قدرت های منطقه در فکر دوران بعد از اسد

نویسنده

» دیدگاه بیزنس ریکوردر در باره آینده سوریه

تیلور لاک

تحلیلگران می گویند پس از بمب گذاری این هفته در سوریه که باعث کشته شدن چهار تن از اعضای کلیدی دولت بشار اسد شد، قدرت های منطقه تمرکز خود را بر دوران بعد از اسد قرار داده اند. عریب رنتاوی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی قدس درعمان گفت: “از همان روز اول سقوط اسد هدف اصلی محور سعودی-قطر-ترکیه بوده است.”

وی گفت: “حال که این مساله در چشم انداز قرار گرفته است، این کشورها آماده مرحله بعد ازسقوط دولت اسد می شوند.” پیشروی ارتش شورشیان سوریه در روزهای اخیر تغییراتی را در استراتژی عربستان سعودی، قطر و ترکیه، که همواره با رژیم اسد مخالف بوده اند، ایجاد کرده است.

گفته می شود این سه کشور در حال تامین پول، سلاح و حتی کمک های انسانی به مخالفین هستند، تا اطمینان حاصل کنند با عناصری از آنان که پس از سقوط اسد جای او را خواهند گرفت از هم اکنون در تماس باشند. رنتاوی گفت: “عربستان سعودی و ترکیه بخصوص در حال مطالعه در باره افرادی هستند که بهتر می توانند طرف معامله قرار گیرند و مایل هستند از این موضوع اطمینان کامل پیدا کنند.”

با توجه به اینکه رژیم اسد متعلق به فرقه علوی است که تنها ۱۰ درصد از جمعیت سوریه را تشکیل می دهد، ناظران معتقدند هر گونه تغییر رژیم در سوریه به معنی حذف گروه های متحد ایران از قدرت خواهد بود. پیشرفت های اخیر مخالفان اسد باعث شده است که ایران خود را برای سناریوی “بدتر” آماده کند و در پی کودتای بدون خونریزی برای جایگزینی اسد، در عین حفظ حزب بعث در قدرت باشد.

رنتاوی می گوید: “از آنجا که اسد به هر حال رفتنی است، ایران در جستجوی فردی در رژیم است که بتواند بدون خونریزی قدرت را در دست گیرد.” او افزود که ایران و نماینده آن، حزب الله، حمایت خود را از اسد در هفته های اخیر کاهش داده اند.

رنتاوی گفت: “آنها به عوض تلاش برای نگاه داشتن اسد در قدرت، سعی دارند دولت طرفدار ایران را در قدرت نگاه دارند.” در همان حال که قدرت های منطقه ای در حال تصویر کردن دوره بعد از اسد در سوریه هستند، همسایگان این کشور بیشتر نگرانی های امنیتی دارند.

لبنان که با دمشق چند ساعت فاصله دارد و عراق که با سوریه هم مرز است، تدابیر امنیتی مرزی خود را تشدید کرده اند. اردن نیز در شمال این کشور وضعیت فوق العاده نظامی اعلام کرده است.

دردست گرفتن گذرگاه های مرزی سوریه با ترکیه و عراق توسط نیروهای شورشی، بر نگرانی این همسایگان افزوده است. یکی از وزرای سابق اردن گفت: “در سوریه ده ها فرقه وجود دارد. از جهادگرایان گرفته تا ستیزه جویان شیعه. حزب بعث هم در حال افول است. همسایگان سوریه نوعی عراق دیگر را در سوریه می بینند.”

هر گونه بی ثباتی در سوریه، نگرانی از هجوم مهاجران فلسطینی به اردن و هجوم علوی ها به لبنان را به دنبال دارد، که خود باعث فرو رفتن کشورهای منطقه در تعارضات فرقه ای می شود. کشورهای همسایه سوریه برای گذاری مسالمت آمیز اکنون دست به دامان اروپا و سازمان ملل شده اند تا از هر گونه گسترش هرج و مرج جلوگیری کنند.

در حالیکه قدرت های منطقه در فکر دوران بعد از اسد هستند، جنگ برای آینده سوریه تازه شروع شده است.

Bottom of Form

منبع: بیزنس ریکوردر – ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۲