خودتان می دانید رای ندارید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تاکید کروبی بر نقش شورای نگهبان در تقلب انتخاباتی

سخنان خود از شکایت هفت عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در ارتباط با “دخالت غیرقانونی” یک گروه نظامی و اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 حمایت کرد و با فراخواندن حاکمیت به “مناظره” خبر از تهیه “مجموعه ای تحلیلی از انتخابات بیست سال گذشته” داد.

رئیس مجلس ششم شورای اسلامی، در سخنان دیروز خود بار دیگر شورای نگهبان را عامل اصلی “تقلب” در انتخابات معرفی کرد و گفت: “ اشکال اصلی به همین ناظر است که بی طرف نیست و بر همگان روشن است که بی طرفی را رعایت نکرده و دستشان آلوده ی خیانت به رای مردم است.”

اظهارات این نامزد معترض به انتخابات در شرایطی بر خروجی رسانه ها قرار می گیرد، که تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از ۵۰ نفر از نیروهای لباس شخصی و بسیجی منزل وی را محاصره کرده اند.  بنا به گزارش وب سایت رسمی آقای کروبی، نگرانی برای سلامتی و جان او با وجود نیروهای لباس شخصی و بسیج که هویت خود را با پوشاندن سر و صورت مخفی نگاه داشته اند بیش از پیش گردیده است.

 

دیدیم که با انسانهای ارزشمند چه کردند

آقای کروبی روز گذشته در جمع جوانان اصلاح طلب، ضمن پاسخ به پرسش های آنها در در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری، حوادث پس از آن و” تقلب آشکاری که در انتخابات صورت گرفت” رامورد واکاوی قرار داد، و با اشاره ملاقاتهای اخیر خود با خانواده قربانیان حوداث پس از انتخابات گفت: “در این ملاقاتها و دید و بازدیدهای مختلف سخن و بحث درباره خانواده اسرا، آسیب دیدگان، مجروحین و شهدای پس از انتخابات انسان را متاثر می کند بخصوص وقتی سخن از افراد بی نام و نشان می آید که در جریان این حوادث هزینه های بسیاری را متحمل شده و بعضا هنوز هیچ اطلاعی از آنها در دست نیست، در صورت اطلاع هم، گاه سهوا مورد توجه کمتری قرار گرفته و به سختی با مشکلات پیش آمده و محدودیت هایی که به دنبال آن برایشان ایجاد شده دست و پنجه نرم می کنند.”

وی با اشاره به اینکه انتخابات سال گذشته با “شور و شوقی وصف ناپذیر” برگزار شد، تاکید کرد: “انتظار نداشتیم که برای انتخابات حادثه ای به این تلخی و پهناوری بوجود آید. انتخاباتی که خرداد سال گذشته با شور و شوقی وصف ناپذیر برگزار شد و امروز که اوایل شهریور ۸۹ است و یکسال و نیم از آن روز گذشته هر جا که می نشینیم بحث اسرا و جان باختگان را می شنویم.”

دبیر کل حزب اعتماد ملی در ادامه سخنان خود که متن کامل آن در سحام نیوز منتشر شده، با ابراز تاسف از نتایج انتخاباتی که در آن “مردم دنبال رایشان بودند” گفت: “دیدیم در این مدت با انسانهای ارزشمند چه آنها که سرشناسند و چه آنها که ناشناسند چه کردند. اتهامی که به ما نسبت می دهند این است که شکست خورده اید و ماجراجویی می کنید اما مطالبی وجود دارد که می گوییم حق با ماست، اگر قرار است رقابتی سالم و مسابقه ای برای پیروزی باشد چرا در این مبارزه مسالمت آمیز همه امکانات و مزایا برای یک گروه خاص است.”

مهدی کروبی در ادامه با اشاره به محدودیت فعالیت رسانه ها گفته است: “اگر رسانه ها، سایت ها و فضای مجازی نباشد اخبار و اطلاعات ما و صدای ما به کسی نخواهد رسید. تعطیلی روزنامه ها، مطبوعات و رسانه از جمله محدودیتهایی است که برای ما وجود دارد و از این سخت گیریها می توان متوجه شد که در گذشته چگونه بوده است.”

 

ادله کافی برای تقلب وجود دارد

سال گذشته بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در ایران، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی، سه نامزد اصلی رقیب با محمود احمدی‌نژاد، اعلام کردند که در انتخابات تقلب شده است.

بنا به آمار رسمی انتخابات سال گذشته که از سوی کامران دانشجو، مسول برگزاری انتخابات و وزیر کنونی آموزش و تحقیقات عالی اعلام شد، تعداد آرای محمود احمدی نژاد نزدیک به بیست و پنج میلیون و شمار آرای مهدی کروبی کمی بیش از سیصد هزار رای بود.

مهدی کروبی که در طول سال گذشته همراه با میر حسین موسوی همواره به نتایج انتخابات معترض بوده است، روز گذشته نیز با دیگر بر تقلب صورت گرفته در انتخابات تاکید کرد: “بحث عده ای این است که تقلب شده است و عده ای هم مصرند که تقلب نشده است اما ما میگوییم نه تنها تقلب شده  و در حد یکی دو میلیون نبوده که فراگیر بوده و از قبل سرنوشت انتخابات تعیین شده بود. تنظیم شده بود که آن طرف ۲۵ میلیون و این طرف هم چند میلیون و یکطرف هم حدود ۳۰۰هزار تا رای داشته باشد. حرف این بود که اینها باید شکست بخورند.”

رئیس مجلس ششم، با بیان اینکه برای ادعای تقلب در انتخابات “ادله کافی” وجود دارد، بار دیگر شورای نگهبان را به عدم رعایت “بی طرفی” متهم کرد و گفت که ادله ها را “در همان مناظره ای که درخواستش را داریم بیان خواهیم کرد و همه مسائل روشن خواهد شد. آقایان می گویند شورای نگهبان ناظر است و بحث تقلب را رسیدگی و بررسی خواهد کرد و ما باید از طریق قانونی پیگیر شکایتمان شویم ولی اشکال اصلی به همین ناظر است که بی طرف نیست و بر همگان روشن است که بی طرفی را رعایت نکرده و دستشان آلوده ی خیانت به رای مردم است.”

مهدی کروبی بعد از حوادث روز عاشورای سال گذشته طی بیانیه ای آمادگی خود را برای انجام مناظره با نمایندگان حکومت اعلام کرده بود. او در آن بیانیه نوشته بود: “آمادگی خود را برای مناظره با هر نماینده ای از سوی حکومت اعلام می کنم تا مشخص شود که این انقلاب را چه کسانی به انحراف بردند و مسئول مظالم رفته بر مردم چه افراد و گروه هایی هستند.”

وی در سخنان دیروز خود خطاب به شورای نگهبان بار دیگر تقاضای مناظره  را مطرح کرد: “در صورتیکه شورای نگهبان بی طرف است چرا یک جلسه یا مناظره رودرو برگزار نمی کنند من درخواست می کنم یک جلسه بگذراند هر کجا که میخواهند دانشگاه، مسجد، صدا و سیما و در این جلسه نمایندگانی از حاکمیت ( هم نظارت و هم اجرا) حاضر باشند تا در این جلسه ثابت کنیم که نه تنها تقلب شده  که کاملا مهندسی شده و سرنوشتش از قبل تعیین شده بوده است. ضمن اینکه خبرنگارانی مستقل مشروح این مناظره را بدون دخل و تصرف برای مردم منتشر نمایند تا گفتگوها صادقانه منعکس شود”

او در ادامه تاکید کرد: “ما ثابت خواهیم کرد که هیات نظارتی که با غرض ورزی و جبهه گیری عمل می کند و هیات اجرایی که با سخنرانی، تبلیغات و صرف پولهای گزاف برای مقاصد شخصی و گروهی گام بر میدارد و علیه ما و گروههای اصلاح طلب سخن می گوید عادلانه و بی طرفانه عمل نکرده اند.”

این رهبر مخالفان دولت مستقر در ایران، روز سی ام تیر ماه سال جاری، به مناسبت سالگرد تاسیس شورای نگهبان، در نامه ای خطاب به آیت‌الله محمد مومن، که در آنزمان ضمن مصاحبه‌هایی از عملکرد شورای نگهبان دفاع کرده بود، آن شورا را در قبال “تفسیرهای دوگانه از قانون اساسی و نهادینه کردن نهال تخلف و تقلب” در ایران مسئول دانسته بود.

دبیر کل حزب اعتماد ملی، درادامه سخنان خود با اشاره به “برخی ادعاهای مطرح شده”،  گفت: “بعضی از آقایان چنان سخن می گویند که گویی ظاهرا هر روز با جبرییل امین ارتباط داشته و پیامهای آسمانی برای آنها می آید که حق و معیار این است و آنها سوخته اند و پرونده ای قطور دارند.  در ارتباط با پیامبر و معصومین هم اگر چیزی وحی می شد به مردم تحکم نمی شد بلکه مشاوره و گفتگو بود. من تعجب می کنم که قدرت و دنیا چگونه انسان را به اینجا می کشاند و انسان اینچنین خودپسند می شود.”

او تاکید کرد: “من در عجبم از اینگونه سخن گفتن آنهم از سوی کسانی که متدین و مومن هستند  واینگونه دروغ می گویند و چشم و برو بر واقعیات بسته اند، استفاده از تعابیر غلط و بی حرمتی چه معنایی دارد و آیا سرنوشت مردم در دست ماست؟ من  در این مدت  به دین، روحانیت و جمهوری اسلامی خدمت کرده ام و نه تنها خدمت بوده که دفاع از حق و رای مردم بوده است و برخلاف گفته برخی نه تنها نسوخته ام که به کاری که کرده ام افتخار می کنم.”

رئیس مجلس ششم، سپس خطاب به حاکمیت گفت: “خودتان می دانید که در میان مردم رای ندارید و یا حداقل رایتان کم است. من حاضرم با هر کس که گفتید، از هر کجا که گفتید، از قهوه خانه ها شروع کنیم تا سینما و زیارتگاه ها، از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، سواره و پیاده در شهرها و بین راه برویم، ببینیم و بپرسیم که مردم به چه کسی وچه گروه تمایل و گرایش دارند. “

آقای کروبی همچنین سوالاتی را در باب تعریف مفهوم “مردم” خطاب به اقتدار گرایان مطرح کرده است. او پرسیده است: “آیا مردم آنها هستند که حمله می کنند و ماشین و مغازه مردم را تخریب می کنند؟ آیا مردم کسانی هستند که در گرمای تابستان اورکت ضخیم پوشیده، زیپ آن را بالا کشیده و لباسشان چنان ورم کرده مانند خانمی که دوقلو حامله است و زیر اورکت انبار ادوات ضرب و شتم است و همه مردم از آنها ترس و وحشت دارند. یا مردم کسانی هستند که در کوچه و بازار و سراسر کشور معترض و ناراضی هستند و اعتراض خود را مسالمت آمیز بیان می کنند؟”

مهدی کروبی از جمله رهبران مخالفان در ایران است که در طول سال گذشته به هنگام شرکت در راه پیمایی ها، مجالس و مناسبت ها بارها مورد ضرب و شتم افراد ناشناس و لباس شخصی قرار گرفته است.

دبیر کل حزب اعتماد ملی، در ادامه ضمن اشاره به حوداث بازداشتگاه کهریزک، با توصیف آن به عنوان یک “لکه ننگین”، گفت: “کهریزک که  در خصوص  فجایع آن صحبتها کردیم، به جای رسیدگی و قضاوت عادلانه، در سراسر کشور هجمه ها و حمله ها علیه ما را آغاز کردند و نهایتا به جایی رسید که ضمن تایید جنایات اتفاق افتاده در آن به سه تن از جان باختگان عنوان شهید را اعطا کردند که جای بسی خوشحالی است ولی آیا باقی کسانی که همان روز و روزهای بعد کشته شده اند شهید نیستند؟”

ماجرای کهریزک اولین بار بعد از افشاگری های مهدی به صورت عمومی مطرح شد؛ امری که مسئولان حکومتی ابتدا آن را انکار، اما بعدها برخی از آنان وجودشکنجه در زندان های اسلامی و به ویژه بازداشتگاه کهریزک را تایید کردند. در همین راستا بود که بالاخره هفته گذشته سعید مرتضوی و دو قاضی دیگر که از جمله آمران اصلی حوادث کهریزک محسوب می شوند، از مسئولیت قضایی تعلیق شدند و جهت رسیدگی به جرایم آنها اعلام شد “دیگر مصونیت قضایی ندارند”.

 

از حق گویی ما می ترسند

مهدی کروبی، در ادامه سخنان روز گذشته خود، با اعلام حمایت از شکایت هفت فعال اصلاح‌طلب، گفت: “یک مقام امنیتی حرفهایی زده و به اصطلاح افشا گریهایی کرده است، آقایان محترم نهایتا نامه ای در جواب آن نوشته و شکایت خود را رسما اعلام کرده اند، آیا با بگیر و ببند و بازگرداندن آنها به زندان مساله حل می شود؟ همین بازگرداندن به زندان خود یک عکس العمل است.”

اشاره رئیس مجلس ششم، به شکایت هفت عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که چندی پیش با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و محمدکاظم بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، نسبت به “دخالت غیرقانونی” یک گروه نظامی و اطلاعاتی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام جرم و شکایت کرده‌اند. از میان محسن امین‌زاده، بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، عبداله رمضان‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، محسن صفایی‌فراهانی و محسن میردامادی که همگی از امضا کنندگان این شکواییه بودند، مصطفی تاج‌زاده و محسن صفایی‌فراهانی که در مرخصی به سر می بردند دوباره به زندان اوین بازگردانده شدند.

هفته گذشته میرحسین موسوی، دیگر رهبر جنبش سبز نیز در جمع فرزندان خانواده های ایثارگران، با اشاره  به شکایت هفت عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی گفته بود: “کسانی که شاکی از اتهاماتی هستند که بر آن‌ها وارد شده، به زندان برده می‌شوند و تهمت زننده و دستگاه‌های حامی او دور از دسترس قوه قضاییه قرار می‌گیرند.”

اما به گفته مهدی کروبی: “اجازه برگزاری یک راهپیمایی تضمین شده گویای همه چیز است”. او در جمع جوانان اصلاح طلب تاکید کرد: “جرات کنند اجازه برگزاری مراسم در یک مسجد به ما بدهند و خودشان استقبال و نظر مردم را ببینند. از حضور ما میان مردم و گفت وگو با آنان، از حق گویی ما و شنیدن حرف حق از سوی مردم می ترسند ولی امروز به کمک تکنولوژی و رسانه های مجازی دیگر نمی توان جلوی انتشار اخبار و حقایق را گرفت.”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در طول سال گذشته بارها از مقامات حکومتی درخواست اجازه راه پیمایی و تجمع مسالمت آمیز کرده اند، اما هیچگاه به آنها اجازه چنین تجمعی داده نشده است.

در چنین شرایطی روز گذشته، مهدی کروبی در جمع جوانان اصلاح  طلب اعلام کرد: “من انتخابات چند سال گذشته، بعد از فوت امام که شامل پنج انتخابات مجلس (دوره های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم)، شش انتخابات ریاست جمهوری (دو دوره سازندگی، دو دوره اصلاحات و دو دوره دولتی که عطر خوش خدمت و آرمان خواهیش نه ایران که همه دنیا را فراگرفته) و همچنین ۳ دوره انتخابات خبرگان  است  را تجزیه و تحلیل خواهم نمود چرا که از ابتدا در این جریان فعال و در بطن آن بوده ام.”

مهدی کروبی در پایان سخنان روز گذشته خود تاکید کرد: “نشان خواهم داد که چگونه از ۲۰ سال گذشته و بعد از فوت حضرت امام ( ره) تحرکاتی شروع شد برای سرکوب جریانی خاص که امروز به اینجا کشیده شده و به اوج خود رسیده است، بحثی که من در آینده مطرح خواهم کرد فقط برای نقد طرف مقابل نیست که چه بسا اشکالاتی در بعضی انتخابات به حوزه اصلاح طلبان هم باشد، بررسی و تجزیه تحلیلی که همه گروهها و احزاب و همچنین شکستها و پیروزها را شامل می شود.”