استاندار تهران در روز روشن دروغ گفت

نویسنده
نازنین کامدار

» نگرانی محافل امنیتی از تکرار ۲۵ خرداد

تنها به فاصله دو روز از واکنش محافل رسانه ای و سیاسی به مصاحبه ای از استاندار تهران که طی آن از “صدور مجوز برای راهپیمایی 25 خرداد” سخن گفته بود، وی در اقدامی بی سابقه اظهارات خود در گفت و گو با ویژه نامه نوروزی مجله “همشهری ماه” را تکذیب کرد. مرتضی تمدن در حالی اظهارات خود درباره مجوز راهپیمایی 25 خرداد را تکذیب کرد که سایت پارلمان نیوز، یک روز قبل از این تکذیب تصویر مصاحبه استاندار با همشهری ماه را منتشر کرده بود.

مصاحبه ای که طی آن استاندار تهران گفته بود: “آنها( معترضان) تقاضای برگزاری راهپیمایی کردند و ما هم مجوز صادر کردیم. راهپیمایی روز ۲۵ خرداد با مجوز قانونی ما برگزار شده بود. نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود. ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم”.

گفته هایی که با وجود باز انتشارشان در رسانه ها، با اقدام عجیب استاندار تهران مبنی بر تکذیب آنها مواجه شده است.

تمدن روز گذشته و پس از آنکه متوجه تبعات حقوقی و سیاسی  گفت و گوی خود با مجله همشهری شد، با خبرگزاری ایسنا، مصاحبه ای ترتیب داده تا “توضیحاتی” درباره مصاحبه اش با این نشریه بدهد.

به نوشته ایسنا، استاندار تهران می گوید: “موضوع مصاحبه درباره نحوه همکاری نهادهای دولتی با احزاب و گروه‌های معترض برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی بود و همان‌گونه که در متن سئوال ماهنامه همشهری مشخص می‌باشد، بحث خاصی درباره راهپیمایی روز ‌25 خرداد مطرح نبوده است”.

تمدن در ادامه توضیحات خود، بدون اعتناء به انتشار متن مصاحبه اش با مجله “همشهری ماه” و وجود عبارت “ما به آنها کمک کردیم که امنیت روز ۲۵ خرداد ماه تامین شود. یعنی همزمان هم مجوز دادیم و هم خدمت رسانی کردیم “، افزوده است: “اما در خصوص راهپیمایی ‌25 خرداد هیچ‌گونه مجوزی از سوی مراکز قانونی صادر نشد و بنده ادعای چنین مطلبی را تائید نمی‌کنم به ویژه اینکه در راهپیمایی فاقد مجوز ‌25 خرداد از سوی عواملی که به فتنه دامن می‌زدند به آشوبگری و حمله به بانک‌ها و اماکن عمومی و مردمی پرداخته شد و عده‌ای نیز با اغراض خاص سیاسی به پایگاه مقداد بسیج در خیابان آزادی حمله کرده و قصد خلع سلاح محافظان را داشتند که منجر به کشته شدن افرادی شد؛ لذا صدور مجوز برای راهپیمایی ‌25 خرداد صحت نداشته و ندارد و اگر افرادی در این روز بازداشت شدند به خاطر تحریک برای حضور در راهپیمایی غیرقانونی و اقدامات آشوب‌طلبانه روز ‌25 خرداد بود و پرداختن رسانه‌های بیگانه به این موضوع بیانگر نیاز آن‌ها به مطلبی برای توجیه اقدامات فتنه‌انگیز آن‌ها می‌باشد”.

آگاهان معتقدند عدم وجود سابقه فعالیت های سیاسی و مدیریتی در پرونده مدیران کنونی جمهوری اسلامی از جمله دلایل اصلی افزایش حجم مصاحبه های جنجالی و تکذیب های جنجالی تر شده است. به طوری که این افراد از جمله استاندار تهران که تنها سابقه سیاسی او قبل از سمت استانداری تهران، نمایندگی یک دوره مجلس بوده است، با نگاه به جو غالب در فضای سیاسی ایران ابایی از دروغ گویی ندارند.

با این حال سایت کلمه روز گذشته دلایل تکذیب ناشیانه استاندار تهران را فاش کرد و نوشت: “پس از آنکه متن گفت‌و‌گوی استاندار تهران با همشهری ماه منتشر و مشخص شد استاندار تهران از مجوز دار بودن راهپیمایی ۲۵ خرداد سخن گفته است از دفتر احمدی نژاد با استاندار تماس برقرار شده و تمدن بشدت مورد مواخذه قرار گرفته است.در پی این برخورد ها استاندار تهران گرچه خیلی سریع تصمیم به تکذیب این گفت و گو با همشهری ماه گرفت اما موجود بودن فایل صوتی اظهاراتش و تایید شدن مصاحبه پیش از انتشار برخلاف گذشته راه تکذیبیه را بر این مسوول دولتی می بست. با این حال روز گذشته همشهری ماه به دلیل انتشار این مصاحبه مورد اعتراض استاندار و دولتی‌ها قرار گرفت”.

تاکنون روزنامه همشهری درباره ادعاهای مرتضی تمدن مبنی بر عدم اشاره به راهپیمایی 25 خرداد واکنشی نشان نداده است.

 اما برجسته شدن ادعای صدور مجوز برای راهپیمایی 25 خرداد 88 و تکذیب سریع آن، واکنش های گسترده ای را در میان وبلاگ نویسان و رسانه های وابسته به جنبش سبز ایجاد کرده است.

یک فعال رسانه ای در باره اهمیت این موضوع در بین پایگاه های خبری اینترنتی و وبلاگ نویسان به روز می گوید: “از جمله دلیل حساسیت رسانه ها، حجم بالای خسارات انسانی از جمله کشته شدگان، بازداشت شدگان و محکوم شدگان حوادث روز 25 خرداد 88 است”.

در همین زمینه سایت جرس نیز در گزارشی نوشته است: “براساس آرای دادگاه‌های پس از انتخابات حضور در راهپیمایی ۲۵ خرداد ماه مجازاتی برابر با یک سال زندان تعزیری داشته است ولی در هیچ کجای قانون به مجازات برای حضور در راهپیمایی با مجوز اشاره نشده است”.

در یک نمونه، عباس شیری، وکیل دادگستری در مصاحبه ده روز گذشته خود با ایسنا درباره حکم مرتضی الویری در دادگاه تجدیدنظر گفته بود: “اتهامات مرتضی الویری در پرونده تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت کشور و شرکت در راهپیمایی 25 خرداد سال 88 بود که دادگاه بدوی وی را از اتهام اقدام علیه امنیت کشور تبرئه کرد ولی در مورد دو اتهام دیگر، مرتضی الویری را به دو سال حبس و جریمه نقدی محکوم کرد”.

گفتنی است، به نوشته سازمان های بین المللی حقوق بشری بسیاری از موارد شکنجه و تجاوز در بازداشتگاه کهریزک نیز مربوط به بازداشت شدگان شامگاه روز 25 خرداد بوده است.

همزمان با برجسته شدن مصاحبه استاندار تهران درباره راهپیمایی 25 خرداد 88، سایت جوان آنلاین، ارگان اینترنتی وابسته به سپاه پاسداران در “گزارش اختصاصی” روز گذشته خود، از “تدارک جریان فتنه برای سالگرد 25 خرداد” خبر داد.

جوان آنلاین نوشت: “جریان فتنه جهت ایجاد آشوب تمامی تلاش ها و رایزنی های داخلی و خارجی خود را برای یک دامنه زمانی مشخص بکار گرفته است.جریان فتنه با تاکید بر ایجاد شوک به حامیان تصریح کرده است فاصله زمانی 22 خرداد تا 18 تیر باید مورد بهره برداری و ایجاد آشوب های جدید قرار گیرد.جریان فتنه استارت اصلی را 25 خرداد در نظرگرفته و هماهنگی خود را برای بکارگیری نیروها و دانش آموختگان دو نهاد آموزشی انجام داده است.گفتنی است هماهنگی با برخی گروهک ها، بقایای گروهک ریگی و منافقین از جمله رایزنی های این جریان برای ایجاد آشوب در این دامنه زمانی بوده است”.

مجوز راهپیمایی 25 خرداد 88 که  بر اساس برآورد های غیر رسمی بین 3 تا 5 میلیون تن از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات در آن شرکت کردند، درحالی در کانون توجه محافل سیاسی و رسانه ای قرار گرفته است که با نزدیک شدن به زمان اولین سالگرد آن، نهادهای نظامی حامی دولت نگران تکرار راهپیمایی مشابه ای هستند.

گفتنی راهپیمای 25 خرداد 88 که به “راهپیمایی سکوت” نیز شهرت دارد از سوی آیت الله خامنه ای به “اردوکشی خیابانی مخالفان دولت” تعبیر شده است.