پیوستن فعالان ایرانی برای متوقف کردن برنامه های اتمی

نویسنده

» گزارشی از وال استریت ژورنال

فرناز فصیحی

گروهی از مخالفان حکومت ایران، در نامه ای سرگشاده ای که روز دوشنبه منتشر شد، برای اولین بار بطور علنی از دولت ایران خواستند که دست از غنی سازی  اورانیوم بردارد و این اقدام در راستای تلاش های بین المللی برای قانع کردن ایران برای رها کردن برنامه های  اتمی که ممکن است منجر به تولید سلاح اتمی بشود، صورت گرفته است.

دراین نامه آمده است: “بن بست فعلی در مورد برنامه های اتمی ایران و بازی های توخالی قدرت، ایران را به سمت جنگ می راند و این مردم ایران هستند که بهای آن را می پردازند.” دولت ایران به مسئله اتمی بعنوان افتخار ملی نگاه می کند و در داخل نیز از حمایت سیاسی برخوردار است.

اما به نظر می رسد که بر سر ادامه بی چون و چرای برنامه های  اتمی در ایران اختلاف نظر زیاد شده است، این درحالی است که ایرانیان با وضعیت اقتصادی بد و تحریم های بین المللی و ترس از تحریم های شدیدتر دست و پنجه نرم می کنند.

این تغییرات بعد از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشتر شد که نشان می دهد ایران برای رسیدن به سلاح اتمی دست به آزمایش های اتمی مخفیانه زده است. این اتهامی است که ایران آن را همواره رد کرده است.

بعد از انتشار این گزارش آمریکا و اروپا خواستار تحریم های بیشتر شدند و موضوع حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران، بالا گرفت.

پرزیدنت باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی در هاوایی گفت که در مورد ایران همه گزینه ها مطرح هستند. در آخر هفته گذشته اوباما با رئیس جمهور چین، هو جیناتو و رئیس جمهور روسیه، دیمیتری مدودف دیدار کرد و از آنها خواست که به ایران فشار بیشتری بیاورند.

هردو کشور در شورای امنیت دارای حق وتو هستند و این به آن معناست که بدون حمایت آنها تحریم های بیتشر اعمال نخواهد شد.  اما هیچ یک از این دو کشور در مورد حمایت از تحریم های بیشتر اظهارنظر نکردند. آقای اوباما گفت که به رایزنی ادامه خواهد داد.

روز دوشنبه  یکی از مهمترین احزاب اصلاح طلب ایران در بیانیه ای اظهار داشت که حکومت مسئول برون رفت  از بن بست کنونی است.

اصلاح طلبان که طرفداران سرسخت باز شدن فضا و دموکراسی در کشوری هستند که توسط محافظه کاران اداره می شود، در گذشته از استفاده صلح آمیزانرژی اتمی حمایت می کردند اما در حال حاضر از اینکه دولت به هر قیمت می خواهد این برنامه ها را دنبال کند، ناراضی هستند.

مجاهدین انقلاب اسلامی در بیانه ای گفته اند: “متاسفانه مقامات ایران چشم و گوششان را به روز حقیقت بسته اند و بر سیاست های ماجراجویانه خود اصرار می کنند.”

در نامه سرگشاده ای که روز دوشنبه منتشر شد و 175 نفر از مخالفان خارج از کشور آن  را امضا کرده اند، آمده است که این نامه حامیانی هم در داخل کشور دارد.

علی افشاری، فعال دانشجویی که در واشنگتن است و در نوشتن نامه کمک کرده  است، می گوید که نسخه ای از این نامه به تایید فعالان صاحب نامی در داخل ایران رسیده است که برای اینکه دستگیر نشوند، نام  آنها در نامه نیامده است.

در این نامه سیاست های اتمی ایران را “تحریک آمیز و خودسرانه” نامیدند و گفته اند که ایران باید فورا برنامه ساخت سلاح اتمی را متوقف کند و به تنش های بیشتر دامن نزند و موجبات تحریم اقتصادی که بر ملت ایران فشار می آورد را فراهم نکند.

علی افشاری می گوید: “ما از مردم ایران می خواهیم که توقف برنامه های  اتمی را همچون حقوق بشر و دموکراسی در اولویت قرار بدهند. مردم به هیچ عنوان نباید تاوان اشتباهات دولت را بدهند.»

با وجود اینکه تحریم ها به اقتصاد ایران ضربه زده است اما حکومت قصد ندارد در مورد برنامه های اتمی اش تجدید نظر کند.”

برخی از ایرانیان می پرسند آیا برنامه های اتمی ارزش این را دارد که بهای آن تحریم های بیشتر و جنگ احتمالی باشد. فردی 44 ساله ساکن تهران، می گوید: “از این برنامه های اتمی چه چیزی عاید ما می شود؟ پیشرفت؟ افتخار؟ قدرت؟ صلح؟ هیچ چیز جز دردسر نصیب ما نخواهد شد.”

درمیان سیاستمداران ایرانی، مسئله برنامه های اتمی –و اینکه دولت احمدی نژاد در مواجهه با فشار های بین المللی عمل کرده است- موضوعی پر از تضاد است.

کمیسیون  امنیت ملی مجلس،  قرار است روز سه شنبه در مورد اینکه آیا ایران به همکاری با آرانس بین المللی انرژی  اتمی ادامه بدهد یا نه، بحث کنند.

وال استریت ژورنال، 15 نوامبر