سقوط اسد هرج و مرج ایجاد خواهد کرد

نویسنده

» تحلیل فیگارو

امروز وزیر خارجه جمهوری اسلامی در امان، پایتخت اردن، گفت که سقوط رییس جمهور سوریه، بشار اسد، پیامدهایی غیرقابل پیش بینی به همراه خواهد داشت و تنها مذاکره می تواند یک راه حل واقعی برای حل و فصل این رویارویی ها باشد و از بروز آتش در منطقه جلوگیری کند.

علی اکبر صالحی طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: “در صورت نبود حکومت در سوریه، این پیامدهای منفی بر تمامی کشورها اثر خواهد گذاشت […] هیچ کس نمی داند چه اتفاقاتی خواهد افتاد.” وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در کنار همتای اردنی خود، ناصر جوده، سخن می گفت، به کشورهای همسایه سوریه اعتراض کرد و گفت این کشورها چشم خود را بر قاچاق اسلحه ای که به نفع شورشیان سنی انجام می شود بسته اند. او همچنین گفت که شورشیان این کشور ازسوی القاعده رهبری می شوند.

جمهوری اسلامی که نزدیک ترین متحد سوریه محسوب می شود، خود کمک های مالی و همچنین تسلیحاتی و اطلاعاتی به حکومت سوریه می دهد و همچنین به آموزش ارتش سوریه مبادرت می ورزد.

رییس جمهور سوریه، از اعضای اقلیت علویون برخاسته از اسلام شیعه، ماه گذشته اعلام کرد که چندین هزار داوطلب که ازطریق اردن جابجا شده اند، به یاری نفوذیان در جنوب این کشور آمده اند. این درحالی است که جنگ های چریکی در جنوب این کشور از ماه فوریه افزایش یافته. ازسوی دیگر، وزیر امور خارجه اردن، خاطرنشان ساخت که “ارتش و نیروهای انتظامی این کشور بسیاری از کسانی را که قصد داشتند به خاک اردن نفوذ و نیات خصمانه خود را پیاده کنند، بازداشت کرده است”.

او در ادامه گفت: “ما مراقب امنیت خود هستیم و تروریست آموزش نمی دهیم.” گفته می شود که شورشیان سوری توسط نظامیان و عوامل اطلاعاتی آمریکایی در اردن آموزش می بینند. امان نیز امکان انتقال تسلیحات برای آنها را فراهم می کند. واشنگتن در ماه آوریل اعلام کرد که قصد دارد یک واحد فرماندهی را به اردن اعزام کند و این درحالی است که ارتش مواضع این واحد را در مرز سوریه تقویت کرده است.

ازطرف دیگر، دولت اردن خواستار استقرار موشک های آمریکایی پاتریوت شده تا در صورت تلافی به مثل احتمالی سوریه بتواند امنیت خود را حفظ کند. ناصر جوده همچنین افزود: “هیچ گروه و نیروی خارجی در خاک اردن حضور ندارد. یک سری برنامه های آموزشی از قبل با کشورهای دوست منعقد شده که روندشان همچنان ادامه دارد.”

منبع: فیگاروhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۷ می