گزارش اجرای حکم اعدام و آخرین ملاقات بهروز آلخانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» یک زندانی سیاسی دیگر اعدام شد

خانواده بهروز آلخانی به روز می‌گویند این زندانی سیاسی روز چهارشنبه، بعد از آنکه واپسین‌بار با بستگان خود ملاقات کرد، به همراه پنج زندانی مرتبط با جرایم کیفری در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده است. رئیس سازمان حقوق بشر ایران هم به روز می‌گوید اجرای همزمان این پرونده‌ها دست حاکمیت را در توضیح به جامعه بین‌الملل و نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر باز خواهد گذاشت.

پیمان آلخانی، برادر بهروز آلخانی می‌گوید حکم برادر او و پنج زندانی دیگر روز چهارشنبه، ۴ شهریورماه در محوطه زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمده است.

سازمان عفو بین‌الملل، از سازمانهای جهانی مدافع حقوق بشر، یک روز قبل از اجرای حکم اعدام بهروز آلخانی از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود از اعدام او خودداری کنند.

 اجساد ۵ زندانی دیگر زندان ارومیه که روز چهارشنبه اعدام شده بودند به خانواده‌هایشان تحویل داده شده، اما مقامات قضایی هنوز جسد بهروز آلخانی را به خانواده وی تحویل نداده‌اند.

یکی دیگر از بستگان بهروز آلخانی به روز می‌گوید که آنها روز چهارشنبه بعد از اطلاع از اجرای حکم اعدام، به دادسرای ارومیه مراجعه کرده‌ اما مسئولان هیچ توضیحی در خصوص جنازه این زندانی نداده و به خانواده نیز بی‌احترامی کرده‌اند.

این فرد که به عنوان یکی از بستگان نزدیک پیش از اعدام، بهروز آلخانی را در زندان ارومیه ملاقات کرده به روز می‌گوید او “با اینکه می‌دانست برای اجرای حکم منتقل شده اما به ما روحیه می‌داد.”

پیمان آلخانی برادر وی نیز به نقل از پدر و مادر بهروز از آخرین گفته‌های او در ملاقات به روز می‌گوید: “بهروز در این ملاقات گفته بود من پشیمان نیستم. از پدر و مادرم خواسته که نگران نباشند. گفته بود من به زندان و اعدامم افتخار می‌کنم. اعدام شوم بهتر از این است که زیر ظلم زندگی کنم.”

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، بهروز آلخانی در ۷ بهمن‌ماه سال ۱۳۸۸، به همراه ۱۵ نفر دیگر به اتهام رابطه با پژاک، حزب حیات آزاد کردستان، در سلماس آذربایجان غربی بازداشت شده بود.

بر اساس این گزارش بعد از چند ماه از بازداشت، به وی، علاوه بر عضویت در پژاک، اتهام دیگری در ارتباط با “قتل دادستان خوی” تفهیم و بر ان اساس به اعدام محکوم شد.

ولی حاجی قلی‌زاده، دادستان شهرستان خوی، در دی ۱۳۸۸ و در مقابل منزل خود به ضرب گلوله کشته شد. آنزمان انگشت اتهام به سمت پژاک رفته اما رئیس این حزب در مصاحبه با روز این اتهام را تکذیب کرده بود.

پیمان آلخانی می‌گوید دادگاه برادرش بسیار مختصر بوده و او در شرایطی که هنوز آثار شنکجه بر بدنش مانده بود در یک محکمه نمایشی و بدون وکیل محاکمه شده است.

وکیل پرونده این زندانی به گفته بستگان وی، فردی نزدیک به وزارت اطلاعات بوده و از زمان شدت گرفتن احتمال اجرای حکم نیز تلفن خود را خاموش کرده و هیچ توضیحی در رابطه با فرجام پرونده به خانواده نداده است.

به گفته یک عضو دیگر خانواده بهروز آلخانی، او حدود ۱۴ ماه در زندان‌های خوی و ارومیه برای اعتراف زیر شکنجه بوده و حکم دادگاه نیز بر اساس اعترافات تحت شکنجه صادر شده است.

مراسم ختم بهروز آلخانی در منزل آنها بدون هیچ محدودیتی شروع شده و تا هنگام تهیه این گزارش در حال برگزاری بوده است.

 سایت “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان”، گزارش کرده که حکم ۵ نفر دیگری که همراه بهروز آلخانی اعدام شده‌اند، به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر صادر و اجرا شده است.

محمود امیری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق‌بشر ایران با اشاره به اینکه دستگاه قضایی به روال سابق که انکار وجود زندانیان سیاسی است، می گوید حکم بهروز آلخانی را با پنج زندانی مرتبط با جرایم کیفری به اجرا در آورده‌اند.

به گفته این فعال حقوق بشر اتهام اولیه آقای آلخانی عضویت موثر در پژاک بوده اما در کنار این موضوع پرونده‌ای هم در خصوص قتل دادستان برای او تشکیل داده‌اند تا به این ترتیب دست آنها در توضیح به جامعه بین‌الملل بازتر باشد.

بهروز آلخانی و پنج زندانی دیگر یک روز بعد از انتقال به زندان انفرادی اعدام شدند. سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید: “در واقع مدت زمان نگهداری آنها تا اجرای حکم بسیار کمتر از زمان معمول بود. معمولا زندانیان محکوم به اعدام به مدت دو روز در انفرادی نگه داشته می‌شوند. اما در این مورد اخیر به نظر می‌رسد احکام با شتاب و سرعت خاصی به اجرا در آمده است.”

در سال‌های گذشته شماری از زندانیان کرد به اتهام عضویت در احزاب مخالف از جمله پژاک اعدام شده‌اند.