ممنوعیت نسرین ستوده از ادامه فعالیت

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند

نسرین ستوده، وکیل و مدافع حقوق بشر ایرانی، روز یکشنبه ۱۹ اکتبر اعلام کرد که به مدت سه سال از انجام حرفه اش منع شده است. او گفت که یک دادگاه اداری مربوط به این حرفه، “این تصمیم غیرقانونی را به درخواست دادگاه قضایی مستقر در زندان اوین اتخاذ کرده”. او بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در این زندان محبوس بوده است. با این حال، ماه گذشته، دادگاه اداری دیگری به وی اجازه داد تا فعالیت وکالت خود را ازسرگیرد.

او دراین مورد گفت: “این حکم راه را برای ممنوع کردن انجام این حرفه برای وکلای دیگر در آینده باز خواهد کرد […] من قصد ندارم تقاضای تجدید نظر کنم، زیرا در این صورت باید علیه همکاران خودم به دادگاه شکایت کنم، ولی می خواهم از روز سه شنبه در برابر دفتر انجمن وکلا به اعتراض بپردازم.”

 

متخصص در دفاع از جوانان محکوم به اعدام

این وکیل مدافع در سال ۲۰۱۱ به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به شش سال زندان و محرومیت از انجام حرفه اش محکوم شد. این دو اتهام همواره به شکلی مرتب ازسوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای محکوم کردن مخالفان مورد استفاده قرار گرفته.

دیگر دلیل محکومیت او، عضویت در جامعه مدافعان حقوق بشر است که متعلق به شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل می باشد. او پس از تحمل ۳ سال زندان در سپتامبر ۲۰۱۳، یک هفته قبل از اولین سخنرانی رییس جمهور میانه رو، حسن روحانی، در برابر مجمع عمومی سازمان ملل آزاد شد.

نسرین ستوده که قبل از هر چیز در امور دفاع از جوانان محکوم به اعدام، که در زمان نوجوانی مرتکب جرم شده اند، تخصص دارد، از سال ۲۰۰۹ به بعد، قبل از آنکه دستگیر شود، از مخالفان سیاسی بسیاری دفاع کرده بود. او که متولد ۱۹۶۳ است، در سال ۲۰۱۲ جایزه ارزشمند ساخاروف را ازطرف اتحادیه اروپا دریافت نمود.

منبع: لوموند، ۱۹ اکتبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran