موضع گیری و انتقادات علیه روحانی

لوموند
لوموند

» گزارش لوموند از حواشی سفر نیویورک

دومین سفر رییس جمهور ایران، حسن روحانی به نیویورک از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ سپتامبر در چارچوب برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل، نه باعث خشنودی ایرانیانی شد که خواستار اصلاحات اند و نه کسانی را راضی کرد که وی را “چندان وفادار” به اصول جمهوری سلامی نمی دانند.

او در پاسخ به سؤال کریستین امان پور، روزنامه نگار شبکه آمریکایی سی ان ان، درخصوص بازداشت نماینده اعزامی واشنگتن پست، جیسون رضاییان، و همسرش یگانه صالحی، روزنامه نگار در روزنامه اماراتی “د نشنال” گفت: “من فکر نمی کنم که فردی بخاطر اینکه روزنامه نگار است در ایران دستگیر شود یا به زندان برود. ممکن است شخصی جرمی را مرتکب شود و حرفه وی روزنامه نگاری ذکر شود. جرم همیشه با حرفه شخص ارتباط ندارد.”

درحالی که رییس دولت جمهوری اسلامی اظهار داشت که نه زمان، نه تمایل و نه دسترسی به هر پرونده قضایی را ندارد، ولی همواره بر مسؤولیت خود به عنوان رییس دستگاه مجریه در رعایت صحیح قانون اساسی ایران و دیگر قوانین، ازجمله قوانین حقوق بشر، تأکید ورزیده است.

این جملات باعث خشم برخی روزنامه نگارانی شده که خودشان در جمهوری اسلامی به زندان افتاده اند، درحالی که دیگران نیز از زندانی شدن نزدیکان خود و همچنین روزنامه نگارانی که همچنان در زندان بسر می برند خبر دادند. درحالی که اتهامات وارده به این روزنامه نگاران معمولاً “تبلیغ علیه نظام”، “اقدام علیه امنیت ملی”، و “تشویش اذهان عمومی” ذکر می شود، ولی آنها معتقدند که دلیل واقعی محکومیت آنان، فعالیت هایشان به عنوان روزنامه نگار است.

رأی دهندگان به رییس جمهور روحانی که به امید استقرار آزادی های بیشتر در جامعه به وی رأی دادند، تنها ایرانیانی نیستند که از بیلان سفر وی به نیویورک نا امید شده اند. دیدار او با نخست وزیر بریتانیا، دیوید کامرون، در تاریخ ۲۴ سپتامبر، که از زمان انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ اولین دیدار در نوع خود محسوب می شود، امروز به شدت مورد انتقاد محافل محافظه کار در حاکمیت جمهوری اسلامی قرار گرفت. این دیدار، چند ساعت پس از برگزاری اش،  مورد مؤاخذه قرار گرفت چرا که نخست وزیر بریتانیا در جریان سخنرانی اش ایران را به دلیل حمایت  از “سازمان های تروریستی”، به ویژه داعش، مورد انتقاد قرار داد.

در روزنامه فوق محافظه کار کیهان به تاریخ ۲۷ سپتامبر نوشته شده است: “انتظار این بود که آقای دکتر روحانی در نطقی که از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ایراد کردند به اظهارات سخیف و اهانت ‌های بی‌ شرمانه نخست‌ وزیر بی‌ سروپای جزیره انگلیس علیه کشورمان پاسخ دندان ‌شکنی می ‌دادند.” این روزنامه کمپین انتقادآمیز خود علیه روحانی را در تاریخ ۲۹ سپتامبر ادامه داد.

دیگر محافظه کاران نیز به نوبه خود تا جایی پیش رفتند که تهدید کردند رییس جمهور ایران “در صورت تکرار”، ازسوی مجلس بخاطر “عدم توانایی” و “اشتباهات استراتژیک”اش “برکنار” خواهد شد. حسین الله کرم، رییس هماهنگی گروه اسلام گرای انصار حزب الله هم دراین خصوص گفت: “وزیر امور خارجه [محمد جواد ظریف] با برگزاری نشست با کامرون اشتباه بزرگی مرتکب شد.” او ازسوی دیگر اظهار داشت که احضار آقای ظریف در برابر مجلس لازم است.

منبع: لوموند، ۲۹ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran