عید به همه خوش بگذرد

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» توصیه‌های نوروزی خامنه‌ای به مردم

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد “ایام عید و تعطیلات نوروز به همه مردم ایران خوش بگذرد و مردم این ایام را با شادی و شیرینی سپری کنند”.

او ظهر روز گذشته با مسئولانی که سایت رسمی رهبر آنها را “دست اندرکاران سفرها و خدمات نوروزی” نامید، دیدار کرد و دستور داد همه تلاش کنند تا “سوانح و حوادث سفرهای نوروزی به حداقل ممکن برسد”.

آیت الله خامنه ای، تلفات و سوانح سفرهای نوروزی را یکی از “غصه های همیشگی” خود برشمرد و تأکید کرد که “تمام دستگاه های مؤثر در سفرها و مسئول حفظ انضباط جاده ای” باید تلاش خود را برای “به حداقل رساندن این حوادث” بکار گیرند.

رهبر جمهوری اسلامی از مردم و مسافران نوروزی هم خواست تا “بیش از پیش مقررات و قوانین را رعایت کنند که خدایی نکرده در این ایام شادی، برای آنان تلخکامی بوجود نیاید”.

ابراز نگرانی آیت الله خامنه ای از تلفات جاده ای در مسافرت های نوروزی در حالی صورت می گیرد که در تعطیلات روزهای آغازین هر سال و همزمان با افزایش فوق العاده میزان مسافرت در کشور، بر میزان سوانح جاده ای و تلفات ناشی از آن هم افزوده می شود.

در صورت محاسبه نکردن آمار تعطیلات نوروز هم، ایران به تنهایی بالاترین آمار تلفات جاده ای در تمام جهان را دارا است.

سالانه ده ها هزار ایرانی در جاده های نا امن کشور کشته می شوند و زخمی هایی چندین برابر این میزان نیز بر جا می ماند.

رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی، کیفیت پایین خودروها به خصوص ایمن نبودن خودروهای ساخته شده در داخل کشور و استاندارد نبودن جاده ها، سه دلیل اصلی سوانح جاده ای در ایران هستند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کل کشور نیز در دیدار روز گذشته با رهبر جمهوری اسلامی، گزارشی از “برنامه ها و تدابیر” در نظر گرفته شده برای سفرهای نوروزی و کاهش میزان سوانح و تلفات حوادث جاده ای قرائت کرد.

او گفت که تلفات جاده ای در سال های گذشته کاهش یافته و “آموزش همگانی و نهادینه سازی فرهنگ انضباط اجتماعی”، “استفاده از فناوری های نوین و سامانه های هوشمند کنترل ترافیکی”، “تصویب و اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی”، “توسعه ناوگان ریلی”، “ایمنی راه و تسریع در خدمات رسانی به مجروحان حوادث” را اصلی ترین دلایل این کاهش عنوان کرد.

سردار احمدی مقدم در پایان سخنانش گفت “انتظار این است که خودروسازان نیز برای ایمنی بیشتر خودروها تلاش جدی تری انجام دهند”.

 

تلفاتی بیشتر از جنگ با عراق

تصادف های جاده ای و تلفات ناشی از آن، یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان به خصوص کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه است.

در ایران اما اوضاع کاملا متفاوت است. بر اساس آمار رسمی، تعداد کشته شدگان و زخمی های ناشی از سوانح جاده ای در کشور طی سه دهه گذشته، چندین برابر تلفات کشور در هشت سال جنگ با عراق است.

به عنوان مثال تنها در سال گذشته، 20 هزار و 68 نفر در اثر تصادف فوت کرده و 800 هزار نفر نیز به صورت های مختلف مجروح شده‌اند. اگر نفرات کشته شده در تصادفات رانندگی در سال گذشته را در تعداد روزهای سال تقسیم کنیم سهم هر روز از میزان تلفات رانندگی 55 کشته و 2 هزار و 100 مجروح می‌شود.

با این حساب در هر ساعت بیش از 2 کشته و 87 مجروح به تعداد تلفات رانندگی اضافه می‌شود.

آمار رسمی درباره تلفات جاده ای در سال 1391 وجود ندارد اما فرمانده نیروی انتظامی در دی ماه گفته بود انتظار می رود این تلفات امسال به 19 هزار نفر کاهش یابد.