۴ استان مقصد بعدی انفولانزای کشنده ‎

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "وضعیت زرد" در دو استان؛ ده‌ها مورد مرگ

بعد از کرمان و سیستان و بلوچستان، ویروس آنفولانزای خوکی احتمالا در کمین پایتخت و چند استان غربی نشسته؛ ویروسی که تاکنون منجر به مرگ بیش از ۳۰ نفر در ایران شده است.

علی اکبر سیاری، معاون وزیر بهداشت گفته است از زمان شروع سرایت این ویروس، ۲۸ نفر در استان سیستان و بلوچستان و ۵ نفر در استان کرمان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته این مقام وزارت بهداشت هفت استان دیگر از جمله تهران، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی در معرض سرایت این بیماری قرار دارند.

اولین گزارش‌ها از مرگ و میر بر اثر این ویروس فصلی در ایران هفته گذشته منتشر شد.

روز دوشنبه، ۱۶ آذرماه، استاندار کرمان با “اعلام وضعیت زرد” در این استان به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزا گفت که مدارس همه مقاطع تحصیلی و پیش دبستانی‌های استان کرمان روزهای ۱۷ و ۱۸ آذر تعطیل است.

به گفته علیرضا رزم حسینی وضعیت زرد “عادی” و اعلام آن تنها “ به دلیل احتیاط” بوده است.

این ویروس بیشتر در استان کرمان متمرکز است. دکتر نخعی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در یک مصاحبه صوتی با خبرگزاری دولت گفته  این ویروس در  شهرهای استان بروز بیشتری داشته و کمترین مورد هم مربوط به شهرهای جنوب استان است.

تا روز دوشنبه، دست کم ۱۰۰ مورد از مبتلایان به این ویروس در شهر کرمان بستری شده‌اند.

شستن مکرر دست و رو با آب و صابون، پرهیز از تماس مستقیم و روبوسی و همچنین پوشاندن صورت به هنگام عطسه از جمله توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزای نوع H۱N۱ است.

 معاون بهداشت دانشگاه پزشکی کرمان می‌گوید برای جلوگیری از هر گونه احتمال انتقال، بیماران مبتلا به این ویروس در بخش‌های جداگانه نگهداری می‌شوند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، آنفلوانزایی که اکنون در ایران شایع است، با عنوان  H1N1، نوعی آنفلوانزای فصلی است که بیشتر در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان متمرکز است.

با اینحال علی اکبر سیاری میگوید وزارت بهداشت پیش بینی کرده است این بیماری طی روزهای آینده در کشور گسترش یابد.

تب، سرفه، تنگی نفس و عطسه از علائم این نوع بیماری آنفلوانزا است.

وزارت بهداشت از همه کسانی که این علائم را دارند خواسته است در خانه بمانند و در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند.