کتاب علمی خامنه ای به زبان روسی

نویسنده
نازنین کامدار

» رونمایی پشت رونمایی

در روزهایی که خاطرات ویژه هاشمی رفسنجانی از آیت الله خمینی با واکنش محافل اصولگرا رو به رو شده وحتی به طور ضمنی مورد انتقاد آیت الله خامنه ای قرار گرفته، رسانه های داخلی از رونمایی کتابی درباره دیدگاه های رهبر کنونی درباره رهبر پیشین و بنیانگذار جمهوری اسلامی با عنوان ”ره، رهرو، رهبر” خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم از جمله خبرگزاری هایی بود که از برگزاری مراسم رونمایی برای این کتاب خبر داده و نوشته است: “مراسم رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» دربردارنده بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مکتب و شخصیت امام از سوی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. این مراسم با حضور شخصیت‌های فرهنگی کشور در روز سیزدهم مهر ماه از ساعت ۳۰:۱۵ الی ۱۷ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهر تهران واقع در پارک شهر برگزار می‌شود”.

دو هفته قبل نیز کتاب دیگری از آیت الله خامنه ای، اینبار درباره نیروهای مسلح رونمایی شده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا “کتاب «حصن حصین» که شامل سخنان مقام معظم رهبری درباره نیروهای مسلح است، در مجتمع فرهنگی سیدالشهدا‌ی تهران رونمایی شد”.

به نوشته این خبرگزاری، در بخشی از مراسم رونمایی از کتاب “حصن حصین”، حسنی قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفته بود: “نفس پرداختن به گفته‌های مقام معظم رهبری بسیار خوب است و این کتاب یک منبع ارزشمند برای نیروهای مسلح به شمار می‌آید و چاپ این کتاب نقطه ارزشمندی از فعالیت‌های نیروهای مسلح را بازگو می‌کند. «حصن حصین» حاوی نکات بسیار زیبا از بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با نیروهای مسلح است”.

حجت‌الاسلام مرتضوی کیاسری نیز در ارتباط با نامگذاری این کتاب چنین توضیح داده بود: “حصن حصین به معنی دژ و قلعه آسیب ناپذیر است. نامگذاری این کتاب نشان از سلیقه زیبای انتخاب عنوان برای کتاب دارد. این کتاب شامل سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از سال ۶۸ تاکنون است”.

ماجرای رونمایی از کتاب های آیت الله خامنه ای اما به اینجاختم نمی شود.یک هفته قبل از این مراسم، در مراسم دیگری، اینبار در مسکو،از کتاب دیگری از وی رونمایی شد.

سایت “نسیم” در این باره نوشت: “کتاب «روشنای علم» مقام معظم رهبری با حضور سیدعباس صالحی، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه و حجت الاسلام اکبری جدی، رئیس مرکز اسلامی مسکو در نمایشگاه کتاب مسکو رونمایی شد. کتاب «روشنای علم» مقام معظم رهبری که به زبان انگلیسی ترجمه شده است؛ در مراسم روز ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب مسکو رونمایی شده است”.

به نوشته این سایت، در مراسم رونمایی از این کتاب سنایی، سفیر جمهوری اسلامی در روسیه گفته است: “در جمع ما نویسندگان روس هم حضور دارند؛ در این مراسم رونمایی کتاب مقام معظم رهبری خواهیم داشت که به اهمیت این نمایشگاه خواهد افزود. قرار است کتاب «روشنای علم» به زودی به زبان روسی ترجمه شود”.

این سایت از فردی به نام «پراخواناف نویسنده روس» نیز یاد کرده که در این مراسم گفته: “مطمئنا کتاب «روشنای علم» می تواند برای مردم و سیاست مداران روس راهگشا باشد.مردم کشور ما به یک غذای روحی و معنوی نیاز دارند، و این کتاب برای مردم ما مفید خواهد بود. من در تهران در یک مراسمی حضور داشتم که آیت الله خامنه ای و رهبران زیاد دیگری در انجا حضور داشتند که با آیت الله خامنه ای صحبت کردند و بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم”. 

توصیف سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد از این کتاب نیز جالب است: “این کتاب ۸۰۰ صفحه است و مقام معظم رهبری در این کتاب بسیار بحث علم را مورد تاکید قرار داده اند که همه تولید علم درون زا را مورد نظر قرار دهند”.

کتاب های “علمی” رهبر جمهوری اسلامی در حالی رونمایی وبا هزینه های گزاف ترجمه می شوند که تا کنون در هیچ محفل علمی شناخته شده ای به آنها اشاره ای نشده است.

این کتاب ها بیش از همه با استقبال مقامات دولتی، پرسنل نهادهای شبه نظامی بسیج و استادان دانشگاه امام صادق مواجه می شوند.