ایران در پی تجدید قوای نیروی دریائی

نویسنده

» نگاه واشنگتن پست به تهدیدات سپاه در خلیج فارس

والتر پینکاس

بر اساس مطالعات دفتر اطلاعات دریائی ایالات متحده در پائیز سال جاری، که تحت عنوان «نیروهای دریائی ایران: از شناورهای جنگی غیرمنظم تا استراتژی دریائی پیشرفته» منتشره شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به دلایل سیاسی از گذشته توجه خاصی به نیروی دریائی کشور داشته ، برای به دست آوردن جنگ افزار پیشرفته و توسعه توانمندی های خود در این حوزه، سرمایه گذاری کرده است.» این مطالعه هفته پیش در وب سایت استیون افترگود قرار داده شده است. بر اساس این مطالعه، رهبران ایران که با خطر حملات نظامی به تأسیسات هسته ای خود روبرو هستند، دنیا را تهدید کرده اند که با بستن تنگه باریک هرمز، جلوی انتقال 30 درصد از جریان نفتی جهان را خواهند گرفت.

در مطالعه یاد شده آمده است: «کشتی های نظامی در حال رفت و آمد، باید از آب های مین گذاری شده و در تیررس طیف متنوعی از جنگ افزارها، از جمله موشک های کروز کشتی های گارد ساحلی عبور کنند، و این آسیب پذیری کشتی ها را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد». مسؤولیت کامل عملیات در خلیج فارس از سال 2007 به سپاه پاسداران داده شده، درحالیکه محدوده دریای عمان و دریای خزر در اختیار نیروی دریائی ارتش ایران قرار گرفته است.

بر اساس این مطالعه، سپاه پاسداران، «از قالب یک نیروی سنتی بیرون آمده و با درهم آمیختن دفاع غیرمنظم و مدرن، بر روی دفع هرگونه تهدید متمرکز شده است.» همچنین پایگاه های جدیدی برای «بازداشتن دشمن از دسترسی به تنگه هرمز و خلیج فارس تأسیس شده است.»

سپاه پاسداران بر روی تأمین و توسعۀ قایق های کوچک و تندروئی متمرکز شده که برخی از آنها تجهیز اندکی شده اند و برخی دیگر مجهز به موشک و مواد منفجره هستند. ایران با استفاده از موشک های کروز متحرک و ضد کشتی که در سال 1995 از چین خریداری کرده، قادر به هدف گرفتن هرنقطه ای در تنگه هرمز و بخش اعظمی از خلیج فارس و دریای عمان است. بر اساس این مطالعه، تنگه هرمز «می تواند به طور مؤثر و ظرف مدت نسبتاً کوتاهی مین گذاری شود.» همانطور که ایالات متحده در سال 2004 تخمین زده است، ایران صاحب دست کم 2000 مین دریائی است. ایران که از کمبود شناورهای مدرن مین گذار رنج می برد، دست به کار استفاده از روش های ابتکاری شده و از کشتی های تجاری یا قایق های کوچک برای مین گذاری استفاده می کند.

آمارها نیز بیانگر همین ماجراهستند. وزارت انرژی ایالات متحده در سال 2008 برآورد کرده که کشورهای حوزه خلیج فارس شامل عربستان سعودی، عراق، ایران و امارات متحده عربی، حدود 829 درصد نفت دنیا و 129 درصد گاز طبیعی دنیا را تأمین می کنند. در سال 2007، روزانه حدود 16 میلیون بشکه نفت خام و محصولات پالایشگاهی- چیزی حدود 40 درصد کل صادرات دریائی دنیا- به وسیله میانگین 15 نفتکش بزرگ در روز، از تنگه هرمز گذر کرده است. 

رهبران ایران تهدید کرده اند که اگر آمریکا دست به حمله نظامی بزند، خلیج فارس برای ناوگان پنجم آنها به «دریای آتش» تبدیل خواهد شد و  200 هزار سرباز آمریکائی در منطقه با تهدید جدی روبرو خواهند شد.

 

منبع: واشنگتن پست- 30 نوامبر