نفت، پنجاه درصد افزایش قیمت

نویسنده

» گزارش تلگراف از پیش بینی های تهران

آدریان بلومفیلد

مجلس ایران در اقدامی که مشخصا  حرکت بر لبه تیغ جنگ  نشان می دهد، پیشنهاد توقف قطع صادرات نفت به اروپا را مطرح کرد. صادرات نفتی ایران به اروپا، 13 درصد صادرات نفتی این کشور را دربر می گیرد.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران، وعده داد که صادرات نفت به برخی از کشور ها که نامی از آنها برده نشد، بزودی قطع خواهد شد.

در همین زمان کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفری سه روزه وارد تهران شده اند و قرار است از میزان نظامی بودن برنامه های اتمی ایران را که همواره مورد تردید غرب بوده است، تخمین بزنند.این سازمان در  گزارش ماه نوامبر خود  ایران را متهم به فعالیت های اتمی منجر به  ساخت سلاح اتمی کرد.

این دیدار درشرایطی صورت می گیرد که روابط ایران با غرب هرگز تا این حد خراب نبوده است و دلیل آن تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحریم بانک ها و تحریم نفتی ایران است.

با وجود اینکه تحریم ها ایران را از لحاظ اقتصادی به مرحله بحرانی رسانده است، پاسخ این کشور به تحریم ها ترکیبی از مخاصمه و آشتی طلبی بود.

اینکه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران به بازرسان اجازه داده است به ایران بیایند، باعث خشم تندرو ها شده است.

عده ای از تظاهرات کنندگان خشمگین در حالی که عکس دانشمندان هسته ای که مورد سوء قصد قرار گرفته بودند را در دست داشتند، هنگام ورود این هیات در فرودگاه تهران حاضر شدند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران که تاکنون معتدل بوده است گفت که نسبت به دیدار هیات بلندپایه آژانس بین المللی انرژی اتمی، خوشبین است و قول داد که به همه سووالات این افراد پاسخ داده می شود. وی گفت: “ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و ایران هیچ فعالیت اتمی مخفی ندارد.”

اما علی لاریجانی، رئیس مجلس که لحن تندتری دارد  تهدید کرد درصورتی که آژانس نشان بدهد که آلت دست غرب است، ایران برخورد جدی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا قرار است تحریم نفتی ایران را از شش ماه دیگر به اجرا بگذارد تا یونان و ایتالیا و اسپانیا که درگیر بحران اقتصادی هستند و بزرگترین مصرف کنندگان نفت ایران محسوب می شوند، کشور دیگری را جایگزین ایران کنند.

ایران با اقدام پیشگیرانه در مقابل تحریم اتحادیه اروپا قصد دارد به کشور های عضو بفهماند که تحریم ایران عواقب سنگینی را برای آنان در بر خواهد داشت. این اقدام پیشگیرانه به شرکت هایی که قبلا به ایران پول پرداخت کرده اند، ضربه سنگینی خواهد زد. اما این تردید وجود دارد که ایران هم از این تحریم ها ضربه خواهد خورد. اگرچه چین و هند، نفت ایران را می خرند اما در مقابل تخفیف های زیادی طلب خواهند کرد.

 

احمد قلعه بانی، معاون وزیر نفت اعلام کرد که تحریم نفتی ایران قیمت نفت را به بشکه ای 120 تا 150 دلار می رساند. قیمت هر بشکه نفت، روز گذشته 109 دلار بود.

محمد کریم آبادی، یکی از نمایندگان مجلس، گفت: “ما تحریم دشمنان را بدون جواب نمی گذاریم و درصورت اجرای تحریم ها، ایران نیز این کشور ها را تحریم خواهد کرد. این تحریم ها بین 5 تا 15 سال ادامه خواهد داشت.”

تلگراف، 30 ژانویه