کاندیداها در افشاگری مسابقه گذاشته اند

نویسنده
فیروزه متین

» افشای آمارهای تکان دهنده اقتصادی

افشاگری  کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره اوضاع وخیم اقتصادی کشور، با خشم دولت رو به رو شده است. اعلام طلب سی میلیون دلاری ایران از چین، وجود بیش از سه میلیون بیکار در بازار کار ایران، افزایش بی سابقه ضریب جینی یا همان فاصله فقیر و غنی و نیز نرخ های تورمی که به گفته  نمایندگان مجلس با ادعاهای دولت فاصله ای معنادار دارد، موجب شد تا بانک مرکزی و وزیر صنعت وتجارت ، روز گذشته نسبت به انتقادات مطرح شده در رسانه ها اعتراض کنند.

همچنین، افشاگری کاندیداها که با وجود شرکت در “جلسه توجیهی” ستاد امنیت انتخابات کماکان ادامه دارد، به جایی رسیده که رئیس قوه قضاییه را هم نگران  تخریب وجهه نظام کرده است.

کاندیداهای ریاست جمهوری این دوره از انتخابات که شاید سخت ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی باشد و تمامی  آنها از چهره های درجه دوم هر دو جناح هستند، برای جلب رای استراتژی تبلیغاتی خود را بر بحران هایی که مردم از وجود آنها آگاه هستند و در زندگی روزمره آن را لمس می کنند، استوار کرده اند؛بحران هایی که عمدتا در حوزه مسائل اقتصادی و دیپلماتیک است.

در همین راستا انتشار وسیع آمارهای تکان دهنده اقتصادی ایران پس از ۸ سال، منجر به نگرانی مقامات عالیرتبه حکومت و نیز خشم دولت شده است. به طوریکه آیت الله خامنه ای نیزروز سه شنبه مجبور شد به آنها تذکر بدهد که مراعات شرایط نظام را بکنند.

او گفت: “آقایان داوطلبی که در صدا و سیما برنامه دارند، وظایف سنگینی بر عهده دارند و باید مراقب باشند که خدایی نکرده برای جلب توجه مردم، هر حرف خلاف واقعی را بر دهان نیاورند. کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید فقط واقعیت را به مردم بگویند، هم واقعیت اوضاع کشور و هم واقعیت در مورد خودشان. کاندیداها نباید برای جلب رأی مردم، به تخریب نامزدهای دیگر و همچنین تخریب واقعیات جامعه، اقدام کنند”.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه هم در سخنانی از افشای آمارهای تکان دهنده اقتصادی در برنامه های تبلیغاتی کاندیداها انتقاد کرده و گفته است: “انتظار مردم ما از نامزدهای ریاست جمهوری این است که عزت و عظمت نظام اسلامی را حفظ کنند و در سخنان و اظهارنظرهای خود مطلبی القاء نکنند که چراغ سبزی به دشمنان نظام اسلامی تلقی شود و یا به سیاه نمایی از اوضاع کشور بیانجامد”.

از سوی دیگر دولتی هاهم به میدان آمده اند تا از کارنامه محمود احمدی نژاد دفاع کنند؛دفاعی که به نظر نمی سرد موثر افتاده باشد.

در اینباره بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرده است: “به استحضار مردم شریف ایران می رساند طی روزهای گذشته به بهانه انتخابات، اطلاعات و آماری توسط بعضی از اشخاص در برخی از رسانه‌ها اعلام و منتشر می‌شود که کاملا ساختگی بوده و با واقعیات فرسنگ‌ها فاصله دارد از جمله خبر اعلام شده مبنی بر اینکه دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارد، درحالی که مانده کل وام‌ها و تسهیلات پرداختی توسط بانک‌های کشوربه همه مردم ایران به مراتب کمتر از رقم اشاره شده است. از طرفی باید اذعان کرد که کل نقدینگی کشور حدودا ۴۴۰ هزار میلیارد تومان است که از رقم فوق کمتر است. باید گفت اصولا بدهی‌های دولت ناشی از بدهی‌های انباشته شده در طول دوره‌های گذشته است که آن‌هم مربوط به شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و ناشی از فروش اوراق مشارکت برای اجرای پروژه‌های عمرانی است که با مصوبات مجلس محترم ایجاد شده است. البته در دولت دهم قسمت قابل توجهی از آن بازپرداخت شده است. ضمنا بدهی‌های خارجی کشور در سال ۱۳۸۳ (بالفعل و بالقوه) بالغ بر ۴۴/۷ میلیارد دلار بوده که اکنون به رقم ۱۳/۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کاهش (حدود ۳۰ میلیارد دلار) تنها رقم ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به سال ۱۳۹۱ است. لذا این ارقام نشان دهنده آن است که در چه دوره‌هایی بدهی ایجاد شده و چه کسانی آن ‌را پرداخت و تسویه کرده‌اند. باید اذعان کرد که در دو سه سال اخیر با تمام هجمه‌های سنگین خارجی و تحریم‌های اقتصادی، خوشبختانه ثبات اقتصادی کشور در حد ممکن حفظ شده به طوری‌که دشمنان را از دست یابی به سناریوهای مدنظرشان ناامید کرده است. بانک مرکزی و بقیه دست اندرکاران اقتصادی از این‌گونه افراد انتظار تشویق ندارند بلکه انتظار دارند که همگان در بیان آمارها و اطلاعات به واقعیات و البته حق و عدالت توجه داشته باشند”.

مهدی غضنفری، وزیر تجارت  احمدی نژاد هم که بارها به دلیل بی کفایتی در اداره امور وزارت خانه اش به مجلس فراخوانده شده، به شبکه ایران گفته است: “تحلیل ها و مدل هایی که تاکنون مطرح شده به اندازه کافی فرموله شده و همراه با اعداد و ارقام نبوده، بنابراین انتظار می رود مشاوران این عزیزان داده های مختلف اقتصاد کلان و خرد ایران را جمع آوری کرده و ضمن تبیین یک تحلیل کامل اقتصادی با ذکر آمار و ارقام، یک مدل جامع توسعه اقتصادی طراحی نمایند. البته در صورتی که به جای شعارهای غیر اجرایی چنین مدل هایی در نطق های انتخاباتی بیان شود، شور انتخاباتی مضاعف شده و متخصصان بیشتری وارد صحنه می شوند”.

او افزوده است: “در حالی که برای ایجاد اشتغال باید سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد اما ممکن است این کار منجر به افزایش نقدینگی و رشد تورم و یا تشدید معوقات بانکی و تضعیف توان وام دهی گردد، یا مثلا ممکن است برای کنترل تورم لازم باشد نقدینگی بشدت کنترل شود و چنین وضعیتی ممکن است منجر به کاهش سرمایه گذاری و اعمال سیاست های انقباضی و کاهش تولید و وابستگی بیشتر به واردات و کاهش اشتغال باشد. به این پارامترها موضوعات اثرگذار دیگری همچون نرخ سود بانکی، تورم ساختاری ناشی از وجود برخی افزایش های سنواتی و قانونی، کاهش درآمد ارزی، پایین بودن سرمایه بانک های دولتی، ناکارآمدی برخی زیرساخت های اقتصادی و یا توطئه تحریم هاافزوده می شود. به این دلیل به طور حتم نامزدهای ریاست جمهوری می دانند که نگاه ساده انگارنه به اقتصاد نه تنها از پیچیدگی های آن نمی کاهد بلکه موجب می شود دولت جدید ماهها به اصطلاح سرگرم اختراع دوباره چرخ گردد”.

سید محمد جواد ابطحی، نماینده حامی دولت در مجلس هم به خبرگزاری ایرنا گفته است: “نقد عملکرد دولت در آستانه انتخابات شیوه ای معمول است، اما آنچه در برنامه های تبلیغاتی برخی نامزدهای دور یازدهم ریاست جمهوری بیشتر از حد معمول به چشم می خورد زیر سئوال بردن عملکرد دولت فعلی و به نوعی سیاه نمایی اقدامات صورت گرفته برای جذب آرای مردم است. در این پروسه تبلیغاتی احمدی نژاد مظلوم واقع شده است. این نامزدها باید بدانند که نتیجه کار آنها جز یاس و ناامیدی نتیجه دیگری نخواهد داشت. متاسفانه در میان اینگونه سیاه نمایی ها علیه دولت باید به این نکته نیز اشاره کرد که احمدی نژاد فرصت دفاع از خود را ندارد. بهتر است برخی نامزدها به جای زیر سئوال بردن خدمات دولت در صدا و سیما برنامه و گفتمان خود را تبیین کنند. اینکه عده ای مشکلات اقتصادی کشور را بهانه ای برای تبلیغات خود قرار دهند و با شعارهای جذاب و غیرکاربردی به دنبال کسب آرا باشند، صحیح نیست،چرا که اینگونه اقدامات مردم را نسبت به انتخابات دلسرد می کند”.

محمود احمدی نژاد اما از واکنش نسبت به حملات کاندیداهای هم جناحی اش در تلویزیون و دیگر برنامه های تبلیغاتی خودداری کرده و حاضر به پاسخگویی نشده است.

به نوشته فارس، او دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت با خبرنگاران گفت و گو  اما در پاسخ به سئوالی درباره نقد عملکردش از سوی کاندیداها سکوت کرده است.

هر چند سایت الف، سایت وابسته به احمد توکلی، علت سکوت احمدی نژاد را “شوکه بودن” وی به دلیل ناکامی در اخذ حکم حکومتی دانسته است.

الف نوشته: “خبرنگار الف کسب اطلاع کرده است که رئیس جمهور برای کسب حکم حکومتی تلاش زیادی هم کرده اما موفق نشده است. شوکه و بعد هم ناامید شده است. شاید پیش بینی هم نمی کرد که چنین واکنشی ببیند”.