قطع دست و اعدام

سامان رسول پور
سامان رسول پور

اعدام و اعدام. آنهم در  هفته ای که روز جهانی مبارزه با اعدام در آن ثبت شده. پنج زندانی در اصفهان اعدام می شوند. چهار نفر در زنجان. سه نفر در  زندان دهدشت. یکصد فعال اجتماعی درست در چنین هفته ای درخواستی دارند: “محبت محمودی را اعدام نکنید”.

 دادستان  مشهد هم می خواهد خبری را به افکار عمومی، به مردم ایران و جهان بدهد: “حکم قطع دست یک مجرم اجرا شد. در آینده نیز دست قطع می کنیم.”

هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران هم گفت: “مطابق قوانین بین المللی، این اعمال وحشیانه و غیر انسانی چیزی بجز شکنجه نیست و باید منسوخ شود.”

بازداشت و محکومیت هایی هم در این هفته بود.  نیروهای امنیتی، علی شکوری راد فعال سیاسی اصلاح طلب را  بازداشت کردند. همچنین مهدی خزعلی،  پزشک و وبلاگ نویس  منتقد دولت هم دستگیر شد. دادستان تهران هم از بازداشت پنج تن به اتهام جاسوسی خبر داد. همزمان، کمیته بین المللی علیه سنگسار از بازداشت فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی به اتفاق دو خبرنگار آلمانی خبر داد.

قاضی صلواتی برای یک فعال سیاسی به نام آرش سقر حکم هشت سال زندان صادر کرد. سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب هم به تحمل  چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.

“روز” هم از افزایش فشارها بر دانشجویان خبر داد: “در حالی که پیش از این آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، از عدم رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه اظهار تاسف کرده بود،  منابع دانشجویی گفتند روند احضار و بازداشت دانشجویان دانشگاه تهران، از آن زمان شدت گرفته است.”

و برخورد، فقط محدود به ایرانی ها نبود. مقامات ایرانی اعلام کردند خبرنگار روزنامه ال پائیس  اسپانیا را از ایران اخراج خواهند کرد. ظاهرا به دلیل مصاحبه این خبرنگار با احمد منتظری.

انجمن روزنامه نگاران آلمان هم خواستار ‍آزادی دو خبرنگار آلمانی شد که در تبریز بازداشت شده اند.

سایت کلمه درباره “فاز تازه” برخورد با خانواده ای زندانیان سیاسی چنین نوشت: “برخوردهای غیر قانونی از سوی مراجع امنیتی و قضایی با خانواده های زندانیان سیاسی وارد فاز تازه ای شده است. سه شب پیش دو نفر از اعضای خانواده ترمسی بازداشت شدند و ماموران امنیتی چند روز پیش نیز به خانه علی ملیحی، عضو ادوار تحکیم مراجعه کردند و پدرش را تهدید کردند که حق مصاحبه با رسانه ها را در باره وضعیت پسرش ندارد. ماموران امنیتی در هنگام صحبت با پدر ملیحی اسلحه در دست داشته اند. چندی پیش نیز پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک به دادسرای اوین احضار شد.”

هفته را با سخنان مادر حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی به پایان می رسانیم. وبلاگ نویسی که به ۱۵ سال حبس محکوم شده. زلیخا موسوی مادر این وبلاگ نویس گفت: “ما اینجا خیلی تحت فشاریم. پسر من بی گناه است و شما را به خدا به همه بگویید. بنویسید تا دادستان، وزیر اطلاعات و رئیس قوه قضائیه بشنوند و همه بدانند با ما چه کرده اند و میکنند.”