هنوز تصمیمات مهمی باقی است

گاردین
گاردین

» گزارش گاردین از مذاکرات هسته‌ای ایران

یک مقام ارشد آمریکا پیش از شروع مذکرات نهایی یک هفته‌ای در وین گفت، “توافق جامع هسته‌ای با ایران سخت است، اما هنوز امکان دستیابی به آن تا مهلت ۲۴ نوامبر وجود دارد.”

این مقام گفت، نهایتا تعدادی از تصمیمات کلیدی پشت میزهای مذاکره در پایتخت اتریش گرفته نخواهد شد، بلکه در پایتخت رهبران کشورها اتفاق می‌افتد. این خانم پیش‌بینی کرد که ممکن است تا لحظه آخر مذاکرات این تصمیمات گرفته نشود.

این مقام گفت: “همه ‌ما می‌دانیم تصمیمات سخت‌تر آخر سر گرفته می‌شود و این بار هم همین طور است. امیدواریم در همین هفته تصمیمات سخت گرفته شود. تصمیماتی کلیدی وجود دارد که تنها رهبر ایران باید آن‌ها را اتخاذ کند.” این مقام افزود، این در واشنگتن در مورد پرزیدنت اوباما، جان کری وزیر خارجه و کنگره نیز صدق می‌کند.

او گفت، قرار است جان کری اواخر مذاکرات که بعدازظهر سه‌شنبه آغاز می‌شود به وین برود و افزود “او پیشرفت مذاکرات را دنبال خواهد کرد” و بعد تصمیم می‌گیرد چقدر آن‌جا بماند.

مذاکرات وین آخرین دور مذاکرات فشرده ۹ ماهه‌ای است که سعی دارد بن‌بست هسته‌ای ایران را که از سال ۲۰۰۲، با آشکار شدن ساخت پنهانی تاسیسات هسته‌ای در این کشور شروع شد، پایان دهد. تهران تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

سال گذشته توافق اولیه در ژنو امضاء و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در ازای آزاد شدن بخشی از دارایی‌های این کشور در غرب متوقف شد. آن توافق ۲۴ نوامبر منقضی می‌شود و هدف مذاکرات جاری این است که توافق اولیه را با یک توافق جامع جایگزین شود و طی آن ایران محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای در چندین سال آینده را بپذیرد و تحریم‌ها بسیار بیشتری لغو شود.

در مذاکرات ژنو و وین، ایران با گروه شش قدرت جهانی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، با هماهنگی کاترین اشتون، رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکره کرده است.

گزارش‌ها از مذاکرات حاکی از آن است که مصالحه در بسیاری از مسایل پیچیده انجام شده اما سخت‌ترین موانع همچنان توان غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران در مدت توافق و نحوه لغو تحریم‌هاست.

مقام ارشد آمریکا روز گذشته به خبرنگاران گفت: “به نظر من تا ۲۴ نوامبر نمی‌دانیم چقدر می‌توانیم پیش برویم و این‌که آیا می‌توانیم یک برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم یا خیر.”

وی افزود، به رغم گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که ممکن است مذاکرات تمدید شود، این موضوع تاکنون بین مذاکره‌کنندگان مطرح نشده است.

او در پاسخ به این که رسانه‌های ایران ادعا می‌کنند، در عمان یک پیشنهاد هشت صفحه‌ای سخت به ایران ارائه شده گفت، به ایرانی‌ها در آن دیدار هیچ چیزی روی کاغذ داده نشد که با خود ببرند، اما تایید کرد که پارامترهای غرب با جزئیات ارائه شده است.

“ما پیشرفت داشته‌ایم اما هنوز شکاف‌هایی وجود دارد که باید پر شود. این را نمی‌دانیم که پیش از 24 نوامبر می‌توانیم این شکاف‌ها را پر کنیم یا خیر.”

منبع: گاردین - 17 نوامبر