جان کری در مذاکره برای جلوگیری از تحریم‌ها

نویسنده

» گزارش پولیتیکو از تلاش‌های دولت آمریکا

جان کری، وزیر امورخارجه و جک لیو، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه جلسه‌ای خیلی محرمانه با سنای آمریکا برگزار می‌کنند تا تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مورد بررسی قرار دهند، چرا که کاخ سفید سعی دارد از اقدامات جدید کنگره علیه این کشور خاورمیانه‌ای جلوگیری کند.

کری و لیو همچنین با رهبران دموکرات سنا نیز دیدار خواهند کرد. کری روز چهارشنبه با سناتور باب کورکر، از اعضای عالیرتبه کمیته روابط خارجی جلسه خواهد داشت. روسا و اعضای عالیرتبه کمیته‌های امنیت ملی سنا و همچنین رهبران این مجلس نیز روز چهارشنبه با مقامات ارشد دولت در مورد تلاش‌های ایران برای تولید سلاح هسته‌ای دیدار و گفتگو خواهند کرد.

سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی، گفت پیش از تصمیم گیری در مورد تحریم‌های جدید حرف‌های دولت را خواهد شنید. او اما نسبت به استدلال‌های دولت مشکوک بود. وی به پالیتیکو گفت: “فعلا چیزی که من می‌بینم این است که ایران دارد پیش می‌رود و هیچ چیزی را هم متوقف نکرده است. نمی‌فهمم چگونه وقتی یک طرف پیش می‌رود طرف دیگر چیزی را متوقف می‌کند. برای همین یک نفر باید به من بگوید چرا این را باید سیاست خارجی خوب تلقی کنیم.”

کاخ سفید که از مذاکرات ژنو دلگرم شده است نمی‌خواهد تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود.

اما کمیته روابط اسرائیل و آمریکا و لابی‌های دیگر هوادار اسرائیل به اعضای کنگره و سنا فشار می‌آورند که اقدامات بیشتری انجام دهند و آنها را تحت فشار سیاسی قرار داده‌اند. آنها می‌خواهند به اوباما و مقامات دیگر دولت این فرصت را بدهند که گشایش دیپلماتیک با حسن روحانی را پیگیری کنند اما همچنین نگران این هستند که دولت ایران از مذاکرات برای خرید زمان و دنبال کردن غنی‌سازی اورانیوم استفاده کند.

کری و لیو روز پنجشنبه با کمیته بانکداری سنا دیدار خواهند کرد. این دو از این پانل خواهند خواست تا هرگونه قانون جدید را فعلا مسکوت بگذارد. آنها همچنین سنا را در جریان آخرین پیشرفت‌ها در مذاکرات ژنو خواهند گذاشت.

 

لیو و کری می‌خواهند بگویند که فشار دیپلماتیک و اقتصادی موجود در چهار سال گذشته تاثیر مثبتی داشته و به آمریکا و جامعه بین‌المللی اجازه داده که امتحان کنند آیا راه حل دیپلماتیک پایداری برای ممانعت از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای وجود دارد یا خیر.

مقامات وزارت خزانه‌داری گفتند که دولت در تصمیم‌گیری در مورد واکنش آمریکا نسبت به مسئله هسته‌ای ایران با رهبران کنگره مشاوره نزدیکی داشته‌ است.

سناتور تیم جانسون، رئیس کمیته بانکداری، گفت برای تصمیم گیری در مورد پیشبرد لایحه تا دیدار با کری و لیو صبر می‌کند.

اما سناتور مایک کراپو، از اعضای جمهوری‌خواه کمیته بانکداری، گفت زمان آن است که تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کنیم. وی گفت: “ما باید به سرعت عمل کنیم. همین حالا هم یک یا دو هفته معطل کرده‌ایم. من شخصا فکر می‌کنم که باید ادامه دهیم و نشان دهیم که در مورد تحریم‌ها جدی هستیم… من نمی‌دانم چطور می‌توانیم وقتی پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته، سیاست تحریم‌هایمان را تغییر دهیم.”

کنگره در ماه ژوئیه لایحه‌ای را تصویب کرد که تحریم‌های شدیدی علیه فروش نفت ایران اعمال ‌کند. اما مقامات ارشد دولت اوباما هم به صورت علنی و هم به صورت غیرعلنی با سناتورها مذاکره می‌کنند تا تحریم‌های جدید را تصویب نکنند.

منبع: پولیتیکو - 28 اکتبر 2013