صندلی خالی جعفر پناهی در کن

نویسنده

» مقاله ای از کوریره دلا سرا از سینماگران جهان و وضعیت فیلمساز ایرانی

هفت سال پیش جعفر پناهی در مصاحبه ای گفت: “کار کردن در ایران برای کسی که می خواهد مستقل بماند و فیام دلخواهش را بسازد کار بسیار دشواری است. من تلاش کردم که مستقل بمانم و بهایش را هم می پردازم. امیدوارم بتوانم به کارم ادامه بدهم”. جعفر پناهی بهای کارش که همان انتخاب آزادی بود،  پرداخت.

کارگردان فیلم “دایره” برنده جایزه شیر طلائی جشنواره ونیز در سال 2000 از اول ماه مارس در زندان است. او متهم به حمایت از مخالفان حکومت شده است و او را در زمانی که مشغول ساختن مستندی درباره اعتراضات خیابانی به نتیجه انتخابات اخیر ایران بود، دستگیر کردند. امروز قرار بود جعفر پناهی بعنوان داور در جشنواره کن حضور پیدا کند و شنیده شده است که در گوشه و کنار دنیا برای آزادی او و دوستان و سایر زندانیان سیاسی ایران تجمعاتی برگزار شده است.

شبکه رچیدیوی، یک شبکه سینمایی متعلق به استان پولیا و بازیلیکاتا، با نمایش فیلم و نمایشگاه های مختلف در این اعتراض شرکت کرده است. آنها از همه خواسته اند تا زیر نامه درخواست آزادی پناهی  را که توسط آدولفو پرز اسکویول، برنده جایزه صلح  نوبل تهیه شده است را امضا کنند. آنها قرار است فیلم “آفساید” جعفر پناهی، برنده خرس نقره ای جشنواره برلین در سال 2006 را تا کنون در ایتالیا پخش نشده است، را نمایش بدهند. شبکه رچیدیوی، قرار است فیلم “آفساید” را در دانشکده علوم سیاسی به مناسبت روز حمایت از حقوق بشر که توسط دانشجویان برگزار می شود، به نمایش در آورند.

قرار است آنتون جولیو مانچینو، منتقد سینما، فیلم را که توسط رچیدیوی زیرنویس گذاری شده است، معرفی کند. فیلم درباره مشکل بزرگ تبعیض حقوق زنان در ایران است و اینکه زنان در ایران اجازه ندارند تماشاچی مسابقات ورزشی مردان باشند. پناهی در زمان به نمایش در آمدن فیلم که درباره مسابقه سرنوشت ساز ایران برای حضور در جام جهانی 2006 آلملن است، گفته بود: “زنان ایرانی بخوبی از تبعیض هایی که در موردشان بکار می رود، آگاهند. روایت کردن سختگیری هایی که در مورد زنان بکار گرفته می شود، کار و وظیفه ما کارگردانان است. سانسور، دشمنی است که تا زمان آزادی سینما با آن مبارزه خواهیم کرد. این یک نبرد نفس گیر است”.

نبرد جعفر پناهی ادامه دارد و همدردی روشنفکران، هنرمندان و همکارانش در سرتاسر جهان را بر انگیخته است که با امضای نامه سرگشاده ای خواستار آزادی وی از بند 209 زندان اوین شده اند. در حالی که ایران تلاش می کند نا در شورای حقوق بشر سازمان ملل کرسی بدست بیاورد، صندلی خالی جعفر چناهی در جشنواره کن، بهترین راوی داستان حقوق بشر در ایران خواهد بود.

 

منبع: کوریره دلاسرا 12 مه