عربستان مخالف گفتگوی ایران و آمریکا

نویسنده

» گزارشی از ویند

گفته می شود همانطور که اسرائیل نگران تلاش های آمریکا برای توافق با ایران شیعه بر سر مسئله اتمی است، عربستان سعودی نیز “بشدت نگران” نزدیکی ایران و آمریکا و به دنبال راهی است تا سنگ اندازی کند.

زنگ خطر زمانی به صدا درآمد که باراک اوباما، اعلام کرد قصد دارد با ایران برسر مسائل اتمی وارد مذاکره بشود. وی در سخنرانی اش در سازمان ملل نیز گفت که آمریکا می خواهد مشکلات اتمی اش با ایران را از طریق صلح آمیز حل کند.

وی در این سخنرانی گفت که آمریکا به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و به حق مردم ایران برای دسترسی صلح آمیز به انرژی اتمی احترام می گذارد.

وی گفت: “مسلما ما اصرار داریم که دولت ایران طبق توافق منع تولید سلاح اتمی و قطعنامه های سازمان ملل، رفتار کند.”

ایران اصرار دارد که برنامه های اتمی اش تنها برای تولید انرژی و صلح آمیز است اما آمریکا و اسرائیل معتقدند که حکومت اسلامی ایران در حال توسعه سیستم تولید سلاح اتمی است.

نگرانی عربستان از رابطه آمریکا و ایران در حدی است که شماری از خانواده سلطنتی این کشور اواخر سپتامبر برای پیدا کردن یک راهکار، تشکیل جلسه دادند. تلاش آنها این است که بتوانند راهی موثر برای پاسخ به آمریکا که حافظ امنیت شان در منطقه است، پیدا کنند و این درحالی است که آمریکا تلاش می کند با کشوری که ریاض آن را دشمن خود می داند، وارد مذاکره شود.

منابع خبری می گویند عربستان تصمیم گرفته از همه توانایی های دیپلماتیک و اطلاعاتی و لابی هایش در آمریکا استفاده کند تا مانع این تلاش بشود.

این منبع خبری گفت: “در این جلسه تصمیم گرفته شد که هر نوع اقدامی با لابی اسرائیل که آنها نیزاز فضای مثبت بوجود آمده بین ایران و آمریکا عصبانی هستند، هماهنگ شود”.

این درحالی است که اسرائیل و عربستان نه رابطه دیپلماتیک دارند و نه از هم خوششان می آید اما منافع مشترکی دارند که یکی از آنها دشمنی با ایران و برکنار کردن رئیس جمهور سوریه، بشار اسد است.

عربستان سعودی مانند اسرائیل مصمم نیست به ایران حمله نظامی کند اما هر دو کشور اعتماد خود را به آمریکا از دست داده اند. عربستان معتقد است که نزدیکی ایران و آمریکا نفوذ ایران را در دنیای عرب زیاد می کند.

با این حال مدارکی به دست آمده است که نشان می دهد ملک عبدالله پادشاه عربستان قصد دارد به ایران حمله نظامی کند. پادشاه عربستان از آمریکا خواسته است “سر مار را جدا کند” تا به تهدید اتمی ایران پایان بدهد.

اختلاف آمریکا و عربستان از ژانویه 2011، زمانی که آمریکا تصمیم گرفت از حکومت حسنی مبارک در مصر دفاع نکند آغاز شد. این در آغاز بهار عربی بود.

نزدیکی عربستان و مصر و اردن تحت یک قرارداد امنیتی سی ساله است که با دخالت آمریکا نوشته شد. این قرارداد نه تنها امنیت اسرائیل در منطقه را تضمین، بلکه از چتر اتمی آمریکا برای محافظت از عربستان و کشور های عربی حاشیه خلیج فارس، استفاده می کند.

ویند، 9 اکتبر