فساد اقتصادی در خاندان لاریجانی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» متهم: چهار برادر از پنج برادر

در جریان استیضاح وزیر کار در مجلس، نام یکی دیگر از اعضای خانواده لاریجانی توسط محمد احمدی نژاد مطرح شد تا پرونده فساد یکی از بانفوذترین خانواده های جمهوری اسلامی همچنان باز بماند.

آیت الله میرزا هاشم آملی لاریجانی، مرجع تقلید نه چندان شناخته شده شیعه، تا پیش از مرگ در هفتم اسفند 1371 صاحب یک دختر و پنج پسر شد. اولین فرزند که به دنیا آمد یک دختر بود و همسر آیت الله پس از او تنها پسر به دنیا آورد.

این پنج پسر هم اکنون یکی از قوی ترین و بانفوذترین خاندان ها در نظام جمهوری اسلامی را تشکیل داده اند. دو برادر رئیس دو قوه از سه قوه نظام هستند، یک برادر معاون قوه قضائیه است، دیگری تا همین چند هفته پیش معاون وزارت بهداشت بود و آخری، عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی (دانشگاه به نام پدر) دانشگاه آزاد آمل است.

نام فرزندان پسر میرزا هاشم، از بزرگ به کوچک محمد جواد اردشیر، علی، صادق، باقر و فاضل است. سه پسر نخست در شهر نجف عراق به دنیا آمده اند.

به جز فساد سیاسی و مسائلی مانند سوءاستفاده از قدرت که در ایران زیاد به این و آن نسبت داده می شود و معمولا هم دادگاهی برای رسیدگی به آنها تشکیل نمی شود، حداقل چهار برادر از پنج برادران لاریجانی توسط نهادها و مقام های ارشد حکومتی به فساد اقتصادی متهم شده اند.

محمد جواد اردشیر لاریجانی: برادر اول، معاون بین الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، مدیر پژوهشگاه دانش های بنیادی.

او در افکار عمومی و ناظران به دلیل مذاکره محرمانه با نیک براون، مدیرکل وقت وزارت امور خارجه بریتانیا، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد ۱۳۷۶ و زمانی که رئیس مرکز پژوهش‌های دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بود، مشهور است.

محمد جواد اردشیر لاریجانی که در آن هنگام از نامزدی علی اکبر ناطق نوری در برابر محمد خاتمی حمایت می‌کرد، در آن ملاقات تصویری رادیکال و ضد غربی از اصلاح طلبان ترسیم کرد و به نیک براون وعده داد در صورت پیروزی کاندیدای جناح موسوم به راست در انتخابات، این جناح به بازسازی روابط ایران با غرب دست خواهد زد.

در تیرماه ۱۳۹۱ برخی رسانه ها، اسناد محرمانه ای را منتشر کردند که حاکی از تصرف غیر قانونی صدها هکتار زمین در اطراف تهران به ارزش صدها میلیارد تومان و صدها رأس گوسفند و همین مقدار شتر توسط محمد جواد اردشیر لاریجانی بود.

اما خود او در واکنش به این افشاگری گفت “یک کشاورز” است و از اینکه توانسته “یک وجب از خاک میهنش را آباد کند، افتخار می کند.”

مقام های قوه قضائیه بعدها گفتند برای جواد لاریجانی در جواد آباد ورامین پرونده ای قضایی به اتهام زمین خواری باز شده اما دیگر هیچ خبری از نتیجه یا روند این پرونده منتشر نشد. برادر بزرگ لاریجانی هم کماکان قرص و محکم بر صندلی های ریاستی و مدیریتی خود نشسته است.

 

علی لاریجانی: برادر دوم، متولد ۱۳۳۶ نجف، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی.

او هنگامی که ریاست سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت، با تحقیق و تفحص نمایندگان دوره ششم مجلس شورای اسلامی که اکثریت آن را اصلاح طلبان حامی محمد خاتمی (رئیس جمهور وقت) تشکیل می‌دادند مواجه شد. شورای نگهبان ابتدا با این استدلال که صدا و سیما از نهادهای زیر نظر رهبری است، مانع تصویب تحقیق و تفحص شد.

اما با پافشاری نمایندگان و موافقت آیت الله خامنه‌ای در ‌‌نهایت قرار شد تحقیق و تفحص تنها در سه موضوع میزان ونحوه هزینه کردن درآمد آگهی‌ها، خریدهای خارج از کشور و اهدای هدایا به افراد و نهادهای مختلف انجام شود.

نتیجه تحقیق و تفحص پس از یک سال کش و قوس و اتهام سنگ اندازی و مانع تراشی صدا و سیما در برابر کمیته تحقیق و تفحص حاکی از آن بود که در تنها ۵ حساب از مجموع حدود ۲۰۰ حساب این سازمان، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تخلف مالی صورت گرفته است.معاون وقت اداری و مالی صدا و سیما، علی کردان، وزیر برکنار شده کشور در دولت نخست محمود احمدی نژاد بود که به علت جعل مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد و دروغ های متعدد دیگری توسط مجلس استیضاح و برکنار شد.

نتایج آن تحقیق و تفحص طبق قانون برای بررسی به قوه قضائیه ارجاع شد و نمایندگان مجلس هم در آخرین روزهای عمر آن دوره با صدور بیانیه ای خواستار آن شدند تا یک قاضی “خداترس، عادل و بی طرف” به این اتهامات رسیدگی کند.

اما علی لاریجانی با تمسخر نمایندگان مجلس، نتایج تحقیق و تفحص را “کشکی” خواند و قوه قضائیه هم هرگز به آن اتهامات رسیدگی نکرد.

این برادر لاریجانی بعدها توسط آیت الله خامنه ای به مقام های بسیار حساسی مانند دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب شد و رهبر جمهوری اسلامی از زحمات او در دوران ریاست بر صدا و سیما تجلیل هم کرد.

 

صادق آملی لاریجانی: برادر سوم، رئیس قوه قضائیه به حکم آیت الله خامنه ای، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی.

در همان اسنادی که محمد جواد اردشیر لاریجانی به عنوان متهم اصلی زمین خواری عظیم در اطراف تهران مطرح بود، از برادر سوم نیز که آن هنگام عضو فقهای شورای نگهبان بود، به عنوان همکار برادر اول نام برده شده بود.اما این اسناد موقعی منتشر شدند که صادق آملی لاریجانی با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی منصوب شده بود.

فاضل لاریجانی: آخرین و گمنام ترین برادر لاریجانی تا همین هفته گذشته قبل از آنکه محمود احمدی نژاد، فیلمی از او در دیدار با سعید مرتضوی را در مجلس به نمایش بگذارد، عضو کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی لاریجانی بود.

روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه، در جریان جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی، تنش لفظی میان علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد در گرفت.

این تنش از آنجا شروع شد که رئیس دولت بخشی از نواری که گفت وگو میان فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی است را به نمایش گذاشت که در آن کوچکترین برادر لاریجانی ها از مرتضوی می خواهد به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی، او را به گروه های اقتصادی عظیم طرف قرارداد با این سازمان وصل کند.در این نوارفاضل لاریجانی به مرتضوی می گوید که در ازای مشارکت در یک قرارداد ۳۰ میلیارد تومانی، یک ویلای ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی و دیگر امتیازات اقتصادی،بااستفاده از روابط خود با علی و صادق لاریجانی، دو برادر دیگری که رئیس قوه قضائیه و قوه مقننه هستند،مانع برخورد با مرتضوی می شود.

او در این فیلم به مرتضوی می گوید که نوه دار شده و دیگر با حقوق دو میلیون تومانی دانشگاه اموراتش نمی گذرد.

باقر لاریجانی، برادر چهارم، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تنها برادر از مجموع پنج برادر لاریجانی است که هنوز لااقل به طور رسمی و علنی به فساد اقتصادی متهم نشده است.