انتشار کاری بر جلد نیویورکر افتخاری بزرگ در کارنامه هنری یک کارتونیست به شمار می رود، افتخاری که در سال های اخیر بارها نصیب “پیتر د سیو” Peter De Seve شده است.
درباره پیتر د سیو
نگاهی شیرین به تلخی ها
نشریه “نیویورکر” در طول چند دهه اخیر با اختصاص دادن روی جلد خود به کارتون بدون شرح غالباً نخبه گرا، سنت کارتون متفاوت یا به قولی روشنفکرانه را زنده نگه داشته و ارزشی ویژه برای آن قائل بوده است. اگر نگاهی به فهرست اسامی کسانی که در این چهل سال روی جلد ها را کشیده اند بیندازیم، مجموعه ای از غولها را جمع می بینیم. این چنین است که انتشار کاری بر جلد نیویورکر افتخاری بزرگ در کارنامه هنری یک کارتونیست به شمار می رود، افتخاری که در سال های اخیر بارها نصیب “پیتر د سیو” Peter De Seve شده است.
”پیتر د سیو” متولد 1958 کوئینز “نیویورک” طراحی را از همان کودکی آغاز کرد. او در آن دوران شیفته داستان ها و تصویرسازی های تخیلی بود و تحت تأثیر مجموعه غنی کامیک بوک های اش طراحی می کرد. بعد ها در مدرسه هنر و طراحی معتبر “پارسونز” نیویورک، با تصویرسازی های معاصر و قرن نوزدهم اروپا و آمریکا آشنا شد که هر دو سبک بر کارهای آینده او تأثیری به سزا گذاشتند. استعداد فراوان او در طراحی و شوخ طبعی منحصر به فرد ایده های اش سبب جذب سریع او به کار مطبوعات شد و در طول سه دهه فعالیت، تقریباً در تمام نشریات معتبر آمریکایی اثری به چاپ رساند: تایم، نیوزویک، آتلانتیک مانتلی، پرمیر، اینترتینمنت ویکلی و البته نیویورکر از جمله این نشریات اند.
سبک تصویرگری د سیو ملغمه ای از طراحی کلاسیک اروپایی و آمریکایی است که اندیشه ای امروزی آن را تراش داده باشد. او فضاها و کاراکترها را با جزئیات کامل و تکنیکی غنی و مرعوب کننده که ایجاز و ساده سازی در آن راهی ندارد، به تصویر می کشد و با آبرنگ و مداد رنگی به شیوه ای سنتی رنگ آمیزی می کند، اما حاصل کارش، حتی اگر درباره تلخ ترین موضوعات چون فاجعه یازده سپتامبر باشد، شیرین و دوست داشتنی است. بر خلاف اکثر کارتونیست های نخبه گرا چون اسپیگلمن، کرامب، توپور، سیرل و… که رگه های تلخی و بدبینی در آثارشان با اجرایی بیانگرایانه و خشن دوچندان می شود، آثار دسیو اجرایی ملایم و سرخوشانه دارند، گویی هنرمندی که پشت آثار نهفته، روشنی را باور دارد حتی اگر خورشید در پس ساختمان های بلند و سر به فلک کشیده نیویورک پنهان شده باشد.
فضاها، شخصیت ها و شیوه رنگ آمیزی کارتون های او انیمیشن های سنتی دیزنی را به یاد می آورند پس تعجبی ندارد وقتی در کارنامه هنری او سابقه همکاری با کمپانی های انیمیشن معتبری چون دیزنی، دریم ورکز و پیکسار می بینیم. ”د سیو” در انیمیشن های گوژپشت نتردام، مولان، تارزان، شاهزاده مصری، کمپانی هیولاها، در جستجوی نیمو، راتاتوی همکاری داشته و تمام شخصیت های انیمیشن پر فروش بلو اسکای یعنی “عصر یخبندان” را طراحی کرده است. شاید راز شیرینی کودکانه آثار او هم در همین سابقه کاری نهفته باشد.
علاوه بر این تجربیات سینمایی، او تعدادی انیمیشن تلویزیونی تبلیغاتی برای مارک های تجاری معروفی ساخته است که تبلیغ اش برای Nike با عنوان “هدف، ماه” جایزه “سیلور کلیو” را نصیب او کرد.
د سیو به عنوان تصویرساز تا به امروز چندین کتاب را به تصویر در آورده، از جمله کتاب “یک جنایت، یک راز و یک ازدواج” اثر مارک تواین که سال 2002 برای اولین بار توسط انتشارات “دبلیو.دبلیو. نورتن” منتشر شد همچنین پوسترهایی برای چند نمایش برادوی خلق کرده است. به پاس دستاوردهای هنری در زمینه تصویرسازی در سال 2002 جایزه ارزنده “همیلتون کینگ” از طرف انجمن تصویرسازان آمریکا به او تعلق گرفت.
”پیتر د سیو” در حال حاضر همراه با دو دختر خود در “بروکلین” نیویورک سکونت دارد و همچنان مشغول خلق تصویر و اندیشه است.