حمله اسرائیل، رژیم ایران را تقویت می‌کند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» هشدار رهبران کشورهای غربی:

نخست وزیر بریتانیا هشدار داد که حمله اسرائیل به ایران، به تقویت رژیم جمهوری اسلامی منجر خواهد شد. دیوید کامرون روز گذشته از رهبران اسرائیل خواست به تحریم های بین المللی فرصت بیشتری بدهند که بر ایران تأثیر بگذارد و جمهوری اسلامی را وادار به کنار گذاشتن برنامه اتمی خود کند.

این اظهارات نخست وزیر بریتانیا در روزی بیان شد که اتحادیه اروپا تحریم های تازه ای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند. پیش از این نیز رئیس جمهور آمریکا و مقام های ارشد دولتی در فرانسه و آلمان، سخنان مشابهی با نخست وزیر بریتانیا بیان کرده بودند.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در این خصوص گفته بود دولت جمهوری اسلامی در شرایط کنونی و با شدت گرفتن تحریم های بین المللی، در “موضع ضعف” قرار گرفته و حمله نظامی می تواند به آن امکان دهد با ترسیم کردن خود بعنوان “قربانی”، موقعیتش را تقویت کند.

وزیر امور خارجه فرانسه هم در شهریور سال جاری گفته بود حمله به ایران به ضرر اسرائیل است زیرا در صورت وقوع، جمهوری اسلامی در جایگاه یک قربانی قرار می گیرد و این می تواند به ضرر اسرائیل تمام شود.

روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل نیز روز جمعه ۱۰ شهریور در گزارشی فاش کرد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در تماسی تلفنی که ده روز پیش از آن صورت گرفته به بنیامین نتانیاهو درباره حمله به ایران هشدار داده است. خانم مرکل همچنین به نخست‌وزیر اسرائیل گفته که قبل از هرگونه حمله به ایران، باید زمان بیشتری بدهد تا نتیجه اثرگذاری تحریم‌ها و دیپلماسی بین‌المللی را مشاهده کند.

سخنان هشدارآمیز دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز دوشنبه هفته جاری در انجمن یهودیان در لندن بیان شد.

 

ادامه جنگ لفظی

یک روز پس از او، مجددا این نخست وزیر اسرائیل بود که در پارلمان این کشور، ایران را “خطری برای موجودیت اسرائیل” توصیف کرد.

بنیامین نتانیاهو که همزمان با انحلال کنست، پارلمان اسرائیل در صحن علنی آن سخنرانی می کرد، خطاب به نمایندگان کنست گفت “کسی که تهدید اتمی جمهوری اسلامی برای اسرائیل را دست کم بگیرد حتی برای یک روز هم شایستگی رهبری اسرائیل را ندارد.”

او تأکید کرد که اسرائیل “برای اقدام علیه ایران آمادگی کامل” دارد.

در تهران اما سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، بار دیگر اسرائیل را “عامل ایجاد بی ثباتی و ناامنی میان کشورهای منطقه” توصیف کرد و گفت که “رژیم صهیونیستی بی ارزش تر از این حرف ها است که نظراتش تاثیری بگذارد.”

رامین مهمانپرست همچنین یک بار دیگر این تلقی رهبران کشورهای غربی که تحریم های بین المللی علیه ایران، می تواند جمهوری اسلامی را وادار به کنار گذاشتن برنامه اتمی جنجالی خود بکند، اشتباه دانست.

اسرائیل و بخصوص نخست وزیر آن، به شدت نگران دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه هسته ای هستند.اسرائیل بارها تهدید کرده که برای متوقف کردن برنامه اتمی جمهوری اسلامی، احتمال حمله نظامی به تأسیسات هسته ای ایران وجود دارد.

نیروی هوایی اسرائیل پیشتر دو بار در دو حمله هوایی غافلگیرانه، با بمباران تأسیسات هسته ای عراق و سوریه، برنامه اتمی این کشورها را نابود کرد.

 

گزینه های روی میز

تأثیرگذاری تحریم های بین المللی بر ایران و وادار کردن جمهوری اسلامی به کنار گذاشتن برنامه اتمی خود بدین وسیله، از اصلی ترین حربه های آمریکا و اروپا برای منصرف کردن اسرائیل از حمله نظامی یکجانبه به ایران بوده است.

مقام های ارشد جمهوری اسلامی همواره این مسئله را رد کرده اند که ایران تحت فشار تحریم ها، برنامه هسته ای خود را متوقف می کند و در مقابل، آن دسته از رهبران غربی که با حمله یکجانبه اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران مخالفت می کنند، مکررا به تهران هشدار داده اند که برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته ای، هیچ گزینه ای، از جمله جنگ را کنار نمی گذارند.

نخست وزیر بریتانیا نیز روز دوشنبه بار دیگر بر این مسئله تأکید کرد.

دیوید کامرون، یک ایران هسته ای را “تهدیدی برای اسرائیل و همه جهان” خواند، ادعای جمهوری اسلامی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش را “غیرقابل باور” عنوان کرد و هشدار داد که “در بلندمدت و اگر ایران انتخاب اشتباهی داشته باشد، تمامی گزینه ها روی میزخواهد بود.”

به گزارش بی بی سی فارسی، نخست وزیر بریتانیا اما تاکید کرد که “اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دستور حمله‌ای نظامی به ایران را بدهد، این اقدام رژیم ایران را مستحکم تر خواهد کرد.”

کامرون درباره تبعات حمله نظامی احتمالی اسرائیل به ایران گفت: “جدای از خطرات غیرقابل پیش بینی که در هر درگیری وجود دارد، در زمانی که رژیم ایران با فشارهای بی سابقه‌ای مواجه است و در زمانی که دولت سوریه، تنها متحد واقعی ایران، با مشکل حفظ قدرت روبروست، یک حمله نظامی خارجی دقیقا همان شانسی است که هر رژیمی برای متحد کردن مردم کشور علیه دشمن خارجی به دنبال آن است.”

او در این باره که استراتژی تحریم‌های بین المللی علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در نهایت موثر نخواهد بود را رد کرد و گفت که این تحریم‌ها “به کند شدن روند برنامه‌های هسته‌ای ایران کمک کرده و باعث کاهش صادرات نفت ایران به میزان ۴۵ درصد شده است.”

 

تحریم‌های تازه و آمادگی برای مذاکره

نخست وزیر بریتانیا این سخنان را در حالی بیان کرد که روز گذشته وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا با دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران موافقت کردند. تحریم‌های تازه عمدتا سیستم بانکی، بخش تجاری و واردات گاز ایران را هدف قرار می‌دهد.

رادیو فردا هم گزارش داده که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا که روز دوشنبه ۲۴ مهر به تصویب رسیده و استقبال آمریکا و اسرائیل را در پی داشته، شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفتکش ایران، و مجید نامجو، وزیر نیرو، می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا دلیل تحریم دو شرکت نام‌برده را که عناصر حیاتی صنعت نفت ایران هستند، کمک مالی این دو شرکت به دولت ایران عنوان کرده‌است.

خبرگزاری فرانسه نیز روز سه‌شنبه گزارش داد که اتحادیه اروپا در این روز دارایی‌های مجید نامجو، وزیر نیرو را مسدود کرده و برای او ممنوعیت سفر قائل شده‌است.

اتحادیه اروپا دلیل این تصمیم را عضویت مجید نامجو در شورای عالی امنیت ملی ایران، عنوان کرده و گفته‌است که سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در این شورا تعیین می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با تحسین تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران گفت که “این تحریم‌ها ضربه سختی را به اقتصاد ایران وارد می‌آورد.”

سخنگوی کاخ سفید هم گفت که این تحریم ها “انزوای جمهوری اسلامی را عمیق‌تر می‌کند.”

اما چین از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر افزودن بر تحریم‌های ایران انتقاد کرده و گفته است که این تحریم‌ها “تنها وضعیت را پیچیده‌تر و رویارویی را تشدید می‌کند.”

در تهران، سخنگوی وزارت امور خارجه، تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را غیرقانونی، غیر انسانی، بی منطق و علیه ملت ایران” توصیف کرد.

مهمانپرست با تأکید بر ادامه مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵، این گروه را دولت هایی دانست که “متاسفانه اصرار بر گذشته دارند” و “این اشتباه که فکر می کنند با فشار و تهدید در کنار مذاکره می توانند به نتیجه برسند.”

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز دیروز در خراسان شمالی گفت که ایران هیچوقت میز مذاکره را ترک نکرده که حالا بخواهد به آن برگردد.