کارت قرمز تبریزی‌ها به روحانی؛ متهم کردن داور از سوی وزیر

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ادامه جنجال باز ماندن تراکتورسازی از قهرمانی لیگ

شادی تبریزی‌ها برای قهرمانی قلابی حالا رییس‌جمهوری اسلامی را هم وادار به موضع‌گیری کرده است. همان طور که پیش بینی می‌شد حسن روحانی در سفر به تبریز با اعتراض آذربایجانی‌هایی مواجه شد که معتقدند حق تیم تراکتورسازی تضییع شده و اراده‌ای خارج از زمین مسابقه، قهرمان لیگ برتر را مشخص کرده است. روز چهارشنبه هزاران نفر بارها فریاد “تیراختور” سر دادند و عکس‌های فراوانی از کمپین اعتراضی تبریزی‌ها مخابره شد که با مچ‌بندها و کارت‌های قرمز به رییس دولت اعتراض می‌کردند. وزیر ورزش هم همراه روحانی به تبریز رفته تا پیگیر موضوع باشد؛ اما پنج روز پس از برگزاری مسابقه هفته آخر لیگ برتر فوتبال ایران، هنوز مقصر فریب کادر فنی، بازیکنان و هواداران تیم تراکتورسازی تبریز ناشناخته مانده و به نظر می‌رسد که فدراسیون و وزارت ورزش هم در تلاش هستند تا با انداختن تقصیرها به گردن داوری، از حجم اعتراضات بکاهند و دل تبریزی‌ها را به دست بیاورند. چرا که از همین الان وزیر ورزش با دخالت در حوزه اختیارات فدراسیون فوتبال از تنبیه تیم داوری و درنظر گرفتن جریمه سنگین برای آنها خبر داده است.

 

وعده برخورد شدید با مقصران

هیات دولت روز چهارشنبه در ادامه سفرهای استانی خود به آذربایجان رفت اما این سفر از پیش هماهنگ شده تحت‌الشعاع مسابقه روز جمعه تیم تراکتورسازی در مقابل نفت تهران قرار گرفت؛ مسابقه‌ای که با نتیجه مساوی تمام شد و سپاهان اصفهان را به مقام قهرمانی رساند اما چند دقیقه قبل از پایان بازی به اشتباه به کادر فنی تراکتورسازی اعلام شد بازی در اصفهان مساوی و آنها قهرمان شده‌اند. این دروغ باعث شادی چند دقیقه‌ای اعضای تیم شد و تعدادی از تماشاگران هم به زمین چمن آمدند اما خیلی زود مشخص شد که این قهرمانی، قلابی بوده است[شرح ماجرا[

حالا حسن روحانی در تبریز عنوان کرده که “دولت با قدرت تمام با مقصران حادثه ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز که با احساسات پاک مردم قهرمان آذربایجان بازی کردند، به شدت برخورد می کند”.

او همچنین اضافه کرده که “تراکتورسازی متعلق به مردم آذربایجان نیست، بلکه این تیم مردمی متعلق به ایران است و تیمی است که آرزوی قهرمانی آن را در آسیا خواهیم داشت”.

رییس دولت در پاسخ به اعتراضات تبریزی‌ها تاکید کرده است: “هیچ کس نمی تواند با احساسات مردم بزرگ ایران و آن هم آذربایجان و مردم قهرمان تبریز بازی کند و اگر در حوادث تبریز مقصری باشد، شک نکنید دولت برای تنبیه او درنگ نمی کند”.

در مسیرهای ورود حسن روحانی و سخنرانی او در ورزشگاه تختی، تعداد قابل توجهی از حاضران به نشانه اعتراض به وقایع روز جمعه،‌کارت قرمز در دست گرفته و یا مچ‌بند قرمز پوشیده بودند. به همراه داشتن نمادهای تیم تراکتورسازی نیز پرطرفدار بود و بارها شعارهایی در حمایت از این تیم سرداده شد[فیلم[

محمود گودرزی، وزیر ورزش هم در تبریز مقصر اصلی را داور مسابقه دانست و اینکه تراکتورسازی از اشتباهات عمدی یا سهوی داوری متضرر شده است: “این اساس دستورات لازم به فدراسیون فوتبال برای تنبیه تیم داوری داده شد تا به طور قاطعانه با آنها برخورد انضباطی به عمل آید و اخبار آن طی یک یا دو روز آینده به اطلاع علاقمندان فوتبال و تیم تراکتورسازی خواهد رسید.علاوه بر تنبیه داوران توسط فدراسیون فوتبال جرایم سنگینی نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.”

او در عین حال قطع ارتباط سیستم‌های مخابراتی و تلویزیونی را تکذیب کرد و گفت فرضیه اجرای “سناریوی از قبل طراحی شده” در ورزشگاه یادگار امام، “بیشتر به توهم می‌ماند”.

 

داور مسابقه در نقش مرحوم خلبان!

در تمام روزهای گذشته، مسوولان دولتی وجود یک اراده خارج از زمین بازی برای فریب تیم سرخ‌پوش محبوب آذری‌ها را رد کردند و ابتدا انگشت اتهام را به سوی پسر سرمربی تیم گرفتند. حالا همزمان با سفر هیات دولت به تبریز، داور مسابقه زیر سوال رفته و فدراسیون فوتبال نیز به استعفای قدیمی دپارتمان داوری رجوع کرده تا با قبول آن، به نوعی داوری این مسابقه را زیر سوال ببرد.

در اطلاعیه‌ فدراسیون فوتبال آمده است: “با توجه به مشکلاتی که در فصل پیشین مسابقات لیگ بر‌تر در فصل ۹۴-۹۳ و در بحث داوری رخ داد و فضای انتقادی که نسبت به داوری این مسابقات بوجود آمد و همچنین با توجه به اشتباهات سهوی انجام شده در دیدار نهایی مسابقات لیگ برتر که بین تیم های تراکتورسازی تبریز و نفت تهران به وقوع پیوست، داور این دیدار جهت رسیدگی به اشتباهات سهوی رخ داده به کمیته داوران معرفی شد تا این کمیته تصمیمات خود را در این خصوص اخذ کند.”

این فدراسیون “عدم هماهنگی بوجود آمده در یک سال گذشته بین کمیته و دپارتمان داوری” را باعث اشتباهات داوری دانسته و به همین دلیل با استعفای حسین عسگری، رییس دپارتمان داوری موافقت کرده است.

اما حسین عسگری بلافاصله در مصاحبه‌ با رسانه‌ها،‌ مواردی را طرح کرد که بر ابهامات موضوع افزود. او گفت: “از نظر ما علیرضا فغانی گزینه مناسبی برای قضاوت بازی تراکتورسازی ـ- نفت نبود و ما محسن ترکی را برای داوری این در نظر گرفته بودیم اما آقای اصفهانیان[رییس کمیته داوری] تصمیم‌مان را وتو کرد و فغانی را به عنوان داور این بازی در نظر گرفت. آقای اصفهانیان! حالا بهتر است بیایی و در خصوص تصمیمی که گرفته‌ای، پاسخگو باشی! آقای کفاشیان و سایر مسئولان فدراسیون! الان بیایید و نسبت به بی‌توجهی خود در خصوص گزارشات مکتوب من و توجه نکردن به مسائل داوری فوتبال جواب بدهید.”

او مدعی شده که ۴۰ روز پیش استعفا کرده اما مسوولان فدراسیون “فرصت طلبانه” حالا آن را مورد پذیرش قرار داده‌اند: “مسئولان ارشد فدراسیون به دنبال کسی هستند که همه تقصیرها را به گردن او انداخته و کاسه و کوزه‌ها را بر سر او بشکنند. در واقع آنها یک قربانی می‌خواهند تا از فشاری که زیر آن قرار دارند، خارج شوند. به جای آنکه به دنبال حل مشکلات باشند. چه کسی بهتر از عسگری که قربانی باشد؟”

رییس دپارتمان داوری در عین حال از قضاوت علیرضا فغانی نیز دفاع کرده است: “داور در آن بازی مرتکب اشتباهاتی شد که در نتیجه تأثیرگذار بود اما مطمئن باشید که کاملاً سهوی بوده است و این اشتباهات در هر جای دنیا و برای هر تیمی اتفاق می‌افتد. در صحنه‌ای که فغانی پنالتی تراکتوری‌ها را نگرفت، دلیلش این بود که زاویه دید خوبی نداشت و در نقطه کور قرار گرفته بود. درخصوص اخراج تیموریان هم باید بگویم کارت زرد دوم او درست بود اما با توجه به حساسیت بازی می‌توانست در دادن کارت زرد اول مدیریت کند. نباید فراموش کنیم که در صحنه گل اول تیموریان مرتکب خطا شد اما اشتباه داور در ادامه دادن به بازی منجر به گل نخست میزبان شد. این تصمیم اشتباهی بود که به سود تراکتوری‌ها رقم خورد.”

خبرگزاری ایسنا هم سوق دادن ماجرا به مسیری که در نهایت داور مسابقه به عنوان مقصر معرفی شود را غیراخلاقی و غیرقانونی دانسته است. این خبرگزاری به کنایه، نقش فغانی را با “مرحوم خلبان” در سوانح هوایی مقایسه کرده و نوشته است: “حمله‌ها به فغانی از دایره مدیر کل استانی هم بالاتر رفته و وزیر ورزش و جوانان عنوان کرده که اشتباه‌های داوری ثابت شده است، هر چند گودرزی گفته که تعمد داوری ثابت نشده است اما حمله یکجانبه به داور به عنوان مقصر اصلی اتفاقات تبریز نگاهی یکطرفه صرفا برای حل صورت مساله است. از برابر بودن اشتباه‌های داوری به سود هر دو تیم که بگذریم و بپذیریم که فغانی اشتباه داشته کدام قانون و عقل و منطقی اجازه می‌دهد که به دلیل اشتباه داوری که همیشه و همه جا گفته‌ایم و گفته‌اند که سهوی است، او را مقصر تمام اتفاقات تلخ روز جمعه بدانیم و دستور به مجازات او بدهیم؟ هجوم تماشاگران به داخل زمین، خاموش بودن اسکوربورد، اختلال تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی، تعویض دفاعی تونی، اطلاع رسانی غلط نتیجه، ضعف مشهود مدیریتی در باشگاه تراکتورسازی برای اطلاع از نتیجه، اتکا به حرف سکوها، و هزار هزار مشکل دیگری که رخ داده همه تقصیر فغانی بوده است؟”

علیرضا فغانی در روزهای گذشته سیاست سکوت را در پیش گرفته و در برابر اتهام انتساب به “باند اصفهانی‌های فدراسیون” چیزی نگفته اما بعید نیست او هم مانند عسگری صحبت از برخی پشت‌پرده‌ها بکند که بیش از پیش اوضاع نابسامان مدیریت ورزش و فوتبال در ایران را نشان می‌دهد. فعلا که وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال از کشف و اعلام گوینده شایعه در ورزشگاه عاجزند و ترجیح می‌دهند داور را به عنوان مقصر به افکار عمومی معرفی کنند.