سیر نزولی قیمت نفت

نویسنده

» گزارش نشریه اویل اند گز از تاثیر بحران اقتصادی

سام فلچر

یک روز پس از ثبات یک روزه در قیمت ها، بحران اقتصادی و سیاسی در اروپا و کاهش ارزش یورو و همچنین کاهش نرخ رشد چین، سیر نزولی قیمت نفت ادامه پیدا کرد. امری که از امید به مذاکرات ایران با کشورهای پنج به اضافه یک تاثیر گرفته است.

بازارهای بورس هم وضع مشابهی داشتند. شاخص های بورس مربوط به این قیمت ها نشان دهنده کاهشی معادل 1.15 درصد در ظرف یک هفته است. سایر شاخص های بورس های اروپا نیز در مسیر نزولی قرار داشته اند.

شاخص قیمت های انرژی بر اثر شکست مذاکرات دولت ائتلافی یونان و لزوم انجام مجدد انتخابات کاهش یافت.

برخی از تحلیلگران اساسا در مورد بقای یونان در اتحادیه اروپا ابراز تردید کردند. آنها معتقدند که “هرچند 70 درصد رای دهندگان یونانی موافق حضور در اتحادیه اروپا هستند، ولی به همین اندازه نیز با اعمال سیاست های ریاضت اقتصادی مخالف هستند؛ موضعی که آشکارا با مورد اول در تضاد قرار می گیرد. آلمان به صراحت گفته است که شرایط برنامه کمک خود را تغییر نخواهد داد، در نتیجه مساله هر چه بیشتر به خروج یونان از اتحادیه اروپا نزدیک تر می شود.”

تحلیلگران اقتصادی همچنین گفتند که “تغییرات حکومت فرانسه نیز کمکی به حل این معضل نکرده است. به قدرت رسیدن فراسوا هولاند در فرانسه اکنون به سیاست های تغییر هزینه ها و ایجاد محرک های اقتصادی جدید در فرانسه خواهد انجامید.”

به قدرت رسیدن سوسیالیست ها در فرانسه نشانه دیگری از نا مجبوب بودن سیاست های ریاضت اقتصادی است. اسپانیا نیز اگر قرار باشد خود را از سرنوشتی مشابه نجات دهد باید به سیاست ملی کردن بانک ها ادامه دهد.

اکنون اسپانیا به حلقه ضعیف اروپا تبدیل شده است. تحلیلگران می گویند: “حل بحران بدهی های اتحادیه اروپا بیشتر به نوعی بند بازی شبیه شده است که هیچ تور محافظتی هم در پائین آن گسترده نیست.”

تحلیلگران نفتی نیز گفته اند که قیمت های نفت در لبه قرار دارند و هفته پیش به سرازیری افتاده اند.

“قیمت نفت برنت شمال اکنون 16 دلار کمتر از حد اکثر مارس است، که بر اثر خطر حمله اسرائیل به ایران و احتمال بسته شدن تنگه هرمز رو به افزایش گذاشته بود.”

آنها می گویند عوامل متعددی دراین کاهش دخیل بوده اند. کاهش تنش میان ایران و غرب با  نزدیک شدن تاریخ برگزاری گفتگوهای این کشور با پنج به اضافه یک در بغداد مسلما از عوامل مهم آن بوده است.

مشکلات ناحیه یورو نیز مسلما از عوامل دیگر در این کاهش است. ولی آنچه در زیر تمام این عوامل قرار دارد واقعیت عرضه نفت است: عربستان سعودی شکاف حاصل از کاهش احتمالی صدرات نفت ایران از ماه ژوئیه را جبران کرده است.

گزارشات حاکی از آن است که کشورهای عضو اوپک اکنون با تولیدی در حد 10.1 میلیون بشکه در روز حتی از میزان پیش بینی شده 9.9 میلیون بشکه قبلی نیز بیشتر نفت صادر می کنند.

منبع : اویل اند گز ژورنال – 14 مه 2012