روزنامه نگار زندانی به طور کلی نداریم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» معاون حقوقی هم سخن رییس جمهور را تکرار کرد

الهام امین‌زاده، معاون حقوقی حسن روحانی، حدود سه هفته پس از گفت‌وگوی رییس‌جمهوری با سی‌ان‌ان، سخنان او را تکرار و تاکید کرده که هیچ روزنامه‌نگاری به دلیل شغل خود در ایران زندانی نشده.

امین‌زاده در گفتوگویی کوتاه با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی پیرامون واکنش‌ها به سخنان روحانی، گفت که وی تنها “به صورت کلی” می‌تواند پاسخ گوید و “چیز جزیی در این زمینه” نمی‌تواند بگوید، زیرا “چیزی نداریم که بگوییم”.

معاون حقوقی حسن روحانی اضافه کرد: “هیچ روزنامه‌نگاری در کشور به‌دلیل روزنامه‌نگاری دستگیر نشده است”.

حسن روحانی در سفر خود به نیویورک، در گفتوگویی با شبکه خبری سیانان، گفته بود که “من فکر نمی‌کنم فردی به خاطر روزنامه‌نگاری یا فعالیت رسانه‌ای دستگیر شده باشد”.

او توضیح داده بود که ممکن است فردی روزنامه‌نگار باشد، اما به دلیل ارتکاب جرایم دیگری، بازداشت و زندانی شود و این مساله ارتباطی با شغل او به عنوان یک روزنامه‌نگار ندارد.

این سخنان روحانی باعث اعتراضهایی شد. از آن جمله ۱۳۵ روزنامه‌نگار ایرانی با امضای نامهای سرگشاده خطاب به وی نوشتند: “برعهده شماست که به‌عنوان مجری و ناظر بر قانون اساسی و براساس وعده‌های خود، تغییر موثری در وضع فعلی روزنامه‌نگاران زندانی و رسانه‌های کشور ایجاد کنید و از انکار واقعیت و پاک کردن صورت مساله بپرهیزید؛ آن‌هم در شرایطی که بر تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در دوران ریاست جمهوری شما افزوده شده است”.

هم‌زمان اما پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری، در یادداشتی در روزنامه ایران، با نقل پاسخ کامل روحانی به امان‌پور، متذکر شد که پاسخ رییس دولت یازدهم به سوالی درباره وضعیت جیسون رضاییان - خبرنگار بازداشت شده واشنگتن‌پست در تهران - بوده. اسماعیلی نوشت که در نقل و ترجمه سخنان روحانی شتاب‌زدگی صورت گرفته و “یا آگاهانه و نا آگاهانه در جهتی سیاسی برداشت شده”.

وی با آرزوی آزادی روزنامه‌نگاران زندانی و تبرئه روزنامه‌نگارانی که درگیر دادگاه هستند، نوشت: “توجه همکاران روزنامه‌نگار به موضوعات صنفی پسندیده است. این عزیزان هم آنقدر هوشیار هستند که این رویکرد مسئولانه و حرفه ای، ابزاری برای بازی سیاسی علیه رئیس جمهوری نشود. وقتی منبع خبر دومین مقام کشور است، ضروری است که اگر در جمله‌ای متمرکز می‌شویم، حتماً به اصل سؤال و مجموعه پاسخ رجوع کنیم تا دریافت صحیح و مقرون به صحتی از جملات داشته باشیم”.

خانواده برخی روزنامه‌نگاران زندانی نیز در گفت‌وگوهایی نسبت به سخنان روحانی اعتراض کرده و خواستار تصحیح این سخنان از سوی او شده بودند.

 وب‌سایت کلمه - نزدیک به میرحسین موسوی - در یادداشتی با اشاره به این‌که بزرگ ترین اشتباه احمدی‌نژاد “دروغ‌گویی” او بود، نوشت: “فریاد «دروغ ممنوع» ملت در سال ۸۸ را فراموش نکنید. شما منتخب همان ملتید، و فراموش نکنید که هیچ وقت مجبور نیستید دروغ بگویید، حتی اگر مجبور شوید سکوت کنید”.

اصول‌گرایان اما از سخنان روحانی استقبال و به انتقادهای گروه‌هایی از اصلاح طلبان از روحانی پرداختندو از آن جمله روزنامه کیهان - که مدیرمسوول آن توسط رهبر ایران انتخاب می‌شود - نوشت که سخنان روحانی نشان‌دهنده “نزدیک شدن ادبیات او به رهبری” است.

سخنان روحانی و امین‌زاده، معاون حقوقی وی، در حالی بیان می‌شود که طبق آخرین گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران یکی از پنج زندان بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان است.