برای از میان برداشتن شکاف ها

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مونیتوراز دلیل سفر جان کری

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، وزیر امور خارجه این کشور روز جمعه به ژنو می رود تا در مذاکرات اتمی حضور پیدا کند زیرا نشانه های قوی از به نتیجه رسیدن مذاکرات در آخرهفته وجود دارد.

مقامات وزارت امورخارجه آمریکا در مورد اعلام گشایش در گفتگوها هوشیار خواهند بود، بخصوص بعد از آخرین دور گفتگو ها در آخر ماه گذشته. دو هفته پیش، زمانی که به نظر می رسید همه طرفین به توافق رسیده اند، جان کری کارهایش را رها کرد تا به ژنو برود اما گفتگو ها به دلیل اعتراض فرانسه، بدون رسیدن به توافق تمام شد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، قبل از سفر کری به ژنو گفت:« تصمیم کری برای رفتن به ژنو درحالی که گفتگو بین مذاکره کنندگان از روز چهارشنبه شروع شده است، به معنای آن نیست که توافق پیش بینی شده است.»

وی گفت:« احتمال زیاد وجود دارد که او مجبور شود در اسناد تفحص بیشتری بکند.»

پساکی در اظهارات خود گفت که تصمیم کری برای رفتن به ژنو با هدف کم کردن اختلافات و نزدیک تر شدن به یک توافق است.»

بعید به نظر می رسد که کری بدون داشتن تضمین قوی برای رسیدن به یک توافق برای بار دوم به ژنو برود. کری قبل از سفر به ژنو با کاترین اشتون، مذاکره کننده اصلی  اتحادیه اروپا، که گفتگو با  ایران را اداره می کند، و تیم مذاکره کننده آمریکا، مشورت کرده است.

در ژنو، دیپلمات های هر دو طرف می گویند که اختلافات بسیار کم شده است اما همچنان نقاط اختلاف وجود دارد.

یکی از این نکات تاسیسات تولید آب سنگین اراک است، تاسیساتی که می تواند پلوتونیوم تولید کند و قرار است که در پیش نویس توافق، این پروژه به مدت شش ماه متوقف شود.

گزارش های دیگر حاکی است که گفتگو ها به یک مرحله مهم دیگر رسیده است: ایران خواسته است که “حق” غنی سازی اورانیوم این کشور در فراز های مقدماتی توافق برسمیت شناخته شود.

ایران اصرار دارد که  این “حق” در پیمان منع تولید سلاح اتمی ذکر شده است. آمریکا معتقد است که در پیمان منع تولید سلاح اتمی در قبال حق غنی سازی اورانیوم “خاموش” است.

در پیمان منع تولید سلاح اتمی آمده است که امضا کننده این پیمان “حق مسلم” استفاده از انرژی  اتمی با اهداف صلح آمیز را دارند اما به غنی سازی اورانیوم اشاره ای نکرده است. غنی سازی اورانیوم روندی  است که می تواند سوخت مورد نیاز سلاح اتمی را تامین کند.

اگر پیش نویس توافقنامه نوشته شود، ساعت ها برای پایان مذاکرات شش ماهه بکار خواهد افتاد. مذاکراتی که پرزیدنت اوباما می گوید “راه حل جامع” برای برنامه های اتمی ایران است. اکثریت مجامع بین المللی نگران هستند که ایران با رسیدن به توانایی ساخت سلاح اتمی فاصله چندانی ندارد.

طرفداران رسیدن به توافق از جمله کاخ سفید، می گویند که این توافق ایران را وادار می کند تا از برنامه های اتمی اش عقب نشینی کند و این درحالی است که این توافق می تواند یک توافق طولانی مدت باشد. در عوض، برخی از تحریم های ایران برداشته می شود. این تحریم ها اقتصاد ایران را هدف قرار داده بود.

مخالفان، از جمله اسرائیل و تعداد زیادی از اعضای کنگره آمریکا می گویند که ایران بدون اینکه تغییر زیادی در برنامه های اتمی اش بدهد، مقدار زیادی از تحریم هایش برداشته می شود.

یک توافق موقت با های و هوی زیادی مواجه خواهد شد و این تنها در واشنگتن نیست. اما حتی قبل از رسیدن به توافق، بیش از ده ها سناتور خواستار تشکیل جلسه و تصویب تحریم های جدید علیه ایران در ماه دسامبر شدند.

منبع: کریستین ساینس مانیتور، 22 نوامبر