پلیس به شدت عمل ادامه دهد

نویسنده
نازنین کامدار

» خواست سایت های حکومتی در مورد طرح حجاب

اعتراض ها به طرح سرکوب شهروندان به بهانه “مبارزه با بدحجابی” که با حمله به سینماها و کنسرت های موسیقی هم همراه شد، واکنش سایت های حکومتی در حمایت از پلیس را در پی داشته است.این سایت ها ضمن طرح این ادعا که اعتراض ها از ناحیه “جریان انحرافی” صورت گرفته، از نیروهای انتظامی خواسته اند به “شدت عمل” خود ادامه دهند.آن هم در حالی که بستن سینماها و هجوم به کنسرت ها همه “شدت عمل” پلیس نبوده است.

بنا به نوشته روزنامه شرق، پس از حمله عوامل پلیس به دو سالن سینما که مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا را پخش می کردند، سیدهادی منبتی، به عنوان مدیرعامل “موسسه شهر” که مسوولیت راهبردی پردیس‌های تحت نظر شهرداری را برعهده دارد درباره حملات به سینماها گفته است: “ما پیش از این از پخش مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در پردیس‌های وابسته به شهرداری انصراف داده‌ایم، اما پس از اعلام مدیرکل نظارت و ارزشیابی حرفه‌ای که خبر از حل این مشکل و اجازه حضور خانواده‌ها برای دیدن فوتبال داده بود، اقدام به تست کردن پردیس ملت برای پخش مسابقات فوتبال کردیم. سالن در حال تست بود و حدود 25 نفر که برخی از کارمندان پردیس سینمایی ملت بودند در سالن حضور داشتند که اواخر نیمه دوم از اداره اماکن مراجعه کردند و در حالی‌که تنها آقایان در سالن حضور داشتند اقدام به پلمب کردند”.

او تاکید کرده: ”تلاش‌های ما برای عدم پلمب و صحبت با ماموران فایده‌ای نداشت، ما حتی انتظار نداشتیم که این اتفاق بیفتد، در واقع ما از نمایش فوتبال انصراف داده بودیم. با تلفن آقای سجادپور و مصاحبه‌هایشان تصمیم گرفتیم این اتفاق بیفتد که این طور شد. با بررسی‌هایی که انجام داده بودیم، معتقد بودیم نمایش فوتبال برای خانواده‌ها یک کار فرهنگی است بخصوص در این روزهایی که سینما با افت مخاطب 50-40‌درصدی به دلایل متعددی روبه‌روست و این یک رویه متداول در سراسر جهان است که سینماها از 40-30‌درصد ظرفیت خود برای برنامه‌های جانبی همچون اجرای کنسرت و… استفاده کنند”.

همزمان با وی، محمدرضا عباسیان، مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری نیز در نشست خبری جشنواره فیلم‌های ویدیویی گفته است: “متاسفانه با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر رعایت و احترام به قانون در تمامی حوزه‌ها، چند ماهی است که شاهد غفلت از این موضوع در حوزه سینما هستیم. متاسفم از اینکه اهالی سینما در این زمینه سکوت کرده‌اند. از مدیران «خانه سینما» هم تعجب می‌کنم که در آن نشست حضور داشتند اما از حقوق خود دفاع نکردند. اگر اوضاع این‌گونه پیش برود، می‌ترسم دو روز دیگر اداره آب و فاضلاب هم سینما را تعطیل کند”.

به گزارش شرق، او افزوده است: “من نمی‌خواستم این حرف‌ها را در این نشست بگویم چراکه ممکن است به برخی از آقایان بربخورد و جشنواره را به دلیل حرف‌های من تعطیل کنند. بعید هم نیست همین امروز موسسه رسانه‌های تصویری هم پلمب شود! معتقدم در این شرایط هر فردی از سینماگران یا مدیران و مسوولان سینمایی درباره حواشی به وجود‌آمده سکوت کند، به مجموعه سینما خیانت کرده‌است. از دست‌اندرکاران مختلف خواهش می‌کنم که در همه حوزه‌ها به قانون احترام بگذارند، باید ببینم قانون در مورد مجری سینما چه می‌گوید، اما اگر شما این مجری را قبول ندارید، می‌توانید از قانون استفاده کرده و او را نقد کنید”.

سخنان مدیران وزارت ارشاد و شهرداری درباره برخورد اخیر پلیس با سینماها، با واکنش احمدی مقدم مواجه شد و به نوشته خبر آنلاین، او در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ”من از این موضوع اطلاع کافی ندارم ولی اماکن عمومی در چارچوب موافقت نامه کلی کارشان را انجام می دهند. سالن سینما برای اکران فیلم است، نه برنامه های تلویزیونی. برای این کار باید مجوزهای لازم از سوی ارشاد صادر شود و هر کس غفلت کند با متخلف برخورد می شود و افراطی در این زمینه نداریم”.

فرمانده ناجا افزود: ”برخی جشنواره ها و کنسرت ها از سوی طیف خاصی برگزار می شود و احساس شان این است که در این مکان ها نُرم خاصی است و اعلام می کنیم که قانون برای همه یکسان است و ناجا با جدیت در جهت اجرای قانون عمل می کند.طرح امنیت اخلاقی هر ساله توسط پلیس اجرا می شود و با هر نوع ناهنجاری برخورد می کنیم. با کسانی که سبب آزار روحی و روانی مردم در مناطق تفریحی و گردشگری می شوند، برخورد خواهیم کرد و اجازه تخطی به آنان را نمی دهیم”.

همزمان با سخنان احمدی مقدم و دفاع وی از افزایش فشار بر شهروندان حتی در بالای برج میلاد و در سالن های سینما، رسانه های افراطی از جمله فارس و مشرق از “مظلومیت پلیس” سخن گفتند.

فارس در گزارشی که دیروز منتشر کرد، پای جریان انحرافی را هم در انتقاد از پلیس به میان کشید و در ذیل عنوان “اتفاقات پشت پرده و کاسه کوزه‌هایی که بر سر ناجا می شکند”، نوشت: ”طرح گسترش حجاب و عفاف در جامعه طرحی بود که بالاخره بعد از فشار رسانه ای و افکار عمومی در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید. در این طرح همه دستگاه ها از جمله نیروی انتظامی مسئولیت گسترش فرهنگ حجاب و جلوگیری از بی حجابی را برعهده داشتند.بهرحال در این طرح فقط نیروی انتظامی باقی ماند. ناجا هم بصورت جدی وارد شد و حتی ایراد سالهای قبل خود را که عدم تداوم و پیگیری این طرح بود را برطرف کرد و بصورت مستمر آن را انجام داد. شاید تجسم فعالیت ناجا در این طرح همان “گشت ارشاد” معروف باشد. گشت ارشادی که بعد ها تبدیل به سیبلی برای زدن این نیرو از سوی برخی تریبون داران و روشنفکران و البته برخی مسئولین بالا و پایین قرار گرفت.جالب اینجا بود که ناجا (اگرچه برخی اشکالاتی در انجام این کار داشت) تنها جایی بود که وظیفه خود را در این مورد انجام داد و علیرغم بی مهری های بسیار برای استمرار آن نیز اصرار داشت.تبلیغات فراوان علیه گشت ارشاد، ساختن لطیفه، نمایش پر سرو صدای برخی اشتباهات نیروهای ناجا (که نسبت به کل طرح بسیار اندک بود) معطلک [متلک] های مسئولان و جریان انحرافی و.. همه و همه پاداشی بود که ناجا برای انجام وظیفه خود دریافت کرد. حال گویا دور جدیدی از هزینه سازی ها برای کشور آغاز شده که اتفاقا باز ناجا سیبل آن است.گویا برخی زیرکانه خود را پشت سر هنر و هنرمندان مخفی کرده اند و ناجا را تنها به دلیل اینکه به وظیفه خود عمل می کند مورد شماتت قرار می دهند.داستان اکران بازی های فوتبال در سینما ها یکی از این موارد است. اجتماع مختلط در یک سالن آنهم با یک برنامه پر هیجانی مانند فوتبال طبیعی است که موجب موارد خلاف شرع خواهد شد. حال ناجا باید چه کند؟ آیا باید مانند دوستان ارشادی تنها به دلیل اینکه برخی آزرده نشوند بنشیند و تماشا کند؟ یا در مورد دیگر دستگیری برخی هنرپیشه ها به دلیل عدم رعایت حجاب که قانون درباره آن صراحت دارد تبدیل به یک جنجال دیگر علیه نیروی انتظامی می شود و طوری در این باره نوشته و گفته می شود که گویی هنرپیشه ها باید از قانون مبرا باشند. آیا واقعا هنرپیشه یا یک فرد مشهور یا فلان مجری صرف اینکه در سینما و تلویزیون حضور دارد باید از قانون مصونیت داشته باشد؟ البته گویا اینچنین هم هست و اگر سری به دنیای مجازی بزنید و ژست های جور و واجور برخی خواهران و برادران هنرمند را ببینید و یا مطالبشان را بخوانید متوجه می شوید این قشر بسیار کوچک از جامعه خود را از قانون مبرا می دانند. البته حتما منظور نگارنده تمام قشر هنرمند نیست که اصلا چنین حرفی عقلانی هم نیست ولی بهرحال باید بدانیم که این مساله درباره عده ای وجود دارد”.

رسانه های حکومتی درحالی می کوشند “جریان انحرافی” را عامل اصلی اعتراض به عملکرد پلیس جلوه دهند، که بسیاری از شهروندان در هفته های اخیر از اجرای طرح سرکوب به بهانه بدحجابی به “وحشی گری طالبان های حکومت”، “

پروژه سرکوب کلافه کننده” و… یاد کرده اند.