این ایام، لقمانیان و خاتمی

تقی رحمانی
تقی رحمانی

او در حبس است چون قصد دیدارخاتمی را داشته که به وی بگوید که بیاید و کاندیدای اتنخابات ریاست جمهوری شود. وی و هادی احتظا ظی با دو نفر دیگر، درراه تهران – همدان دستگیر می کنند. که چرا قصد گرم کردن تنور انتخابات به شیوه خود را داشته است. باری او در حبس است از وی خواسته شده است که ۱۵۰م تومان برای جرم نکرده یعنی دیدار با خاتمی وثیقه بگذارد. راستی که دراین زمان اجرای شریعت اسلامی تا چه حد عدالت دست مایه منافع حاکمان شده است، که میکشند عاشقی را که توعاشق از چرایی؟

اما حسین لقمانیان عاشق خاتمی نیست، او ملی وبا ور مذهبی دارد و کیل مردم بوده و دست پاک مانده البته درجامعه نفت زده ایران دست پاک ماندن ساده نیست. در حوزه زندگی ومدنی ایران فعالیت کرده است درجریان انتخابات مجلشس ششم زمانی که نهضتی ها و ملی –مذهبی ها دراستان همدان رد صلاحیت شدند.

هادی احتظاظی که در همدان زینب مصیبت کش ملی-مذهبی هاست و سه دهه است که هزینه می دهد از مال، جان و غیره… به ستاد ملی-مذهبی ها پیشنهاد کرد که از حسین لقمانیان حمایت کنیم.

القصه این شد که ما وانجمن اسلامی دانشگاه بوعلی همدان و معلمان همدان شدیم، حامی لقمانیان. در جریان انتخابات او موفق شد کاندیدای مورد حمایت جبهه مشارکت را شکست دهد و وارد مجلس شود. اما چرا به این نکته اشاره کردم به این خاطر که با وجود عدم حمایت جبهه مشارکت از وی او دچار کینه نشد ودرمجلس ششم خط گم نکرد. اگر چه به برخی از رفتارهای مشارکت در مورد کروبی انتقاد داشت. دیدیم که برخی از اصلاح طلبان به خاطر مسائل شخصی چه دعوا های فرعی که راه نینداختندکه اوج آن در شورای شهراول تهران بود که بس دلسرده کننده بود وآغازشکست انتخاباتی اصلاحات رقم زد.

اما لقمانیان کیست؟ معلمی با سابقه جانبازی، در همدان که با بازشدن فضای نسبی در جریان اصلاحات به کمک چند نفرکانون صنفی معلمان درهمدان را پایه گذاشت. این مجروج جنگی که از جانبازبودن خود موافقت اصولی نگرفت بلکه اعتبارجانبازی را در راه تقویت جامعه مدنی گذاشت، برخلاف بسیاری از رانت جانبازی برای خانه سازی بهره نگرفت. پس مورد وثوق مردم قرارگرفت چرا که نشان داده بود که ازجان خود، جیب برای مال اندوزی کیسه نکرده است. درنتیجه درشهرحامیان قدرتمند برای خود هم جمع نکرد می دانیم که این شیوه نماینده گان حرفه ای درمجلس است. اما دردل های هم شهریان بود و است. اما همشهریانی که به دولت نفتی محتاج هستند. به ناچارگاهی تنها، در دل با قهرمانان خود همدل هستند که این هم مصیبتی است.

نماینده مجلس در شهر همدان شدند و در برابر حجازی همدانی سرخم نکردن ساده نیست او پدر خوانده قدرت در همدان است چرا که فرزندش دربیت قدرتی دارد که البته در حال حاضر ضعیف شده است. بلایی که حجازی همدانی در همدان بر سرامثال هادی احتظاظی، حسین مجاهد و لقمانیان وحتی هاشم آغاجری… آورد به خاطر عدم تمکین به امثال حجازی ها ادامه دارد و خواهد داشت. اما هنر امثال لقمانیان سپر نینداختن بود. در جریان انتخابات ۱۳۸۸ ه. ش او حامی مهدی کروبی بود. انگارصراحت، جسارت را در کروبی یافته بود که از مدنیت و جامعه مدنی دفاع می‌کند. دردیداربا خاتمی می‌خواست به خاتمی بگوید که تو هم نباید سپربیندازی. درآخرین دیداربا او که چند ماه بعد از خرداد ۸۸ بود در خانه مهدی کروبی بود. صریح اما با حیا و با رعایت سن وسال انتقاداتش را به کروبی گفت و از کاستی‌های ستاد وی گله داشت. ازمواضع تاخیری رهبران جنبش سبزانتقاد کرد.

اکنون حسین لقمانیان که به تعبیر مادرم رفتارش ولباسش به نماینده ها شباهت ندارد و شجاعتش را همه دیده ایم وانصافش را در گم نکردن جهت منافع ملی بارها مشاهده کرده ایم در حبس است و بیگما ن این بازداشت طولانی نخواهد بود. پیام وی به اصلاح طلبان و همه آنانی که شهرت و اعتباری دارند این است که تاثیرشما در مواضع رادیکال نیست، بلکه در حرکت درست برای مفید واقع شدن برای تقویت دموکراسی است درغیراین صورت با رانت حکومتی بالا آمدن وبعد موضع چپ گرفتن که بیشترتبرئه خودو حل مسئله شخصی است گره ازکارفروبسته جامعه ما نمی سازد.

 او می خواست به خاتمی بگویید که اعتباررا باید درراه درست به نفع منافع ملی خرج کرد و ملاحضه کاری خاتمی درطی سالها باید در زمانی به تاثیرخود نزدیک شود و بتواند با موضع درست که یا کاندیدا شدن است یا اجماع سازی برسرکاندیدای واحد است، به عمل نزدیک شود والا دادن بیانیه تحلیلی از شرایط کارامثال خاتمی نیست.

لقمانیان نشان داد که با مقاومت اصولی بدون افراط گری باید عمل کرد. هراصلاح طلبی بهتر است که بداند مردم رفتار آنان را درتغییر بهتر فضا ی جامعه ملاک قضاوت قرارخواهد داد. چرا که اگررانت حکومتی زمینه مانوروفضای امن تری فراهم نمونه زکات این کار کمک کردن برای گشودن فضای جامعه و نه موضع انفعالی ونه موضع رایکال.

با توجه به این ویژگی ها ست که جانبازی که تائید صلاحیت خود را به واسطه حضوردرمیدان جنگ گرفته است، مشخص است که چه می خواست به خاتمی چه بگویید. حال درزندان پیام او گویا تراست نه؟ پیام اوبه خاتمی کنش مناسب دراین شرایط است که یا اجماع بساز یا اجماع کن.