ارسال پیراهن مشکی برای احمدی‌نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» مداحان؛ علیه هم‌پیمان سابق

میان “حضور محمود احمدی‌نژاد با لباس سفید” در مراسم عزاداری نهاد ریاست جمهوری واختلافات او وطرفدارانش با برخی از مداحان اصولگرا ارتباطی هست؟این سئوالی بود که با انتشار عکس احمدی نژاد با پیراهن سفید و شال گردن سیاه در مراسم عزاداری عاشورا در رسانه های اصولگرا مطرح شد. به دنبال همین حضور بود که برخی از اصول‌گرایان ضمن انتقاد از این حرکت احمدی‌نژاد، به طور سمبلیک پیراهنی مشکی به وی هدیه دادند؛ پیراهنی که به آدرس دفتر نهاد ریاست جمهوری ارسال شده است.

برخی از وب‌سایت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد نوشته‌اند که “سفید پوشیدن رئیس‌جمهور در روز تاسوعا” در اعتراض به “فحاشی‌های دو مداح مشهور به اسفندیار رحیم‌مشایی و عدم برخورد قضایی جدی با آن‌ها” بوده است.

اشاره آن‌ها به حملات لفظی است که مداحانی چون سعید حدادیان و منصور ارضی در سال‌های گذشته علیه مشایی انجام داده‌اند؛ سخنانی که باعث شد مشایی از این افراد شکایت کند، اما شکایت وی، هنوز در قوه قضاییه مورد بررسی قرار نگرفته است.

منصور ارضی در مراسم شب‌های قدر، درباره مشایی گفته بود: “فعلاً قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم. خداشاهده نه اینکه حالا مثلا بگم”.

چند روز پس از سخنان جنجالی منصور ارضی علیه اسفندیار رحیم‌مشایی، اعلام شد که مشایی از وی شکایت کرده است. همچنین گفته می شود دفتر حقوقی نهاد ریاست جمهوری نیز شکایتی علیه ارضی انجام داده که هیچ کدام هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

پس از این سخنان، رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد، ارضی را تحت نفوذ تندروهای اصول‌گرا دانسته و خواستار محاکمه وی شده‌ بودند. سایت نزدیک به روزنامه ایران ـ– روزنامه رسمی دولت ـ- با انتشار مطلبی٬ با “بی‌ربط” خواندن اظهارات ارضی و اشاره به اینکه وی “آلت دست گروهی افراطی” است نوشت: “ارضی برخلاف آنچه نزد عموم مردم بدان شناخته می‌شود یعنی مداحی در مناسبت‌های مذهبی، یک تخصص دیگر هم دارد و آن تبدیل شدن به تریبون گروهی افراطی است که در نقد مخالفان فکری خود نه تنها جانب انصاف را رعایت نمی‌کنند که رکیک‌ترین توهین‌ها و تحقیرها را برای زیر سئوال بردن هر آن که مخالف آنها فکر می‌کند، به کار می‌برند”.

ارضی اما در پاسخ به انتقادها گفته بود: “علمای بزرگواری مثل آیت الله مکارم و نوری همدانی و… اعتراض می کنند به اینها و این آدم ها هم آن بزرگواران را مسخره می کنند؛ و یکی هم مثل من پیدا می شود که پدرتان را در می آورد. مداحان که نباید فقط روضه بخوانند؛ بلکه باید هر جا که کم گذاشته شد، حقایق را بیان و روشنگری کنند؛ ولی بعضی ها نمی فهمند؛ حالا چه می خواهد خبرنگار باشد، چه می خواهد مسئول سایت، چه روزی نامه خورها”.

سخنان ارضی در آن زمان حتی مورد حمایت رجانیوز (از رسانه های مشهور اصولگرایان) نیز قرار گرفته بود: “اگرچه حاج منصور از سر غیرت دینی‌اش اینگونه برافروخته می‌شود و علیه جریان نفوذی می‌شورد اما نتیجه این اظهارات می‌تواند کاملاً‌ به نفع یک سناریوی مظلوم‌نمایانه از سوی جریان نفوذی و در پازل آنان باشد. سخنان حاج منصور در سایت‌ها و روزنامه‌ها پخش شده و واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشته است. آن‌هایی که با حاج منصور و منبر او انس دارند، می‌دانند که درد دین است که او را اینگونه به خروش می‌آورد و به جایی می‌رساند که بعضاً‌خارج از چارچوب‌ها اظهاراتی بیان می‌کند که اگرچه فرد و فعل مورد انتقادش به‌جاست اما نحوه بیان آن چندان بجا نیست”.

ارضی سال گذشته نیز درباره مشایی گفته بود: “اگر درباره مشایی اقدام مناسبی صورت نگیرد، من خودم درستش می‌کنم. این موجود در دولت، عین آلت تناسلی است و باید فکری به حالش کرد… چرا باید این همه پست و مسئولیت به وی داده شود؟ فقط مانده که مشایی مسئولیت آفتابه‌های مسجد شاه را هم بگیرد”.

سعید حدادیان دیگر مداحی بود که بارها به احمدی‌نژاد و مشایی حمله کرده و از جمله گفته است: “اگه این آقای مشایی استعفا نمی دهد و احمدی نژاد کنارش نمی گذارد خداوندا امشب او را بکش !و ببرش بهشت خیلی عزت گذاشتیم گفتیم بره بهشت تازه جاش ته جهنم است. این مشایی خیلی چرت و پرت می گوید و هی همه را تکذیب می کنه من نمی دونم چرا بعضی ها در برابر او کوتاه می آیند!”

حدادیان در همان سخنرانی، افزوده بود: “حیف علما و شخصیت های سیاسی ما برای این مشایی بیشعور خرج می کنند. این کیه که باید ماها خرج این آدم بیشعور بشویم… چرا علما باید خرج این مشایی بشن مگه ما مردیم حیف ما هم که خرج مشایی بشویم یک بار رفتم مشایی را بزنمش نبود به امام حسین (ع) راست می گم البته این لیاقت این حرفها رو ندارد. [خطاب به احمدی‌نژاد] گول نخوری چهارتا زحمت کشیدی وهم ورت نداره. ببین تو زندگی چیکار کردی که این پرده رفته کنار و این مشایی اومده بیرون “

آن زمان سایت‌های حامی احمدی‌نژاد درباره سخنان حدادیان نوشتند: “دلقکی وقیح که در مراسم شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (ع) عزاداران را با لودگی ها و هرزه گویی هایش می خنداند؟! ماجرا چیست؟ وااسلامتان کجا رفت؟ حرمت عزاداری به کجا می رود؟ دین فروشی تا به کجا؟ مداح اهل بیت (ع) شده است بازیچه دست شیطان؟آقای مداح! و سایر آقایان! چه شده است؟ دارند دستتان را از بیت المال این مردم قطع می کنند؟ دارند خباثتتان را برای مردم افشاء می کنند؟.آقای مداح ! و آقایانی که عدالت خواهی احمدی نژاد شما را دارد به مرز جنون سوق می دهد و آقازاده های فراری تان را به مرکز اصلی این نفاق پروری یعنی انگلستان فرستاده اید، این هتاکی ها و یاوه گویی های شما همان سکسکه های قبل از احتضار است”.

حملات مداحان علیه احمدی‌نژاد و مشایی در حالی ادامه دارد که چندی پیش، یک مقام سپاه پاسداران خبر از آن داده بود که “سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، برای مقابله با فرهنگ عاشورا، انحراف در عزاداری‌ها، نفوذ در میان مداحان و وارد کردن آهنگ‌ها و اشعار مورد نظر خود برنامه‌ریزی کرده و هزینه زیادی را نیز صرف کرده‌است”.

محمدعلی آسودی، معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه گفته بود: “برخی مداحان با بی‌توجهی، اظهاراتی را مطرح می‌کنند و اشعاری را می‌خوانند که به وحدت شیعه و سنی لطمه می‌زند. [به همین دلیل] در دو سال اخیر ۱۴۰۰ پاسدار مداح که در سپاه خدمت می‌کنند شناسایی و سازماندهی شده‌اند”.