سپاه: تکفیری‌ در کردستان نیست

نویسنده
رژین یونسی

» "تحرکات در آن سوی مرزها رصد می‌شود"

یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور “گروه‌های تکفیری” در کردستان ایران را تکذیب کرده و گفته است “مردم از وجود امنیت کامل در استان مطمئن باشند، چراکه ما اجازه عرض اندام به مخلان امنیت مردم را نخواهیم داد”.

محمدحسین رجبی، فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان، در مورد انتشار ویدیوهایی از فعالیت اعضای “گروه‌های تکفیری” در استان کردستان در فضای مجازی گفته که: “جولان و فعالیت اعضای گروه‌های تکفیری در کردستان کذب و غیر واقعی است. جای تردیدی ندارد چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اجازه هیچگونه تحرک و فعالیتی به این افراد را نمی‌دهد.”

این مقام ارشد سپاه در کردستان “فضاسازی رسانه‌ای تکفیری‌ها را مقدمه انجام و اجرای برخی فعالیت‌های” آنان دانسته و اطمینان داده که سپاه “به عنوان متولیان امنیت پایدار در استان کردستان‏، هیچگاه اجازه تبلیغات، نفوذ و فعالیت افراد وابسته به گروه های تکفیری” نخواهد داد.”

روزنامه کیهان، روز ۲۸ شهریور ماه از این فرمانده سپاه کردستان نقل کرده که تحرکات گروه‌های تکفیری در آن سوی مرزها رصد می‌شود.

به گفته رجبی “نقطه‌ به نقطه استان کردستان از امنیت پایدار مردمی برخوردار است و ما به‌عنوان سربازان واقعی نظام و رهبری، با قاطعیت تمام با هر کسی که بخواهد امنیت کردستان را برهم زند، برخورد می‌کنیم.”

اظهارات این مقام سپاه واکنشی است که انتشار ویدیوهایی که پس از حمله گروه “دولت اسلامی” به عراق در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند؛ ویدوهایی که به گفته منتشرکنندگان، مربوط به فعالیت گروه‌های اسلام‌گرا در شهرهای کردستان ایران است.

جمعیت زیادی از ساکنان کردستان ایران مسلمان و اهل سنت هستند، با این حال اسلام گرایان بر خلاف برخی دیگر از مناطق سنی‌نشین ایران، در این منطقه نتوانسته‌اند جایگاه و نفوذی برای خود ایجاد کنند.

به دنبال شدت گرفتن تصرفات و جنگ داخلی عراق و آواره شدن هزاران نفر به ویژه از اقلیت مذهبی ایزدی، کردهای ایران با راه‌اندازی کمپین حمایت از کردهای عراق و سوریه، به جمع آوری و ارسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی پرداختند.

 حسن امینی، از چهره‌های میانه‌رو مذهبی و کُرد ساکن سنندج در دیدار با اعضای کمپین حمایت از کوبانی و شنگال ضمن حمایت از آوار‌گان جنگ داخلی عراق گفته بود “اسلامی که من می‌شناسم با خشونت سازگار نیست، اسلام منطق صلح، عقلانیت و دوستی است و نشان دادن چهره خشونت آمیز از اسلام جفا به آن است.”

درهمین‌حال همزمان با شدت گرفتن حملات گروه “دولت اسلامی” بر اساس برخی دیگر از گزارشها، تعدادی از اسلامگرایان در برخی از شهرهای کردنشین ایران از مواضع گروه دولت اسلامی حمایت کرده‌اند؛ این گزارش‌ها که عمدتا در شبکه‌های اجتماعی منشتر شدند، همزمان در همین شبکه‌ها از سوی ساکنان این شهرها تکذیب شد.

از چند ماه پیش که گروه “دولت اسلامی” عراق را در جنگ داخلی فرو برد، بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ایران نسبت به احتمال حضور و فعالیت این گروه درون کشورهای خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین راستا عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز دوشنبه ۱۷ شهریور با اشاره به اینکه گروه “حکومت اسلامی” برای “تجاوز به ایران” برنامه دارد گفته بود که “ما موردی درباره سربازگیری داعش در داخل کشورمان نداشته‌ایم.”

به گفته وزیر کشور “این گروه برنامه‌های وسیعی دارد و طبق اسناد ما آنها برنامه برای تجاوز به کشور ما و سایر کشورها را دارند، اما ایران قدرتمندتر از آن است که یک گروه کوچک بخواهد به آن تجاوز کند.”