دفاع لاریجانی از مطهری مقابل نمایندگان عضو جبهه پایداری

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اعضای جبهه پایداری: عمل‌کرد رییس مجلس، سیاسی‌کاری است

معرفی عضو مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات و صدا و سیما از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس و ابطال آن از سوی علی لاریحانی، با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده و اعتراض برخی نمایندگان مجلس را برانگیخته است.

کمیسیون فرهنگی مجلس از میان کاندیداهای عضویت در هیات نظارت، تنها حمید رسایی و محمود نبویان - دو نماینده‌ی عضو جبهه پایداری - را برای رای‌گیری در صحن علنی مجلس معرفی کرد. مساله‌ای که با اعتراض و تذکر برخی نمایندگان مجلس روبه‌رو شد و در نهایت علی لاریجانی اقدام به ابطال این مصوبه کرد.

پیش از این علی مطهری، نماینده‌ی مجلس در این هیات بود و در دوره‌ی فعلی نیز وی برای حضور در این سمت کاندیدا شده بود، اما کمیسیون فرهنگی مجلس از معرفی وی خودداری کرد.

مطهری خود در این زمینه گفت: “درکمیسیون فرهنگی مجلس چون اکثریت اعضا از جبهه پایداری هستند این افراد حمید رسایی و سید محمود نبویان را برای عضویت در این هیات نظارت معرفی کردند که احساس کردیم این کار ظلمی به مجلس است. مجلس را نباید مجبور کنیم که حتما به یکی از این دو نفر رای دهند و هیچ کس دیگر هم نمی تواند در صحن کاندیدا شود و گفتیم که چون در آیین نامه آمده که حداقل دو نفر باید معرفی شوند، بنابراین راه باز است تا سایر کاندیداها بتواند در صحن کاندیدا شوند و مجلس دستش برای انتخاب باز باشد تا به فرد اصلح رای دهند”.

این مساله‌ای بود که باعث شد کمال پیرموذن نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای این مساله را مطرح کند. وی در “اخطار قانون اساسی” خود گفت: “طبق آیین‌نامه مجلس کمیسیون ذی‌ربط موظف است برای انتخاب ناظر حداقل تعداد دو برابر از نمایندگان داوطلب واجد شرایط را به مجلس معرفی کند. کمیسیون فرهنگی حق آقای مطهری را که سابقه چند ساله مدیریت بر هیات نظارت بر مطبوعات را دارد پایمال کرده و می‌توانست سه نفر را به عنوان گزینه پیشنهادی به صحن علنی معرفی کند”.

در واکنش به تذکر پیرموذن اما احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، تذکر وی را “توهین” به کمیسیون فرهنگی مجلس توصیف کرد و گفت که افراد مورد اشاره پیرموذن - علی مطهری - در کمیسیون فرهنگی رای لازم را کسب نکرده‌اند.

محموعه این بحث‌ها باعث شد که علی لاریجانی انتخابات کمیسیون فرهنگی را “ابهام‌آمیز” توصیف کند. لاریجانی در نهایت انتخاب کمیسیون فرهنگی مجلس را به حال تعویق درآورد. مساله‌ای که از سوی وب‌سایت مجلس به “تصمیم به بررسی مساله و تعیین تکلیف در هیات رییسه مجلس برای ممانعت از بروز تنش در صحن علنی” تعبیر شد.

این اقدام لاریجانی اما با واکنش نمایندگان عضو و یا نزدیک به جبهه پایداری مواجه شد. احمد سالک در گفتوگویی با رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری، درباره تصمیم هیات‌رییسه مجلس گفت: “هیات‌ رییسه قسم خورده است به آیین‌نامه عمل کند، اما این کار امروز خلاف قسمی بود که به آیین‌نامه خوردند و این کار واقعا پسندیده نبود. مذاق کل مجلس هم این کار را نپسندید”.

به گفته سالک در جلسه علنی روز گذشته “از اول صبح یک جوسازی به نفع آقای مطهری انجام شد و تلاش زیادی هم در موقع ریاست آقای ابوترابی و هم زمان ریاست آقای دکتر لاریجانی بر جلسه برای تغییر لیست معرفی شده از سوی کمیسیون فرهنگی انجام شد و با ما هم صحبت کردند و از سر دلسوزی گفتند که بند یک ماده ۲۱۸ می‌گوید مثلا حداقل دوبرابر بنابراین شما می‌توانستید به جای این دو نفر بقیه را هم معرفی کنید”.

هم‌زمان مهدی کوچک‌زاده، نماینده عضو جبهه پایداری، با انتشار یادداشتی در رجانیوز، علی لاریجانی را متهم کرد که به دلیل نسبت خانوادگی با علی مطهری، انتخاب کمیسیون فرهنگی را ابطال کرده. به نوشته کوچک‌زاده پس از این اتفاق “برای چندمین بار عده زیادی از نمایندگان احساس کردند که مجلس نه با رای آنان بلکه با اعمال نظر و سلیقه لاریجانی اداره می شود و احساس بسیار ناخوشایندی نسبت به ایشان داشتند ولی…”.

از سوی دیگر بودند نمایندگانی که به دفاع زا تصمیم لاریجانی پرداختند. عزت‌الله یوسفیان ملا، رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، اقدام لاریجانی را نه “سیاسی‌کاری” بلکه “اقدامی به جا برای ممانعت از اجحاف در حق کسی” توصیف کرد.

حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات‌رییسه مجلس، نیز سخنان مشابهی را بر زبان راند: “رییس مجلس برای ممانعت از اینکه حقی از کسی ضایع شود و در واکنش به اختلاف نظر در مورد انتخاب عضو هیات نظارت بر مطبوعات موضوع را برای بررسی بیشتر به هیات رییسه ارجاع داد و از هیچ کجای این موضوع نمی توان برداشت سیاسی‌کاری داشت”.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که هفته گذشته برخی نمایندگان مجلس از عمل‌کرد هیات رییسه در برخورد با سوال‌ها و تذکرهایی که از سوی نمایندگان خطاب به وزرا انجام می‌شد، به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کرده بودند. شکایتی که در نهایت پس از برگزاری جلسه‌ای، منتفی شد.