نماینده مجلس: چرا فکر می‌کنیم ورزشگاه از خیابان ناامن‌تر است؟

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» دولت و اختلاف بر سر ورود زنان به سالن‌های ورزشی

صبح روز شنبه ۱۵ فروردین ماه، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان از تایید طرح پیشنهادی این وزارتخانه، برای حضور زنان و خانواده‌ها در “سالن‌های ورزشی” از سوی شورای امنیت کشور خبر داد. اما چند ساعت بعد وزارت کشور آن را تکذیب کرد: “شورای امنیت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه ای نداشته است.” این در حالی است که شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس‌جمهوری در حساب توییتر و فیس‌بوک خود این خبر را بازنشر کرد و روزنامه دولتی ایران هم “ تصویب طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها” را در صفحه یک شماره یک‌شنبه ۱۶ فروردین پوشش داد.

اما محمد دامادی٬ عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی که ساعاتی پیش از انتشار تکذیبیه با “روز” گفت‌وگو کرد، معتقد است باید در باره علل ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها واکاوی و بازنگری صورت بگیرد: “چه اتفاقی در ورزشگاه‌ها می‌افتد که می گوییم خانم‌ها نمی‌توانند حضور داشته باشند؟ اگر ما ورودی‌هایشان را جدا کنیم، اگر امنیت‌شان را تامین کنیم، چه مشکلی پیش می‌آید؟ چه تفاوتی است بین یک ورزشگاه با خیابان ولیعصر یا میدان ونک تهران؟ ورزشگاه با محیط‌های کاری چه فرقی دارد؟ مگر ما می‌آییم در محل کار یا خیابان سیم خاردار و دیوار بکشیم؟”

رئیس کمیته والیبال فراکسیون ورزش مجلس در پاسخ کسانی که “فحاشی” و “عدم رعایت شان زنان” را دلایلی برای ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌دانند نیز می‌گوید: “در خیابان هنجارشکن نداریم؟ باید بگوییم امنیت نیست، زنان به خیابان نیایند؟ یا مثلا وقتی اسیدپاشی اتقاق افتاد باید می‌گفتیم زنان دیگر به خیابان نروند چون هر لحظه امکان دارد روی آنها اسید بپاشند؟ در مورد فحاشی در ورزشگاه‌ها هم باید گفت در خیابان‌ها هم فحاشی می‌شود. ما باید این مسائل را طور دیگری حل کنیم. من صرف محروم کردن قشر عظیمی از جامعه را صلاح نمی‌دانم.”

 

یک خبر پر ابهام

عبدالحمید احمدی٬ معاون وزیر ورزش و جوانان، صبح دیروز ۱۵ فروردین در کصاحبه با ایرنا، خبرگزاری دولت،با تاکید بر اینکه حضور زنان در “سالن‌های ورزشی” به “تناسب رشته‌ها” بستگی دارد، گفته بود: “این طرح مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی است، البته در برخی رشته‌های ورزشی نه خانواده‌ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد، زیرا تعدادی از این ورزش ها مردانه است.”

در سخنان او نکات مبهم فراوانی وجود دارد، از جمله احمدی مشخص نکرده منظورش از “ورزش‌های مردانه” کدام ورزش‌هاست و آیا تاکید چند باره بر “سالن‌های ورزشی” حاکی از ادامه ممنوعیت زنان برای ورود به استادیوم‌های فوتبال است یا نه.

 چند ساعت پس از انتشار این سخنان از سوی خبرگزاری ایرنا، وب‌سایت وزارت کشور به نقل از دین پرست٬ رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور “خبر منتشره روز جاری در برخی از رسانه ها با مضمون تایید طرح حضور بانوان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی از سوی شورای امنیت کشور” را تکذیب کرد.

محمد دامادی عضو فراکسیون ورزش که پیش از انتشار تکذیبه با روز گفت‌وگو کرده اما حرکت وزارت ورزش و جوانان شخص وزیر را گامی رو به جلو ‌دانسته و گفته: “امروز زنان کشور با پوشش اسلامی می‌آیند و در سطح قهرمانی ورزش می‌کنند. در عرصه‌های بین المللی شرکت می‌کنند. حالا خانم‌ها که می‌خواهند بیاید ورزشکاران را تشویق کنند، ما به نیمی از جامعه می‌گوییم شما نیایید! فکر می‌کنم این مساله کاملا مشخصی است، جای تقدیر دارد که مجوز حضور زنان صادر شده، وقتی پوشش شرعی رعایت بشود‌ هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست.”

رئیس کمیته والیبال فراکسیون مجلس با اشاره به این‌که “ما به دلیل نیامدن زنان در سالن والیبال با آن تیم قدرتمند و خودساخته در آستانه حذف قرار گرفتیم” می‌گوید: “وزارت ورزش صراحتا ورزش‌های مد نظرش را اعلام نکرده اما برای ورزش‌هایی مثل کشتی این امکان وجود ندارد و طبیعی هم هست، اما بعضی از ورزش‌هایی که با توپ و پوشش انجام می‌شود و خانم‌ها دوست دارند بیایند و تشویق کنند، فکر می‌کنم نباید مانعی باشد.”

او در پاسخ به این سوال که مخالفت با حضور زنان در ورزشگاه‌ها از چه تفکری ناشی می‌شود نیز عنوان می‌کند: “به نظرمن حضور زنان در ورزشگاه خیلی محل اشکال نیست و هیچ اتفاقی در ورزشگاه‌ها نمی‌افتد. من فکر می‌کنم گاهی محصول ذهن‌های خود ماست، وگرنه چه اتفاقی می‌افتد؟ زنان هم مثل مردان تماشاگر خیلی طبیعی در مسابقات شرکت می‌کنند و بعد ورزشگاه را ترک می‌کنند. مثل رفتن به خیابان و نان خریدن.”

دامادی ادامه می‌دهد: “شاید دوستان ورزشگاه‌ها را نمی‌شناسند و من حداقل خودم بارها و بارها در ورزشگاه حضور داشته‌ام هیچ وقت اتفاق خاصی نیفتاده است.”

 او با ابراز امیدواری برای گشایش درهای ورزشگاه به روی زنان می‌گوید:” ظاهرا برخی از قفل‎ها قرار است سال 94 باز شود.”

 

“ایجاد حساسیت به نفع ورزش نیست”

 وزیر ورزش و جوانان اواسط اسفندماه گذشته اعلام کرده بود: “بازنگری‌هایی در موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها صورت گرفته است.” گودرزی درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و احتمال گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا از ایران به همین دلیل، نیز گفته بود: “پرداخت یک سویه به موضوع بانوان و حضور آنها در ورزشگاه‌ها با صدای بلند به نحوی که ایجاد حساسیت کند مطمئنا به نفع ورزش نخواهد بود. کار گروهی در این باره تشکیل شده است و چارچوب‌هایی نیز در این زمینه تدوین شده است. فکر می‌کنم این موضوع در یکی از کمیته‌های شورای امنیت ملی نیز مطرح و بازنگری‌هایی در این زمینه انجام شده است. ان‌شاءالله در صورت تدوین اتفاقات خوبی با رعایت ضوابط خواهد افتاد. البته این موضوع با رعایت شئونات اسلامی خواهد بود و مراجع ذی‌صلاح در این خصوص باید اظهارنظر کنند.”

حالا اما سخنان معاون او در خصوص تایید طرح پیشنهادی این وزارتخانه برای حضور زنان در “سالن‌های ورزشی” از سوی شورای امنیت کشور، ظرف چند ساعت تکذیب می‌شود. احتمالا در روزهای آینده مشخص خواهد شد که انتشار این تکذیبه در اثر فشارهای بیرونی بوده یا علت دیگری داشته است.