تائید تخلف؛ تکذیب تقلب

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» قالیباف نقش خامنه‌ای در حصر را رد کرد

در حالیکه برخی از مقامات جمهوری اسلامی مانند اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده فعلی نیروی انتظامی، بر نقش آیت الله خامنه‌ای در حصر خانگی رهبران جنبش سبز تاکید کرده‌اند، فرمانده سابق همین نیرو ، شهردار تهران و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آینده، نقش رهبر جمهوری اسلامی در حصر خانگی رهبران جنبش سبز را رد کرده و گفته حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی به دستور شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

 قالیباف در دی ماه گذشته، با “مجرم” دانستن “سران فتنه” در انتخابات ۸۸  حضور احتمالی آنها در انتخابات یازدهم را هم “غلط” دانسته بود.

شهردار تهران، روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت، با حضور در دانشگاه صنعتی شریف، ضمن رد نظراتی که بر نقش آیت‌الله خامنه‌ای در حصر خانگی رهبران جنبش سبز تاکید دارند، گفت: “حصری که الان وجود دارد به دلیل مسائل امنیتی است که در آن مقطع در کشور پیش آمده و شورای عالی امنیت ملی طبق قانون چنین مصوبه‌ای دارد.”

نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفته است که “بعد از انتخابات 88 در مقطعی  مسائل امنیتی پیش آمد که شورای عالی امنیت ملی بر اساس قانون تصمیم گیری کرد و آنچه انجام شد، قانونی است.”

سایت سحام نیوز، نزدیک به مهدی کروبی اما در واکنش به این سخنان نوشت که شورای عالی امنیت ملی همواره یکی از عوامل تصویب و اجرای منویات آقای خامنه ای در مسایل کشوری بوده است.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در سال ۶۸ به منظور “تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب سال ۵۷، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی” به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد. علاوه بر رئیس جمهور، سران دو قوه دیگر، رئیس ستاد فرماندهی نیروی های مسلح، فرمانده کل سپاه پاسداران و چند مقام عالی رتبه دیگر هم عضو آن هستند.

در مهرماه سال ۹۱ علی مطهری، از نمایندگان مجلس طی مصاحبه ای در هفته نامه نگاه پنج شنبه، بخشی از فضای امنیتی حاکم بر ایران پس از سال ۸۸ را محصول عملکرد نیروهایی “خارج از اراده و اختیار دولت” دانست.وی اما با این استدلال که رییس جمهوری اسلامی ، رییس شورای عالی امنیت ملی هم هست، احمدی نژاد را مسوول این وضعیت معرفی کرده بود.

اظهارات شهردار تهران در عین حال در تضاد با اظهار نظر اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است که سال گذشته گفته بود میرحسین موسوی و مهدی کروبی به خواست آیت‌الله خامنه‌ای در “حصر خانگی” به‌ سر می‌برند.

احمدی مقدم  در دی ماه ۹۱ در مصاحبه با روزنامه کیهان،از تهیه فهرست ۴۰ نفره‌ای پس از خشونت‌های روز عاشورا سال ۱۳۸۸  خبر داده بود که به اعتقاد  او در جریان “فتنه” نقش داشتند و باید دستگیر می‌شدند، اما آیت‌الله خامنه‌ای با دستگیری چند تن از آنان مخالفت کرده و مسئولیت آنان را برعهده گرفته بود.

اما محمد باقر قالیباف در سخنان روز دوشنبه خود با اشاره به ملاقاتش با موسوی، کروبی و هاشمی پس از انتخابات ۸۸ گفته است: “انصافا مقام معظم رهبری برای حل موضوع هیچ کم نگذاشتند اما شما دیدید روشی که آنها در پیش گرفتند که بخشی از آن شاید در کنترل خودشان هم نبود، شرایطی را بوجود آورد که خلاف امنیت ملی بود. این موضوع حل و فصل شود تا کارها در آینده به صورت منسجم پیش رود.”

 

مواضع قالیباف در انتخابات ۸۸

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران و رئیس سابق ناجا از نامزدهای اصولگرای احتمالی این دوره انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود. او  هم مانند دیگر اصولگرایان  حامی رهبر جمهوری اسلامی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی را “سران فتنه” می‌داند.

قالیباف اولین بار در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴ وارد شد.  او با کسب حدود ۴ میلیون رای پس از هاشمی،‌ احمدی نژاد و کروبی در جایگاه چهارم قرار گرفت.

او  در فرودین ۱۳۸۸ هم از احتمال حضور  در دهمین دور انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت اما در آن انتخابات نامزد نشد.

شهردار تهران پس از اعتراضات جنبش سبز در زمستان ۸۹، ضمن محکوم کردن بیانیه موسوی و کروبی در دعوت به راهپیمایی گفت: “حادثه ۲۵ بهمن در کشور یک حادثه شیطانی بود.” اظهارنظر قالیباف با واکنش مهدی کروبی روبرو شد و سخنان قالیباف را دستوری دانست.

او  از معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان “براندازان فتنه‌گر” و  “اقلیتی کوچک” نام برده بود که “همواره از سوی ملت ایران و جریان‌های سیاسی درون نظام حذف و طرد شده‌اند.”

قالیباف اما در تازه ترین اظهارات خود در روز دوشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۹۲، در دانشگاه صنعت شریف، با اشاره مجدد به حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ ، بحث تقلب در این انتخابات را رد کرده اما با تائید”تخلف” در این انتخابات گفته است: “کسی نمی‌گوید در فرآیند انتخابات با آن گستردگی و حجم کار تخلف نمی‌شود اما مهم این است که اجازه ندهیم تخلف جزئی در اصل کار اثر بگذارد.”

دو نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر وقوع “تقلب” در انتخابات به نتایج آن اعتراض کردند. این اعتراض و اتفاقات پس از آن  منجر به نارضایتی های گسترده ای در تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، بدون محاکمه، از زمستان سال ۸۹ تا کنون در حصر خانگی به سر می برند