مفقود شدن مرموز کارگردان ایرانی در قطار

نویسنده

» گزارش آ ب ث از ماجرای داریوش شکوف

کسانی که آخرین بار در ایستگاه قطار کلن داریوش شکوف را بدرقه کرده اند، آخرین کسانی هستند که این کارگردان ایرانی را دیده اند. و کسانی که در پاریس در انتظار استقبال از او بودند، بیهوده انتظار می کشیدند.

داریوش شکوف، کارگردان مخالف حکومت تهران، در پاریس از قطار پیاده نشد و به مدت ۱۳ روز کسی از او خبر نداشت.

بازیگر و تهیه کننده فیلم هایی چون “زندان ایران” و “قبر هیتلر” به دلیل نمایش خشونت ها و شکنجه های حکومت جمهوری اسلامی دائماً طی تماس های تلفنی مشکوک تهدید می شد. دوستان او و گروه های مخالف نسبت به مفقود شدن او هشدار دادند: “ما نگران این هستیم که حکومت آیت الله ها در این آدم ربایی دست داشته باشد.” گروه مخالف “بمب را متوقف کنید” با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را نسبت به زندگی این کارگردان ایرانی ابراز داشت.

مقامات آلمانی با تبعیدیان ایرانی در تماس هستند تا بتوانند ردی از این کارگردان پیدا کنند. سخنگوی پلیس برلین اظهار داشت: “ما از هر لحاظ درحال جستجو هستیم، ولی هنوز اثری از او نیافته ایم.”

طی هفته های اخیر، دو فیلم مذکور در برلین به نمایش درآمدند و انتقادهای حکومت تهران آغاز شد. جواد اسدیان، نویسنده و دیگر مخالف حکومت تهران در این رابطه می گوید: “تماس های تهدیدآمیز تمامی ندارد.” او نیز نتوانسته اثری از شکوف پیدا کند و پاسخی به نامه های الکترونیکی اش دریافت نکرده است.

پس از اینکه این کارگردان ۵۵ ساله قسمت هایی از فیلم “زندان ایران” را در یوتیوب قرار داد، تهدیدها شدت یافت. شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل دولت آلمان را مسؤول امنیت او دانسته است.

[توضیح:  بعد از چاپ این گزارش اعلام شد که داریوش شکوف پیدا شده اما پلیس آلمان هیچ توضیحی درباره علت ناپدید شدن و چگونگی پیدا شدنش نداد.]

 

منبع: آ ب ث، ۵ ژوئن