از اهل‌سنت ایران انتقام می‌گیرند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مهروموم کردن تنها نمازخانه اقلیت مذهبی در تهران

حسن امینی، از شخصیت‌های اهل سنت ایران در مصاحبه با روز می‌گوید ماموران امنیتی و نیروی انتظامی به همراه ماموران شهرداری تهران تنها نمازخانه سنی‌ها در پایتخت را مهروموم و تعطیل کرده‌اند.

بر اساس گزارشها ماموران صبح روز شنبه، ۲۷ دی، ماموران نظامی و شهرداری با مراجعه به محل نمازخانه سنی‌ها در منطقه پونک در تهران و با جوشکاری ورودی‌های نمازخانه، این تنها محل عبادت اهل سنت در تهران را مهروموم کردند.

حسن امینی از چهره‌های اهل سنت کردستان می‌گوید: “این مکان، نمازخانه و نه مسجد، ویژه اهل سنت در تهران بود که امامت آن را مولوی عبیدالله موسی‌زاده به عهده داشت.”

آقای امینی با اشاره به اتفاقات هفته گذشته و جلوگیری از سخنرانی مولوی عبدالحمید در این مکان می‌گوید: “یک هفته بعد از این اتفاق،روز شنبه، ماموران امنیتی و نظامی و شهرداری چندین نفر را بازداشت و به امام جماعت این نمازخانه نیز توهین کرده‌اند.”

هفته گذشته خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه گزارش کرده بود که همزمان با پایان کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، خیابان‌های منتهی به نمازخانه پونک درتهران از سوی نیروهای امنیتی و نظامی مسدود شد و بدین ترتیب سنی‌ها و مولوی‌عبدالحمید بار دیگر ازانجام عبادت در پایتخت ناکام ماندند.  

مولوی عبدالحمید در همایش امسال وحدت اسلامی حضور داشت و علاوه بر آیت‌الله خامنه‌ای، ‌با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای تشخیص مصلحت نظام هم دیدار کرده بود و انتظار می رفت در چنین شرایطی زمینه برگزاری یک نماز جماعت در تهران فراهم باشد.

ممانعت از برگزاری نماز جماعت اهل سنت در ایران پیشینه ای طولانی دارد و جمعیت بزرگ اهل سنت ایران از داشتن حتی یک مسجد در پایتخت محروم هستند.

هفته گذشته در واکنش به ممانعت از اقامه نماز توسط مولوی عبدالحمید، محمود براهویی‌نژاد، روزنامه‌نگار اهل سنت ساکن زاهدان به روز گفته بود: “مدارا و سعه صدر مسئولان مربوطه می توانست بخوبی این قضیه را حل کند و رضایت مردم را نیز به همراه داشته و برگزاری این نماز می‌توانست مصداقی عینی از وحدت عملی باشد.”

حسن امینی هم به روز می‌گوید: “در ایران همواره گروهی تندروی درون حاکمیت که قدرت بسیاری هم دارند مخالف تغییر وضعیت اقلیت‌های مذهبی و قومی بوده‌اند. این افراد نگران هستند که با اعطای حقوق اقلیت‌ها، جایگاه خود را که بر مخالفت با این تغییرات استوار است از دست بدهند. آنها برای حفظ این جایگاه دست به هرگونه کارشکنی از جمله مسدود کردن نمازخانه اهل سنت می‌زنند.”

به گفته این فعال اهل سنت “در مواردی هم به نظر می‌رسد این افراد می‌خواهند انتقام اهل‌سنت منطقه و گروه‌هایی مانند داعش را از ما بگیرند، آنهم در حالی که سنی‌های ایران به شدت با هرگونه تندروی دینی و مذهبی از جمله مشی داعش مخالف هستند.”

تحقق وحدت اسلامی یکی از بزرگترین وعده‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و حامیان وی بود. در همین راستا در آذرماه سال ۶۰ به پیشنهاد آیت‌الله منتظری و حمایت آیت‌الله خمینی، هفت روزی که میان شیعیان و اهل سنت در مورد تولد پیامبر اسلام اختلاف وجود دارد، هفته وحدت نامیده شد.

بیشتر بخوانید.

حسن روحانی از حدود یک سال و نیم پیش با طرح وعده‌هایی به اهل سنت اطمینان داده بود که با رفع محدودیت‌ها و اجرای قانون وضعیت آنها بهتر خواهد شد.

شخصیت‌های اهل سنت ایران نظرات مختلفی در مورد میزان عمل دولت به این وعده‌ها دارند.در این راستا حسن امینی معتقدست تاکنون “تغییری” در وضعیت اهل سنت صورت نگرفته زیرا: “دولت در ایران اصولا در این موارد نمی‌تواند تعیین کننده باشد. تصمیم‌گیری در خصوص مسائلی از این دست به عهده آیت‌الله خامنه‌ای و نهادهایی مانند ‌شورای نگهبان و سپاه پاسداران و غیره است.”

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم هفته گذشته با “مثبت” خواندن کارنامه مجموعه دولت به روز گفته بود: “دولت تدبیر و امید به هرحال تلاش کرده مردم منطقه را در مسائل و اداره استان مشارکت دهد و برای معیشت و مشغول‌کردن بیکاران هم برنامه‌هایی ارائه کند. اما باید در نظر گرفت که دولت محدودیت‌ها و مشکلاتی دارد، تحریم‌ها هستند و دست دولت آن‌قدر باز نیست که هر چه دلش می‌خواهد انجام دهد.”