تکذیب شایعه سفر اوباما به ایران

نویسنده

» گزارش البوابه

روز دوشنبه کاخ سفید خبرهای مبنی بر احتمال سفر پرزیدنت اوباما به ایران در سال آینده را تکذیب کرد.

کیتلین هیدن، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: “این گزارش صحت ندارد.”

الجریده کویت در وب سایت خود گزارش داد که مقامات ایران و آمریکا در حال تدارک سفر روسای جمهور در اواسط سال ۲۰۱۴ هستند. در این گزارش به نقل از یک دیپلمات آمریکایی که نامی از او برده نشده، آمده بود که مسئله بر سر این است که اوباما با رهبر ایران علی خامنه‌ای دیدار کند یا خیر.

ترجمه این گزارش که در وب سایت محافظه‌کار ویکلی استاندارد آمده می‌گوید: “این منبع گفته که دو طرف مایل به این سفر هستند و تهران و واشنگتن منتظر نتیجه برنامه‌ریزی‌ها برای فرستادن دعوت‌نامه رسمی حسن روحانی برای همتای آمریکایی خود هستند.”

روابط میان آمریکا و ایران از زمان به قدرت رسیدن روحانی در ماه اوت بهتر شده است. او در ماه سپتامبر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کرد، اما با اوباما دیدار نکرد.

ماه گذشته اوباما اولین رئیس‌جمهور آمریکا بود که بعد از سال ۱۹۷۹ با همتای ایرانی خود تلفنی حرف ‌زد. در سال ۱۹۷۹ دانشجویان ایرانی ۵۲ آمریکایی را در سفارت این کشور در تهران به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند و روابط دیپلماتیک دو کشور از آن زمان قطع شد. در ماه اکتبر دو کشور توافقی تاریخی بر سر برنامه هسته‌ای ایران را امضاء کردند.

با این حال، آمریکا هنوز ایران را حامی تروریسم می‌شمارد و دو کشور در جنگ سوریه از جبهه‌های متفاوتی حمایت می‌کنند.

منبع: البوابه - 3 دسامبر 2013