صفارهرندی: مردم موافق برچیده شدن فناوری هسته ای نیستند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سپاه دست به دامان نظرسنجی شد

همزمان با نزدیک شدن تاریخ پایان مذاکرات هسته ای و در حالی که ایران و کشورهای پنج به اضافه یک آخرین توان خود را برای امتیازگیری به میدان کشیده اند، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران از یک نظرسنجی درباره فعالیت های هسته ای کشور خبر داده که در آن از مردم پرسیده آیا موافق برچیده شدن فن آوری هسته ای در ایران هستند و ۷۲ در صد مردم موافق ادامه این فعالیت ها بوده اند. این نظرسنجی در زمانی صورت گرفته که رییس جمهور آمریکا هم در همین چند روز تکرار کرد که فعالیت های صلح جویانه هسته ای ایران باید ادامه یابد، و نشان داد که بین طرفین مذاکرات بر سر ادامه این فعالیت ها اختلافی وجود ندارد.

در حالی که اختلاف اصلی ایران و کشورهای غربی بر سرفعالیت های هسته ای نظامی ایران است اما همزمان با نزدیک شدن مذاکرات هسته ای به آخرین روزهای خود، و در حالی که اصولگرایان و تندروها از این پیروزی دولت در حل ماجرایی سی و شش ساله ناراضی به نظر می رسند یکی از مقامات سپاه پاسداران ایستادگی بر حفظ برنامه هسته ای را “مطالبه ملت ایران خوانده” و مدعی شده است که بر اساس “یک نظرسنجی” ۷۲ درصد مردم ایران مخالفت خود با توقف برنامه هسته ای جمهوری اسلامی اعلام کرده اند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و راهبردی سپاه پاسداران در جریان یک برنامه تلویزیونی با ادعای اینکه “حفظ انقلاب و نظام موضوع اول مردم است” گفت: “مسائل بعدی مردم پس از حفظ انقلاب، حفظ عزت و تامین اقتدار در جامعه بین المللی است البته مسائل درجه سه و چهار هم وجود دارد.”

محمدحسین صفارهرندی در بخش دیگری از گفته های خود به مذاکرات هسته ای دولت جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ اشاره کرده و تاکید کرد که “بد بینی ما نسبت به دو مرحله ای شدن مذاکرات بدین معنا نیست که ما اهل توافق نیستیم. رهبر معظم انقلاب فرموده اند که ما طرفدار توافق هستیم اما باید توافقی خوب صورت گیرد یعنی تکلیف توافق در یک مرحله مشخص شود. ما باید از رفع یکباره تمامی تحریم ها در قبال تعهدات هسته ای ایران مطمئن شویم زیرا این دو موضوع هم وزن هم هستند و نمی شود یکی را محقق کرد و دیگری را حواله به آینده داد.”
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ادعا کرد که “نظر سنجی هایی که در هفته های گذشته از مردم شده نشان داده که ۷۲ درصد مردم موافق با توافق هستند اما همین مردم موافق برای رفع تحریم‌ها، موافق به برچیده شدن فناوری هسته‌ای نیستند و نظر سنجی‌ها در این مورد نشان می‌دهد که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد مردم با این نوع توافق مخالف هستند زیرا معتقدند نباید برای رفع تحریم ها چنین بهای سنگینی پرداخت کرد.”

وی بدون اشاره به اینکه این «نظر سنجی ها» از سوی چه ارگان یا نهادی صورت گرفته است، درباره “دستاوردهای برنامه هسته ای جمهوری اسلامی” نیز بدون اشاره مشخص به موردی گفت: “دستاوردهای به دست آمده چیز کمی نیست و با این دستاوردها کشورمان در جهان نامی شده است و تکنولوژی های به دست آمده در ایران برای جهانیان نمایان شده و ما را با این علائم معرفی می کند.بسیاری از تکنولوژی های به دست آمده ارتباط مستقیم با صنعت هسته ای ندارد اما وقتی علم سانتیریفیوژ شروع می شود علم مکانیک خود به خود رشد می کند و هنگامی که بر روی یک فناوری تمرکز می شود از قبل آن ده ها فناوری رشد پیدا می کند.”

به گفته سردبیر سابق کیهان “ما اهل مذاکره هستیم اما اهل سازش نیستیم، سازش ننگ آور است. ما اهل بده و بستان هستیم اما اهل ذلت پذیری نیستیم. ما اهل «بازی برد برد» هستیم اما متاسفانه برخی معتقدند که با سنت های انقلابی بازی برد برد نمی توان داشت.اگر منافع مان تامین شود و ضرری به منفعت دیگری نزند، برای تعامل حرفی نداریم، اما همه این مسائل را در ذیل شعار «من انقلابی هستم» می دانیم.”
۴ بهمن ماه نیز وبسایت اینترنتی روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در مطلبی مشابه ادعا کرده بود که نتایج “یک نظرسنجی” درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نشان داده است که بیشتر از ۷۰ درصد مردم مخالف توقف این برنامه هستند.

روزنامه جوان نیز همچون محمدحسین صفارهرندی بدون اشاره به نهاد یا سازمانی که این نظر سنجی را انجام داده، در گزارش خود نوشته بود: “براساس این نظرسنجی که توسط یک مرکز خاص دولتی با محوریت مذاکرات هسته‌ای انجام شده است، جامعه آماری در پاسخ به این سؤال که آیا ما باید در برابر فشار غرب مقاومت کنیم یا عقب نشینی نماییم، ۷۶ درصد پاسخ داده‌اند که نباید مقابل زیاده‌خواهی غرب عقب‌نشینی کرد. همچنین در پاسخ به این سؤال که موضع ما با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای چگونه باید باشد، ۶۸ درصد بر حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تأکید کرده‌اند.”

به نوشته وبسایت روزنامه جوان در این نظرسنجی “ ۷۰ درصد پاسخگویان بر ادامه مذاکرات تأکید کرده‌اند. ۷۶ درصد جامعه آماری غرب و امریکا را غیرقابل‌اعتماد دانسته و ۷۵ درصد آنها مسئله هسته‌ای را بهانه غربی‌ها برای مقابله با جمهوری اسلامی دانسته‌اند که بر فرض حل شدن موضوع هسته‌ای غربی‌ها سراغ بهانه‌های دیگر خواهند رفت.”

تاکید روزنامه جوان و معاون فرمانده کل سپاه بر انجام “یک نظر سنجی” درباره توقف یا ادامه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و موافقت بیشتر از ۷۰ درصد مردم ایران با ادامه آن درحالی مطرح می شود که در ماه های اخیر انتقاداتی نیز نسبت به هزینه آور بودن برنامه هسته ای مطرح شده است که بصورت مداوم با واکنش مقامات ارشد سپاه پاسداران و البته سکوت دولت حسن روحانی مواجه شده است.

پیش از این درجریان برگزاری یک نشست دانشجویی در دانشگاه تهران چند تن از اساتید دانشگاه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را “هزینه آور” خوانده و اعلام کرده بودند که این برنامه تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است و در بسیاری موارد به ضرر کشور بوده است.

در جریان این میزگرد دانشجویی که ۲۶ آذرماه در دانشگاه تهران برگزار شد، صادق زیباکلام استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی گفته بود: “من زمانی در یک جا گفتم هسته‌ای چه گلی به سر ملت زده است و فقط به خاطر این مسئله برایمان پرونده درست شد. حکومت دو استدلال در رابطه با مسئله هسته‌ای داشت. یکی از آنها این بود که می‌گفتند هسته‌ای باعث پیشرفت‌های علمی فراوانی می‌شود و استدلال دوم هم این بود که می‌گفتند هسته‌ای باعث به وجود آمدن صنایع انبوهی در کشور خواهد شد. احمدی‌نژاد هم در جایی گفت که مسئله‌ هسته‌ای ۲۵۰ صنعت به وجود می‌آورد بنابراین چون غربی‌ها نمی‌توانند پیشرفت ما را ببینند با ما مخالفت می‌کنند.”

صادق زیبا کلام سپس افزوده بود: “من بارها از اصولگرایان پرسیدم حداقل یکی از این ۲۵۰ صنعتی که هسته‌ای به وجود می‌آورد را بگویید؛ هیچ پیشرفت و نوآوری علمی در رابطه با مسئله هسته‌ای نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری وجود ندارد… فعالیت‌های هسته‌ای دست کم از سال ۸۲ به این سو خیلی شیره گلوسوزی برای مملکت نبوده است، نه از نظر پیشرفت علمی خیلی خبری بوده و نه از لحاظ اقتصادی و چه بسا با مطالبی که مطرح شد به ضرر ما بوده است.”

احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان و فارغ التحصیل دکترای فیزیک ذرات بنیادین از دانشگاه صنعتی شریف نیز در جریان این میزگرد انتقادات خود از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و هزینه آور بودن آن را مطرح کرده بود.

اوگفته بود: “از این چاه (صنعت هسته‌ای) آبی در نمی‌آید، مگر اینکه برای برخی افراد نانی درآید، از سال ۸۲ تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور.”

به گفته شیرزاد “برخی افراد خصوصاً دلواپسان مسئله هسته‌ای را به ناموس یا ایدئولوژی نظام تبدیل کرده‌اند،وقتی چیزی به ناموس تبدیل شود نمی‌توان برای آن چانه‌زنی کرد.”

او همچنین در جریان این میزگرد دانشجویی تاکید کرده بود که “رآکتورآب سنگین اراک بسیار مضر است و حادثه چرنوبیل از این دست رآکتورها را در خود داشت و حالا در طرف غربی در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آب سنگین این نیروگاه را با آب سبک عوض کند و این برای ما نیز بهتر است.”

در نزدیک به دوسال اخیر و از زمان روی کارآمدن دولت حسن روحانی تاکنون دستگاه های دولتی یا حکومتی در جمهوری اسلامی “نظرسنجی” عمومی درباره برنامه هسته ای؛ توقف یا ادامه آن برگزار نکرده اند. منتقدان برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و تحریم های حاصل از آن بر همین اساس معتقدند که این ادامه این برنامه خواسته همه مردم کشور نیست.

یکی از آخرین نظرسنجی ها درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی از ۱۲تا ۱۳ تیر ۱۳۹۱ در واپسین ماه های دولت محمود احمدی نژاد از سوی شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی برگزار شده بود که در جریان آن ۶۳ درصد شرکت کنندگان که از بینندگان این شبکه تلویزیونی بودند به گزینه “چشم پوشی از غنی سازی مقابل لغو تدریجی تحریم ها” رای داده بودند.

البته پس از مشارکت مردم در این نظرسنجی ومخالفت با تداوم برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شبکه خبر صدا و سیما با ادعای هک و اختلال در این نظرسنجی آن را حذف کردند. مسولان این شبکه همچنین مدعی شدند که “این نظرسنجی به هیچ وجه نمی تواند نظر و دیدگاه کل جامعه یا حتی بخش اعظمی از جمعیت انقلابی ایران را منعکس سازد.”