چرا بحران هسته ای ایران حل نمی شود؟

نویسنده

» تحلیل لوپوئن

آرمین عارفی

اکنون ۱۱ سال است که جامعه بین المللی به شکلی بیهوده درتلاش است تا ایران را از ادامه برنامه اتمی اش منصرف سازد.

“آخرین دیدارها” میان ایران و جامعه بین المللی پشت سرهم برگزار می شود. این دیدارها که همه به هم شبیه اند تاکنون به یافتن راه حلی که به حل و فصل شدن برنامه اتمی دردسرآفرین ایران منجر شود نینجامیده. درواقع این شکست های پیاپی نشان از مهر تأیید بر یک بحران سردرگم دارد که از ۱۱ سال پیش به دنبال افشاگری مخالفان حکومت جمهوری اسلامی آغاز شده است.

درحالی که جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ قصد ادامه مذاکرات را دارند، حکومت تهران اعلام کرد که در اوایل ماه فوریه سانتریفیوژهای جدیدی را در نطنز نصب کرده. این درحالی است که جمهوری اسلامی چند هفته قبل به جامعه بین المللی اطمینان داده بود که قصد دارد بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند.

 

“خط قرمز” اسراییل

این خبر از آن حیث مهم بود که ذخیره اورانیوم لازم برای تولید تسلیحات اتمی را که به شدت مورد ظن کشورهای غربی است، کاهش می داد. یکی از دیپلمات های غربی که در مذاکرات آلماتی شرکت داشت می گوید: “این نشان از نیت خیر جمهوری اسلامی ندارد، بلکه نشانه احتیاط است.” او در ادامه می افزاید: “ایران هر کاری می کند تا از خط قرمز تعیین شده توسط اسراییل دور بماند. درواقع این اولین باری است که جمهوری اسلامی چنین حرکتی را انجام می دهد.”

به گفته آژانس اتمی، امروز ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران در حدود ۱۶۷ کیلوگرم است. اسراییل “خط قرمز” خود را برای ۲۴۰ کیلوگرم اورانیوم تعیین کرده. دولت یهود که نگران افزایش ذخیره اورانیوم جمهوری اسلامی در مرکز زیرزمینی فوردو و ساخت سلاح اتمی ازسوی ایران است، بارها خاطرنشان کرده که اگر ایران از این محدوده بگذرد، به مراکز هسته ای این کشور حمله خواهد کرد.

 

دیپلماسی واشنگتن

این دیدگاهی است که مورد نظر واشنگتن نیست. باراک اوباما علی رغم فشارهای متحد اسراییلی خود، که اظهار کرده اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست یابد، خود از تعیین یک خط قرمز خودداری و پیشنهاد ظهور یک ایران در آستانه قدرت اتمی را مطرح نموده است [دارای توان هسته ای بدون امکان ساخت بمب].   

ازسوی دیگر، جمهوری اسلامی براین موضوع تأکید می کند که به انرژی های دیگری به عنوان انرژی جایگزین برای نفت نیاز دارد. حکومت تهران خاطرنشان می سازد که اورانیوم را برای مصارف صلح آمیز تا میزان ۵ درصد [تولید برق] و ۲۰ درصد [تغذیه رآکتور تحقیقات پزشکی برای تشخیص برخی سرطان ها] غنی سازی می کند.

از دید گروه شش کشور که مسؤول مذاکره با ایران هستند، هدف برنامه اتمی ایران تنها می تواند نظامی باشد. در آخرین گزارش آژانس اتمی به اصرار ایران بر ادامه فعالیت های غنی سازی اشاره شده و یکی از دیپلمات های غربی با ابراز نگرانی و با اشاره به نصب سانتریفیوژهای جدید در مرکز نطنز در این خصوص گفت: “این دستگاه های جدید دارای توان تولیدی به مراتب بالاتری نسبت به دستگاه های سابق اند.”

جدا از تردیدهای جامعه بین المللی در مورد ماهیت واقعی برنامه اتمی ایران، سه دیدار اخیر بازرسان آژانس از مراکز اتمی ایران به شکست انجامیده. یک دیپلمات غربی با ابراز تأسف می گوید: “ما شاهد هیچ گونه گشایشی ازسوی ایران نیستیم.”

دیپلمات دیگری می گوید: “مقامات جمهوری اسلامی ما را سر کار گذاشته اند، ولی این شیوه عمل به ضرر آنهاست. درآمد سرانه ایران ۸ درصد کاهش یافته و تحریم ها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ برابر شدیدتر شده اند.”

منبع: لوپوئنhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran، ۶ مارس