ردیابی معترضان سوری با همکاری سپاه

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» اتهامات ادامه دارد

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز اعتراضات داخلی در سوریه، همچنان نام جمهوری اسلامی به عنوان یکی از یاران خارجی دولت بشار اسد، در سرکوب سوری‏های معترض شنیده می‌شود. روز جمعه روزنامه “واشنگتن پست” از فرستادن مشاوران و مربیانی از سوی سپاه پاسداران برای کمک به سرکوب معترضان در سوریه خبر داد. واشنگتن پست نوشت حکومت ایران به جز اعزام این نیروها “تجهیزات پیشرفته‌ای را نیز در اختیار حکومت سوریه گذاشته که به ردیابی مخالفان در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.” مقامات جمهوری اسلامی این اتهامات را رد کرده هر چنداز معترضان در سوریه با عنوان “بخش کوچکی از مردم” یاد کرده اند. 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست این خبر را به نقل از دو مقام آمریکایی و یک دیپلمات از یکی از کشورهای هم‌پیمان با آمریکا نقل کرده است. گفته می‏شود این افراد “به خاطر حساس بودن اطلاعات” نخواستند نامشان فاش شود.

اظهارات مطرح شده در این گزارش تا آخرین ساعات روز شنبه ۷ خردادماه واکنشی از سوی مقامات جمهوری اسلامی در پی نداشت. ضمن اینکه به نوشته واشنگتن پست، درخواست‏های خبرنگاران از سفارت سوریه و دفتر حفظ منافع ایران در واشنگتن در رابطه با این گزارش بدون پاسخ مانده است.

نام جمهوری اسلامی به عنوان اصلی‏ترین متحد دولت سوریه در سرکوب اعتراض‏های داخلی از  شروع این اعتراضات بر سر زبان‏ها افتاد و بر روی شبکه‏هایی چون یوتیوب قرار گرفت؛ ویدئوهایی که نشان می‏داد ارتش و پلیس سوریه از سلاح‏های ساخت ایران چون گاز اشک آور استفاده می‏کنند.  علاوه بر این در اواسط فروردین گذشته، مخالفان دولت اسد با انتشار گزارش‏هایی در سایت‏های اینترنتی و شبکه‏های اجتماعی از دستگیری نیروهای سپاه قدس ـ شاخه برون مرزی سپاه ـ در جریان سرکوب معترضان سوری خبر دادند.

این ادعاها از سوی مقامات جمهوری اسلامی “مردود و سیاسی” خوانده شده است.   جمهوری اسلامی که از نزدیک‏ترین هم‏پیمانان سوریه در منطقه محسوب می‏شود در طول ۷۵ روزی که از شروع اعتراضات خونین مردم سوریه می‏گذرد،اعتراضات مردمی را ناشی از تحریکات کشورهای غربی دانسته است.

سه هفته پس از شروع اعتراضات سوریه، سفیر جمهوری اسلامی در این کشور حوادث جاری در سوریه را ساخته و پرداخته دشمن و نسخه دوم فتنه سال ۱۳۸۸ ایران دانست.

رامین مهمان‏پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ماه گذشته در واکنش به اظهارات اوباما، از معترضان در سوریه با عنوان “بخش کوچکی از مردم” یاد کرد و گفت: “آمریکایی‌ها و برخی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی به دنبال این هستند که در بعضی از کشورها خواسته‌های بخش کوچکی از مردم را به عنوان خواسته‌های اکثریت جامعه جلوه بدهند و آن را به همه مردم تحمیل کنند که ما این دخالت آمریکا را محکوم می‌کنیم.”

تمام اظهارنظرها در رابطه با کمک جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان سوری یک متهم واحد دارد: سپاه پاسداران. تقریبا در تمام قطعنامه‏ها و تحریم‏های بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران نام این نهاد یا یکی از فرماندهان ارشد آن ذکر شده است. وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۸ اردیبهشت ماه دو فرمانده سپاه شامل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و محسن چیذری، یکی دیگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه  قدس را مشمول تحریم‏های خود کرد. این تحریم به دنبال آنچه دولت آمریکا “به کار بستن تاکتیک‌های ایران در سرکوب معترضان” سوری می‏خواند وضع شد.

 سه روز بعد و در واکنش به این تصمیم وزارت خزانه داری ایالات متحده، محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج مستضعفان سپاه پاسداران گفت: “این یک ادعای خنده‌دار است، چرا که نه سوریه نیاز به چنین چیزی دارد و نه ایران بنای چنین کاری را. کارهایی که توسط غربی‌ها انجام می‌گیرد به شدت سرپوش گذاشته می‌شود، ولی در عوض اعمالی را که دیگران حتی انجام نمی‌دهند، به دروغ به آنها نسبت داده می‌شود.”

وزارت امور خارجه سوریه نیز در دو نوبت طی دو ماه و نیم گذشته، اتهام ارسال سلاح، تجهیزات و نیرو از سوی ایران را رد کرده و آن را بی پایه و اساس خوانده است.

تا کنون در جریان ناآرامی‏های سوریه بیش از هزار نفر کشته و نزدیک به ده هزار نفر  دستگیر شده‏اند. در آخرین دور این ناآرامی‏ها اعلام شده که روز جمعه گذشته، هفت تن دیگر نیز توسط نیروهای نظامی سوری کشته‏ شده‏اند.

در این شرایط اگر چه مقامات و رسانه‏های داخلی مانند هفته‏های پیش به حمایت بی پرده از اقدامات بشار اسد در قبال معترضان سوری نمی‏پردازند، ولی همچنان در مورد کشتار و سرکوب مردم این کشور سکوت اختیار کرده‏اند. تا همین دو هفته پیش در خبرگزاری‏هایی چون فارس و مهر به طور متوسط در هر روز ۱۵ درصد کل اخبار، مربوط به سوریه و تحولات این کشور بود. خبرگزاری‏های ایران با تیترهایی چون “سوریه مرحله خطر را پشت سر گذاشت”، “کاهش چشمگیر تعداد معترضان در تجمعات مردمی سوریه”، “توطئه‌ها در مورد سوریه محکوم به شکست است” و “آنچه بر سر سوریه آمده است، جنگ رسانه‌ای آمریکاست” تحولات سوریه را پوشش می‏دادند. این در حالی است که اشاره‏ها به کشته شدن شهروند سوری توسط حکومت این کشور تنها از یک هفته قبل، جای خود را در بین اخبار رسانه‏های ایران باز کرده است؛ یعنی زمانی که تعداد کشته‏ها مرز یک هزار نفر را پشت سر گذاشته بود.

 تا کنون به جز موارد بسیار محدودی، هیچ یک از مقامات جمهوری اسلامی رسما دولت سوریه را به پایان دادن به درگیری‏های خشونت بار این کشور دعوت نکرده‏اند.