دستگیری دو جاسوس کویتی

نویسنده

» گزارش لوموند از:

کویت نسبت دادن اتهام جاسوسی ازسوی جمهوری اسلامی به دو شهروند خود را به شدت رد کرده و خاطرنشان ساخته که آنها برای یک شبکه تلویزیونی خصوصی کار می کنند. خبرگزاری کونا کویت در بیانیه ای به مورخ دوشنبه ۱۴ نوامبر نوشت: “یک منبع رسمی وزارت خارجه به شدت اتهامات جمهوری اسلامی را درخصوص جاسوسی دو کویتی رد کرده است.”

روز یکشنبه به گفته  شبکه عربی زبان العالم، مسؤولان شهر آبادان از دستگیری دو شهروند کویتی  خبر دادند. به گفته این مسؤولان، آنها به صورت غیرقانونی و با دراختیار داشتن “تجهیزات جاسوسی” به ایران وارد شده اند.

در این بیانیه آمده است: “این دو نفر برای یک شبکه تلویزیونی خصوصی کار می کنند و درحال تهیه یک برنامه اجتماعی برای این شبکه بودند. آنها با ویزای  عادی وارد ایران شدند  درحال حاضر با دولتمردان جمهوری اسلامی در حال رایزنی برای آزادی آنها هستیم.”

 

تنش میان ایران و شیخ نشین ها

به نوشته رسانه های کویتی، دو نفر دستگیر شده عادل الیحیی، وکیل و مجری شبکه ماهواره ای العدله، و رائد الماجد، فیلمبردار، هستند. شبکه نیز متعلق به محمود حیدر یک بازرگان شیعه است که یکی از طرفداران جمهوری اسلامی به شمار می رود.

روابط میان ایران و کویت طی ماه های اخیر پس از آنکه دستگاه قضایی کویت در ماه مارس دو ایرانی و یک کویتی را به اتهام جاسوسی برای ایران به حبس ابد محکوم کرد تیره شده است. در آن زمان کویت و ایران سفرای خود را فراخواندند.

سفرای این دو کشور در ماه می پس از سفر علی اکبر صالحی به کویت به منصب های خود بازگشتند.

ازطرف دیگر، روابط میان ایران و کشورهای خلیج فارس از زمان مداخله عربستان در بحرین برای حمایت از پادشاه سنی این کشور و سرکوب شیعیان که به شدت ازسوی ایران محکوم گردید به شدت پرتنش شده است. 

 منبع: لوموند، ۱۴ نوامبر