همجنس‌گرایی بیماری است و حقوق بشر، بهانه

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش جواد لاریجانی به گزارش احمد شهید:

در حالی که احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در گزارش جدید خود جمهوری اسلامی را به نقض سیستماتیک حقوق‌بشر متهم کرده، مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن حمله به وی، معتقدند که این گزارش با کمک “تروریست‌های وابسته به سازمان مجاهدین خلق و دشمن ایران” نوشته شده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در چهارمین گزارش خود از وضغیت حقوق بشر در ایران، خبر از آن داد که موارد نقض آزادی بیان، اعمال شکنجه و اعدام‌های مخفیانه در ایران افزایش یافته است. وی در این گزارش۷۷ صفحه‌ای – که مفصل‌ترین گزارش وی از زمان انتخاب به این سمت است – جمهوری اسلامی را به نقض سیستماتیک حقوق‌بشر متهم کرد.

احمد شهید، درباره وضعیت حقوق‌بشر در ایران آورده است: “شرایط کسانی که در ایران خواهان بهتر شدن حقوق بشر هستند یا کسانی که علیه نقض حقوق بشر اعتراض می‌کنند، گزارش می‌نویسند و اسناد مربوط به آن را فراهم می‌آورند، خطرناک است و مدام نیز بدتر می‌شود. حامیان حقوق بشر در معرض مداوم آزار و اذیت، دستگیری، بازجویی و شکنجه قرار دارند و اغلب نیز به آنها اتهام اقدام علیه امنیت ملی زده می‌شود، اتهامی که تعریف مبهمی دارد و هدف از آن بالا بردن هزینه دفاع از حقوق بشر در این کشور است”.

در واکنش به این گزارش محمدجواد لاریجانی، نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه، این گزارش را “مغرضانه و ناسالم” توصیف کرد و آن را حمله‌ای از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به ایران دانست. وی همچنین احمد شهید را به نقض “اصول بی طرفی، صداقت، شفافیت و انصاف” متهم کرد و گفت: “ گزارشگر با انجام مصاحبه‌های غیراصولی با رسانه‌های جهت‌دار و پیش داوری نسبت به ادعاها، بر خلاف شرح وظیفه ماموریت‌داران، سطح خود را در حد یک رقیب سیاسی که علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می کند، پایین آورده است”.

احمد شهید از تابستان سال ۸۹ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران انتخاب شده و در این مدت چندین بار خواستار سفر به ایران شده است، اما این مساله همواره بامخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو شده. وی در گزارش اخیر خود نیز با اشاره به عدم همکاری مقام‌های جمهوری اسلامی، گفته است که گزارش وی از طریق مصاحبه با مخالفان حکومت و قربانیان نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی تهیه شده است.

وی در گزارش خود به مواردی چون شکنجه زندانیان، حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، فراهم نبودن شرایط برگزاری انتخابات سالم، آزاد و عادلانه در ایران، نقض گسترده آزادی بیان، اجتماعات و احزاب، بازداشت گسترده روزنامه نگاران، تهدیدخانواده روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های خارج از کشور، نقض حقوق اقلیت‌های قومی، مذهبی و جنسی و در نهایت نقض حقوق اقتصادی مردم ایران بر اثر تحریم‌ها پرداخته است.

در واکنش به این گزارش محمدجواد لایجانی، احمد شهید را “هنرپیشه‌ای” خواند که “از این شبکه به آن شبکه” می‌رود. وی با اشاره به این‌که “گزارشگر به صورت فعال برای تهیه گزارش خود با گروه‌های مشخص و بدنام تروریستی که دست‌شان به خون بیش از ۲۰ هزار شهروند ایرانی بی‌گناه آلوده است همکاری کرده است”، گفت: “احمد شهید به خاطر پولی که دریافت کرده یک‌بار نگفته که سیستم دموکراسی و انتخاباتی که در کشور ما هست در هیچ کجای خاورمیانه وجود ندارد. ایران یک دموکراسی سرپا بر اساس نظام اسلامی است و همین ناراحتی غربی‌ها را به همراه دارد. حقوق بشر بهانه است. پشت پرده این مباحث دشمنی با اسلام است، دشمنی با دموکراسی است که در ایران حاکم است”.

لاریجانی همچنین با اشاره به این‌که “نه اقلیت‌های مذهبی در ایران مشکل دارند و نه اقلیت‌های قومی”، از هم‌جنس‌گرایی به عنوان یک “بیماری” نام برد و گفت: “در نظام ما از نظر اجتماعی همجنس‌گرایی یک مرض و بیماری است… راهش معالجه فرد بیمار است. ما کتک زدن و آزار و اذیت همجنس‌گرایان را درست نمی‌دانیم. اما غربی‌ها آن را یک نرم معرفی کرده‌اند و به اجبار می‌گویند که ما هم آن را بپذیریم”.

هم‌زمان روزنامه کیهان نیز در سرمقاله خود با اشاره به انتشار گزارش جدید احمد شهید، چنین نوشت: “تلاش و تحرکات افراد و جریان هایی است که در فتنه ۸۸ سیلی محکمی از ملت ایران خوردند و اکنون گمارده ای چون احمد شهید ماموریت یافته تا در پوشش حقوق بشر، انتخابات ایران را نشانه بگیرد و در آستانه این انتخابات، فشارها بر نظام را با صدور قطعنامه حقوق بشری علیه کشورمان افزایش بدهد.اما مشکل احمد شهید این است که نشست و برخاست او با ضدانقلاب و دشمنان نشان دار ایران و حتی همکاری با گروهک های بدنام تروریستی، جایگاه همان گزارشگر ساختگی را به یک آلت دست دشمنان ملت ایران و گروهک های ورشکسته تنزل داده است”.

قرار است اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل، برای تمدید ماموریت احمد شهید پیرامون ایران، مجددا رای‌گیری کنند. گرچه جمهوری اسلامی مخالف انتخاب گزارشگر ویژه است، اما اتحادیه اروپا خواستار تمدید ماموریت شهید شده است. رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا در این‌باره گفته است: “ما نمی‌توانیم در مقابل سرکوب خشونت‌آمیز مخالفان، بازداشت و اعدام بدون دادگاه عادلانه، تبعیض شدید علیه زنان و اعضای اقلیت‌های قومیتی و مذهبی، محدودیت برای آزادی بیان، آزادی تجمع، آزادی باورها و مذاهب، ساکت بمانیم… بنا بر این شورای حقوق بشر سازمان ملل باید اقدامی کند”.