جایگاه ها شلوغ؛ پلیس ها مراقب

نویسنده
نازنین کامدار

» گرانی بنزین

رسانه های داخلی از افزایش قیمت هر لیتر بنزین آزاد تا سقف ۱۰۰۰ تومان خبر دادند و اعلام کردند که زمان رسمی اجرای این نرخ ساعت ۱۲ شب امشب پنجشنبه خواهد بود.

همزمان با انتشار این خبر، شهر تهران که طی شب های گذشته صف های طویلی را در برابر پمپ های بنزین تجربه کرده بود، باز هم شاهد هجوم افرادی بود که آخرین تلاش هارا برای پرکردن باک های خودروهای شان با بنزین ۷۰۰ تومانی به خرج می دادند.

 همزمان با این تحول، یگان های پلیس در برخی از خیابان های تهران مستقرشده اند و علاوه بر برپایی ایست های بازرسی، در برابر هر جایگاه سوخت نیز یک خودروی گشت نیروی انتظامی مستقر شده است.

به گزارش رسانه های داخلی، بنزین سهمیه ای نیز ۳۰۰ تومان افزایش یافته و به هر لیتر ۷۰۰ تومان رسیده و آنچه که از امشب در کارت های سوخت شارژ می شود، با بهای جدید قابل برداشت خواهد بود.

دلالی نیز از هم اکنون در برابر پمپ های بنزین رونق گرفته و افرادی که کارت های سوخت بنزین ۴۰۰ تومانی دارند، آن را با بهای هر لیتر بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ تومان به متقاضیان می فروشند.

به نوشته ایسنا، بیژن حاج‌محمدرضا رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور هم که همین دو روز پیش ادعا کرده بود به دلیل نواقص فنی افزایش قیمت به ۲۰ اردیبهشت ماه موکول شده، افزایش قیمت را تایید کرده و گفته است: “در حالی که هنوز از سوی شرکت ملی نفت ایران ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش قیمت‌ها به دست جایگاه‌ها نرسیده است اما سیستم حفاظتی جایگاه‌ها اعلام کرده است برای ساعت ۱۲ امشب آماده‌باش باشید. بنابراین افزایش نرخ بنزین از ساعت ۱۲ امشب اعمال می‌شود. گفته شده است بنزین یارانه‌ای لیتری ۷۰۰ تومان و بنزین آزاد لیتری ۱۰۰۰ تومان خواهد بود”.

او افزوده: “یکی از مشکلات آن است که در صورتی که بنزین به بیش از ۹۹۹ تومان افزایش یابد امکان نمایش قیمت های جدید در تلمبه وجود ندارد. در نمایشگر تلمبه جایگاه‌ها تنها برای چهار صفر خانه تعریف شده است از این رو امکان نمایش قیمت بنزین بیش از ۹۹۹ تومان فراهم نیست و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم تاکنون اقدامی برای حل این مشکل نکرده و مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خواستار نصب مقوا به جای نمایشگر دیجیتالی در جایگاه‌های سوخت هستند”.

اعلام این مشکل جدید، موجب شد تا دفتر بازرسی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با انتشار گزارشی، چنین تاکید کند: “در حال حاضر بنزین با قیمت‌های ۴۰۰۰ ریال (یارانه‌ای) و ۷۰۰۰ ریال (نیمه یارانه‌ای) محاسبه می‌شود و این یعنی نمایشگر مقداری و محاسبه ای پمپ بنزین‌ها، تا چهار رقم بیشتر را نمایش نمی دهند؛ در حالی که با توجه به گمانه زنی‌های پنج رقمی شدن آن، ضرورت وجود یک رقم دیگر برای نمایش نرخ و مقدار بنزین در پمپ ها احساس می شود”.

گفتنی ست در گزارش اخیر بازرسی فنی شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی ایران تغییر واحد ریال به تومان به عنوان راهکاری برای حل این موضوع پیش بینی شده است.

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت هم نوشته: “از ساعت ۲۴ پنج شنبه چهار اردیبهشت ماه قیمت بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی رسما اعلام و در جایگاه‌های سوخت این فرآورده‌های نفت و گاز عملا با قیمت های جدید عرضه خواهد شد. از این رو دیروز با برگزاری نشستی فوق‌العاده با حضور مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و تشکیل اتاق عملیات سوخت رسانی، آخرین وضعیت جایگاه‌ها، تلمبه‌ها وضوعیت سوخت رسانی با افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی مورد برسی قرار گرفت”.

این سایت به نقل از مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم نوشته است: “با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران موجودی گیری از جایگاه‌های CNG به صورت مشترک توسط بازرسان شرکت ملی پخش نفتی و شرکت ملی گاز انجام خواهد شد. تلاش شده هیچ جایگاه و حتی تلمبه‌ای در این ایام غیرفعال نباشند و جایگاه‌ها با حداکثر ظرفیت مشغول خدمات رسانی باشند. از سوی دیگر با جمع بندی نهایی انجام گرفته بین وزارت نفت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها، امشب به طور رسمی قیمت جدید بنزین، گازوئیل و سی.ان.جی اعلام خواهد شد”.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی حسن روحانی نیز به خبرنگاران گفته است: “دولت به دنبال آن است که با یک شیب بسیار ملایم نرخ حامل‌های انرژی حداکثر تا سقف ۲۴ درصد افزایش یابد. اگر سالیانه ۲۰ تا ۲۴ درصد قیمت سوخت گران شود در مدت ۵ سال قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی آزاد خواهد شد”.

گفتنی ست علاوه بر آماده باش نیروی انتظامی برای برخورد با هر گونه نارضایتی از افزایش گرانی بنزین، سپاه نیز اعلام کرده که با ۱۰ هزار نیرو در سطح شهر حضور خواهد داشت و به برخورد با آنچه که “تهدیدات داخلی” ذکر شده، خواهد پرداخت.