رکورد نزول ارزش ریال، علی رغم تلاش ها

نویسنده

» گزارش رویترز از افزایش نرخ دلار

ارزش ریال، پول ملی ایران روز سه شنبه، علی رغم تلاش های دولت، در برابر دلار آمریکا ۵ درصد دیگر کاهش یافت و به پایئن ترین حد خود رسید.

 ریال معادل ۲۶۵۰۰ ریال در برابر یک دلار آمریکا در بازار آزاد معامله شد. ارزش ریال روز دوشنبه، بنا بر گزارش سایت مظنه اکس ( Mazanex )، معادل ۲۵۲۰۰ ریال در برابر یک دلار آمریکا بوده است.

پول ملی ایران ظرف سال گذشته، بر اثر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش نفت و مالی ایران، به منظور وادار کردن تهران به تغییر برنامه هسته‌ای خود، نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. ایرانی‌ها نیز برای تبدیل پس اندازهای خود به ارز خارجی به صرافی‌ها هجوم آورده‌اند.

کاهش اخیر در ارزش ریال زمانی اتفاق افتاد که دولت روز دوشنبه، مرکزی را تاسیس کرد تا به واردکنندگان کالا‌های اساسی ارز خارجی را با نرخی معادل ۲ درصد کمتر از بازار آزاد عرضه کند. نرخ اعلام شده برای این منظور روز سه شنبه ۲۳۶۲۰ ریال بوده است.

مقامات گفتند که ارز مورد نیاز این مرکز را از محل فروش نفت و مواد پتروشیمی تامین خواهند کرد که باعث کاهش فشار بر ارزش ریال می‌شود، زیرا نیاز وارد کنندگان به ارز خارجی و دلار تامین می‌شود.

با این وجود این طرح اثر عکس بر بازار ارز گذاشته زیرا معلوم شده است که دلار عرضه شده توسطه این مرکز به نرخی نزدیک به بازار آزاد به فروش می‌رسد.

قبلا در سال جاری به واردکنندگان کالاهای اساسی گفته شده بود می‌توانند دلار را به نرخ ثابت ۱۲۲۶۰ریال در برابر یک دلاراز دولت دریافت کنند، ولی میزان عرضه دلار با این نرخ توسط دولت ناچیز بوده است.

یکی از فروشندگان ارز در تهران که خواست نامش فاش نشود گفت او از عرضه ارز خارجی به دلیل نوسانات بازار خودداری کرده است.

او گفت: “طبیعی است که اگر نرخ ارز وارداتی بالا برود، نرخ دلار در بازار آزاد هم بالا می رود.”

شاید یکی دیگر از عوامل موثر در این کاهش ارزش ریال، اعلام خزانه داری آمریکا بوده که به موحب آن شرکت ملی نفت ایران “عامل و وابسته ” به سپاه پاسداران انقلاب است؛ آمریکا مدت هاست که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تحریم شده ایرانی قرار داده است. اظهارات اخیر خزانه داری به واشنگتن این امکان را می دهد که شرکت ملی نفت ایران را جزو شرکت های تحریم شده قرار دهد.

منبع: رویترز - ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۲