هر چند آیت الله خامنه کوتاه مدتی پیش از آن، بر لزوم سرکوب اعتراضات تاکید کرده بود.

او از آن زمان به بعد نیز بارها تاکیر کرده مواضع و نظرات خود در مورد راه حل بحران سیاسی کنونی را تغییر نداده و به همین دلیل هم، طرفداران تندرو محمود احمدی نژاد این مواضع را مغایر دیدگاه های رهبر جمهوری اسلامی دانسته و هاشمی را به مخالفت با رهبری و همسویی با منتقدان حکومت متهم کرده اند.

عمده فشارها در این خصوص نیز متوجه برکناری هاشمی رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان رهبری بود که طبق قانون اساسی ایران وظیفه تعیین و در عین حال برکناری رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد. این اتفاق در نهایت در روز سه شنبه 18 اسفند سال گذشته رخ داد.

هاشمی رفسنجانی یک روز پس از کناره گیری از این سمت، جلسه مجلس خبرگان را “خوب” توصیف کرد و گفت: “از آنچه گذشت راضی هستم.”

او همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اختلاف در مجلس خبرگان گفت: “از این جلسه می فهمند اختلافی نبوده و فقط دوستی بوده است. من خودم از ایشان {مهدوی کنی} دعوت کرده بودم و از ایشان تشکر کردم که پذیرفتند.”

با وجود این سخنان، اکنون که نزدیک به سه ماه از آن روز می گذرد، سایت شخصی هاشمی رفسنجانی نوشته در آن انتخابات “تنور فتنه” گرم بوده است.

 

انتقاد همزمان از جریان متحجر و جریان انحرافی

سایت شخصی هاشمی رفسنجانی محور اصلی یادداشت خود را به نفی جریانی اختصاص داده که آن را “جریان تحجر” نامیده است.

به نوشته این سایت، “جریان انحرافی مولود جریان تحجر است، مولود متحجران طرد شده‌ از سوی امام در دهه ۶۰”

سایت هاشمی رفسنجانی، در توضیح بیشتری این جریان را شامل “متحجرانی” نامیده که “می‌خواستند رأی امام را مقابل رأی مردم قرار دهند و امام فرمودند خطرشان از سکولارها بیشتر است.”

اشاره ای صریح به جناح راست سنتی در دهه 60 که عمدتا در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز فعال بودند. چهره های شاخص این جریان افرادی مانند محمد یزدی، احمد جنتی، مصباح یزدی، احمد خاتمی و… هستند.

این جریان در دهه 60 به مخالفت با سیاست ها و برنامه های دولت میرحسین موسوی به عنوان دولت مورد حمایت آیت الله خمینی مشهور بود و به همین دلیل مورد انتقادات مکرر و علنی رهبر نخست جمهوری اسلامی قرار داشت.

سایت هاشمی رفسنجانی با اشاره به آن مسائل نوشته است: “متحجرانی که از نام جمهوری اسلامی هم خون دل می‌خوردند چه رسد به نیاز تمام ارکان آن به رأی مردم، متحجرانی که در دوران مبارزه می‌گفتند شاه شیعه است و امام نباید مقابل آن قیام کند و بعدها امام در منشور روحانیت فرمودند که خون دلی که پدر پیرتان از اینها خورد از هیچکس نخورد، متحجرانی که بعد از انقلاب به امام می‌گفتند چون نایب امام زمان هستید پس هدایت انتخابات حق شماست و رأی شما غالب به رأی مردم است و امام فرمودند فتنه‌گر اصلی همین‌ها هستند که اگر میداندار شوند دیگر چیزی از انقلاب و نظام و جمهوریت باقی نمی‌گذارند.”

برابر این نوشته، همین جریان تحجر بود که جریان انحرافی امروز را در پیشبرد تمام اهدافش یاری کرد و حالا شده‌اند مدعی شماره یک مخالفت با جریان انحرافی، همین جریان تحجر بود که معجزه هزاره سوم‌اش خواندند و امروز بزرگترین خطر تاریخ نظام، همین جریان تحجر بود که هرچه رهبر معظم‌انقلاب در جذب حداکثری گفتند اینها با تمام توان و در خدمت اهداف جریان انحرافی در دفع آن کوشیدند.

 

“نباید باور کرد”

جریان انحرافی نامی است که اصولگرایان منتقد دولت احمدی نژاد و حامیان آیت الله خامنه ای بر روی منصوبان ارشد دولت به محوریت اسفندیار رحیم مشایی گذاشته اند. آنها او و برخی دیگر از مقامات دولت مانند محمدرضا رحیمی، معاون اول و حمید بقایی، معاون احمدی نژاد را به تلاش برای تضعیف ولایت فقیه و انحراف انقلاب متهم می کنند.

هاشمی رفسنجانی در اظهارنظر جداگانه ای روز اول خرداد گفته بود که “جریان های انحرافی” بی ریشه و سطحی هستند و قادر به ادامه مسیر و تداوم برنامه های انحرافی خود نخواهند بود.

به گزارش سایت خبرآنلاین، اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با مدیران شهر زاهدان و در پاسخ به نگرانی برخی از حاضران در مورد “جریان های انحرافی” گفته بود طرد این جریان های به گفته او متحجر می تواند “آینده روشنی” را برای نظام اسلامی ترسیم کند.

سایت رسمی هاشمی رفسنجانی نیز در یادداشت بی نام افزوده: “همین جریان تحجر بود که حتی تا همین اواخر هم دست از همراهی با اهداف جریان انحرافی در تضعیف روحانیت و مرجعیت دست برنداشت و در گرم‌ کردن تنور فتنه در انتخابات هیات رئیسه خبرگان پررنگ‌ترین نقش را ایفاء نمودند.”

این سایت در پایان مطلب خود نتیجه گیری کرده که “رویارویی جریان تحجر با جریان انحرافی را باور نباید کرد” زیرا “این زنده به آن است و آن زنده به این!”