افت ارزش ریال و کاهش سود شرکت مخابراتی ام تی ان

نویسنده

» گزارشی از رویترز

هلن نیامبورا موورا

سقوط ارزش ریال باعث شده که نیمی از درآمدهای شرکت آفریقای جنوبی “ام تی ان” در ایران که صاحب ۴۹ درصد سهام ایرانسل است کاهش یابد. کاهش پنجاه درصدی درآمدهای شرکت “ام تی ان” در ایران همچنین کاهش ۹ درصدی کل درآمدهای این شرکت در سال جاری را در پی داشته است.

سقوط ارزش ریال نشان داد، معامله کردن با کشوری که تحت تحریم‌های فزاینده غرب بر سر برنامه‌های اتمی‌اش است، تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد.

تحریم‌ها به صادرات نفتی ایران ضربه زده و باعث شده است که ایرانیان پول خود را بسرعت به ارز خارجی تبدیل کنند و ارزش ریال روز به روز پایین بیاید. این درحالی است که اوایل ماه جاری نرخ رسمی دلار ۱۲۶۰۰ ریال اعلام شده اما قیمت دلار در بازار ۳۷۵۰۰ ریال است.

ریچارد بارکر، تحلیلگر بانک کردیت سوئیس در ژوهانسبورگ می‌گوید: “آنطور که من متوجه شدم، مقامات ایرانی تلاش می‌کنند تا قیمت دلار را در حدود ۲۵۰۰۰ ریال ثابت نگه دارند. اگر موفق به این کار بشوند، مشتریان ایرانی مصرفشان را به نصف کاهش می دهند و سودی که نصیب شرکت های مخابراتی می شود 5 درصد کاهش می یابد.”

نظیر پاتل، مدیر مالی “ام تی ان” در ماه اوت گفت که سقوط ریال تاثیر زیادی داشته است. سخنگوی این شرکت، پل نورمن، گفت که شرکت اش در شرایطی نیست که بیش از این وارد جزئیات بشود.

شرکت ام تی ان به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، طی ماه های اخیر قادر به خارج کردن پول از ایران نبوده است. گفته می شود که مسئولان این شرکت گفتگوهایی را با مقامات آمریکایی در مورد خروج پول از ایران انجام داده اند.

تاتو ماشیگو، کارشناس امور دارائی در این باره اظهار داشت: “برخی ممکن است نگران این موضوع باشند، اما تا زمانی که شما خدمات خود را ارزان ارائه کنید، در حقیقت این مسئله تاثیری بر درآمد شما نخواهد داشت. بنابراین در کوتاه مدت من مشکلی نمی بینم.”

شرکت ایرانسل در سال ۲۰۱۱ سومین شرکت پرسود‌ام تی ان بوده و بدون احتساب بهره، مالیات و استهلاک، حدود ۷. ۴، ۵۴۵ میلیون دلار سود عاید این شرکت کرده است.

درآمد حاصل از سرمایه گذاری در ایران، حدود ۹ درصد کل درآمد سالیانه شرکت‌ام تی ان یعنی حدود ۱۱ میلیارد رند را به خود اختصاص داده است. این میزان سود بر اساس قیمت ۱۰ هزار و ۶۱۴ ریال برای هر دلار حاصل شده است.

 

بیرون لوتر، کارشناس امور مالی گفت، این احتمال وجود دارد که شرکت ام تی ان بخشی از درآمد خود در ایران را صرف سرمایه گذاری در این کشور نماید.

 او گفت: “ما همچنان می خریم. ما گمان می کنیم که وضعیت ایران منوط به قیمت سهام است و وضعیت در کشورهای دیگر خوب است. شرکت وست اکت ده درصد سودش را به ام تی ان داده است.”

ام تی ان بزرگترین شرکت مخابراتی در آفریقای جنوبی و نیجریه است اما ایران رشد سریع تر و درآمد بیشتری برای این شرکت داشته است.

مشکلات این شرکت در ایران محدود به سقوط ارزش ریال نمی شود. در واقع یکی از دلایل آن شکایت ۲. ۴ میلیارد دلاری ترکسل در سال ۲۰۰۵ به دلیل دادن مجوز با استفاده از روش های متقلبانه به ایرانسل بوده است.

ام تی ان هر نوع عمل خلاف قانون را تکذیب کرده است. پلیس آفریقای جنوبی نیز در مورد این اتهام تحقیق می کند.

سهام این شرکت، اوایل ماه جاری به دلیل نگرانی هایی که در مورد ریال وجود داشت، کاهش پیدا کرد اما توانست آن را جبران کند. سهام این شرکت در سال جاری ۱۰درصد افزایش داشته است.

یک تحلیلگر که نخواست نامش فاش شود، می گوید که سرمایه گذاری در کشورهایی مثل سوریه و ایران برای شرکت هایی که سوددهی بالا ندارند، یک ریسک بزرگ است.

رویترز،۱۶ اکتبر