سئوال ملی از وزیر نفت به خاطر گریه روحانی

نویسنده
فیروزه متین

» رسایی و پایداری چی ها حوصله همه را سر برده اند

با آغاز به کار مجدد مجلس پس از تعطیلات سال نو، بار دیگر موجی از طرح سئوال و استیضاح و تذکر از سوی چندین چهره مشخص از اعضای حلقه پایداری بر علیه دولت از سر گرفته شده است.

در تازه ترین مورد، حمید رسایی که روز دوشنبه از روابط شخصی جواد ظریف و وندی شرمن سخن گفته و موجب اعتراض برخی از نمایندگان شده بود، دیروز نیز به بیژن نامدار زنگنه را به همراه حسینیان و علی اصغر زارعی به مجلس کشاند که در جریان دغدغه های عمومی درباره طرح هدفمندی یارانه ها، از او بپرسد که در یک جلسه خصوصی در آبانماه گذشته درباره وزیر نفت اسبق چه گفته است؛سئوالی که خشم نمایندگان اعمم از اقلیت و اکثریت را برانگیخت و موجب شد تا ده ها تذکر و اخطار قانون اساسی فضای مجلس را برای ۴۵ دقیقه متشنج و در نهایت رسایی را وادار کند تا از جواب زنگنه قانع شود.

به نوشته ایسنا، سئوال حمید رسایی در مورد علت آنچه که او “اظهارات خلاف واقع و سیاه نمایی مطلق” خوانده بوده است. اشاره او به اظهارات وزیر نفت در جلسه خصوصی در بزرگداشت تندگویان، اولین وزیر نفت جمهوری اسلامی با حضور همکلاسی‌های این شهید بود. رسایی مدعی شد که وزیر نفت در آن جلسه گفته یکی از وزرای دولت احمدی نژاد از یک شیخ عرب، مبالغی پول قرض گرفته و وقتی وزیر نفت این موضوع را برای رییس جمهور نقل کرده، حسن روحانی در جلسه هیات دولت گریه کرده است.

با طرح این پرسش، ناگهان فریاد های “دو-دو” فضای صحن علنی را پرکرد و نمایندگان را واداشت تا به علی لاریجانی، رئیس جلسه به دلیل نامربوط بودن سئوال با حوزه اختیارات وزیر و بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی اخطار قانون اساسی بدهند.

به نوشته بهار نیوز، محمدرضا تابش نماینده اردکان اولین اخطار را داد وگفت: “امروز کشور ما با چالش های بزرگی در عرصه خارجی و داخلی همچون مساله رشد بیکاری، رشد نقدینگی، تورم، چگونگی فروش نفت، چگونگی وصول پول فروش نفت، هدفمندی یارانه ها و دیپلماسی خارجی مواجه است. وزیر نفت در یک جلسه بزرگداشت خصوصی یک صحبت شخصی انجام داده این چه ربطی به وظایفش دارد؟ چرا وقت عزیز مجلس و مردم را صرف این موضوعات می‌کنید که بیشتر شائبه برخورد جناحی و سیاسی دارد. شما به عنوان رییس مجلس موظفید با توجه به صراحت اصل ۸۸ قانون اساسی این موضوع را به نظرخواهی نمایندگان بگذارید و من نیز می‌خواهم بپرسم چرا کمیسیون چنین سئوالی را ملی تشخیص داده است؟.

علی لاریجانی هم در پاسخ به این اخطار گفت: “ما این موضوع را در هیات رییسه بررسی کردیم، این موضوع جزو وظایف اختصاصی وزارت نفت نیست ولی جزو وظایف عمومی می‌تواند باشد”.

این پاسخ لاریجانی، واکنش بهروز نعمتی نماینده اسدآباد را درپی داشت: “سئوالی که از وزیر نفت مطرح شده واقعا جزو وظایف وی نیست و سئوالی شخصی و خارج از مباحث مجلس است و بیشتر اغراض شخصی و گروهی است. چرا هیات رییسه اجازه داده این سئوال به صحن علنی مجلس بیاید و این موضوع موجب وهن مجلس است. من از آقای لاریجانی می‌خواهم این موضوع را به رای مجلس بگذارد زیرا این سئوال از حب علی نیست از بغض معاویه است”.

ایرج ندیمی، غلامرضا مصباحی مقدم و الیاس نادران نیز با استناد به همان ماده ۸۸ اخطار قانون اساسی دادند. این اخطارها و تذکرات در حالی مطرح می شد که بسیاری از نمایندگان همچون علی مطهری نماینده تهران و امیری خامکانی نماینده کرمان خواهان تذکر و اخطارهایی در این راستا بودند ولی علی لاریجانی رییس مجلس با دادن این تذکرات و اخطارها موافقت نکرد و از وزیر نفت خواست پشت تریبون مجلس قرارگیرد و در مورد سئوال توضیح دهد.

بیژن زنگنه هم پشت تریبون قرار گرفت و به نوشته «خانه ملت» چنین گفت: “من در آن جلسه که با حضور همشاگردی‌های مهندس تندگویان برای بزرگداشت ایشان برگزار شده بود و یک جلسه خصوصی بود، گفتم که با شعار نمی‌شود کشور را اداره کرد، کشور را باید با شعور و خرد پیش برد. این جریان تا یک زمانی در حال حرکت بود، اما در سال ۸۴ دچار تلاطم شد. من یک بار پیش امیر قطر رفتم، او به من گفت من غبطه می‌خورم به آن چه شما در پارس جنوبی انجام می‌دهید، حرف من این است که ما باید کاری کنیم که دیگران به وضعیت ما غبطه بخورند. بعد هم من گفتم که آقای روحانی در یک جلسه‌ای چیزی گفتند که من متاثر شدم، من نگفتم وزیری پولی قرض کرده است، پولی که گرفته شده پول خودمان بود، اما آیا گرفتن پول خودمان با خواهش و تمنا، عزت است؟ می‌فرمایند من سیاه‌نمایی کرده‌ام، سیاه‌نمایی مال وقتی است که ما به چیزی که سپید است بگوییم سیاه، اما این طور نبود”.

او افزوده است:“به من می‌گویند چرا این حرف را زده‌ای؟ خوب اگر ایراد شما به این است که من چرا در یک جلسه‌ خصوصی موضوعی را گفته‌ام که سایت‌ها منتشر کرده‌اند و فرضا ۱۰۰ هزار نفر از این موضع با خبر شده‌اند، شما با طرح این موضوع در اینجا (صحن علنی مجلس) کاری کردید که ۴۰-۵۰ میلیون نفر در جریان قرار بگیرند”.

 

به نوشته خانه ملت، این اظهارات زنگنه با فریادهای احسنت و تشویق برخی نمایندگان همراه شد، تا توضیحات وی به موضوع شایعه‌های متعدد استعفایش رسید: “من نه استعفا دادم نه می‌دهم، اظهاراتم هم سیاه نمایی نبوده، من به دنبال این بودم که وضعیت خوب باشد، در این راه حمایت مجلس را لازم دارم”.

پس از پایان بررسی سئوال، لاریجانی ناگهان گفت: “اخطارهای زیادی در زمینه این سئوال داده شد. از نمایندگان در این خصوص رای گیری می‌کنیم، من در تردید هستم که آیا از وظایف عمومی وزرا نیز می‌توان سئوال کرد یا خیر، اما چون بحث آقای زنگنه بود و شاید تلقی هایی دیگری می‌شد، اخطارها را وارد ندانستم. برای تعیین تکلیف این نوع سئوالات رای گیری می‌کنیم”.

این اظهارات لاریجانی مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و تعداد زیادی از آنان در قسمت جلویی صحن جمع شدند. آنها معتقد بودند که این رای گیری باید پیش از طرح سئوال انجام می‌شد و اعلام می‌کردند که در این زمان نباید رای گیری کرد. تعدادی از نمایندگان نیز معتقد بودند که رسایی صریحا اعلام نکرده که از اظهارات وزیر قانع شده و باید رای گیری صورت گیرد، بنابراین لاریجانی خطاب به رسایی گفت: “شما از این سئوال قانع شده اید یا خیر”؟ رسایی هم گفت: “من از صبر و متانت شما در مقابل برخی رفتار دوستان تشکر می‌کنم، با توجه به اینکه آقای زنگنه حرفهایشان را پس گرفتند قانع شدم”.

لاریجانی باز گفت: “آقای زنگنه می‌گوید حرفهایش را پس نگرفته، آیا شما قانع شدید؟”،رسایی جواب داد: “با توجه به اینکه معلوم شد این حرف ها دروغ بوده، قانع شدم”.

بنا به نوشته رجانیوز، پس از پایان تشنج و اتمام جلسه، حمید رسایی یک خطابه بلندبالا در جمع خبرنگاران پارلمانی قرائت کرده و گفته است: “در مورد سئوال از وزیرنفت متاسفانه تلاش‌های زیادی شد تا سئوال ناموجه باشد اما سئوال مسیر قانونی را طی کرد، خیلی از دوستان مصاحبه کرده‌ بودند، توضیح دادیم، حلالیت طلبیدند. برخلاف آن چه رسانه‌ها اعلام می‌کنند ما به دنبال چوب لای چرخ گذاشتن نیستیم و اگر اصرار کردیم نه از حب کسی و نه از بغض کسی بوده است بلکه به این دلیل بود که آبرویی از کشور با بیانات زنگنه برده شده است و ما به دنبال این هستیم که این موضوع اصلاح شود. گزارشی که از طرف کمیسیون انرژی قرائت شد رقیق شده است متاسفانه واقعیت کامل نیامده است”.

او افزوده است: “آقای زنگنه در جلسه کمیسیون گفتند وزیر نرفته پول قرض کند وزیر رفته پول خودمان را گرفته و آمده. من گفتم آقای زنگنه اگر وزیر رفته پول خودمان را گرفته و برگشته گریه ندارد. شما می‌گویید آقای روحانی در جلسه هیات دولت گریه کرده است. اگر رفته و پول خودمان را گرفته باید به وی گفت دستت درد نکند، وزیر باغیرت که رفته‌ای پول خودمان را گرفته‌ای. نرفتی توافقنامه ژنو امضاء کنی، رفته‌ای پول خودمان را گرفته‌ای. اینکه اصلا گریه نداشته است اگر در هیات دولت آقای روحانی گریه کرده است عذر بدتر از گناه است آقای زنگنه گفت این کار روزنامه ‌ها است و شیطنت کرده‌اند و بنده گفتم اگر کسی خلاف واقع گفته شما چرا اینکار را کرده‌اید؟ اگر روزنامه‌ها این کار را کردند شما چرا این را تکذیب نکردید؟ تیتر یک شد در برخی از رسانه‌هایی که دشمنی آمریکا را بزک می‌کنند”.

پس از جلسه نیز، شمس الله بهمنی عضو کمیسیون انرژی در گفت و گو با ایرنا گفته است: “این سئوال پیش از این در کمیسیون انرژی مطرح شد واکثر اعضا از اظهارات وزیر قانع شدند ولی علیرغم توصیه به عدم طرح این سئوال در صحن علنی، رسایی بر طرح سئوال خود در صحن علنی مجلس اصرار کرد. به آقای رسایی توصیه کردیم که در نشستی مشترک این مساله حل شود ولی ایشان اصرار بر طرح آن در صحن داشتند و آن را مطرح کردند. جو مجلس هم طوری شده بود که اگر رای گیری می شد، بیش از ۲۰۰ نماینده از آقای زنگنه حمایت می کردند. چون نمایندگان دیگر از دست عده ای خسته شده اند. این اقدام البته مصونیتی برای وزیر ایجاد کرد و ایشان هم دید که مجلس و کمیسیون همچنان از برنامه ها و اقدامات وی حمایت می کند”.